شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۷
کد مطلب: 61679
۱
گزارش پژوهش

ازدواج بدون رضایت والدین چه تبعاتی دارد ؟

ازدواج بدون رضایت والدین چه تبعاتی دارد ؟
ازدواج بدون کسب رضایت والدین و خانواده، یکی از معضلاتی است که می تواند تبعات بسیار ناهنجاری را برای زندگی مشترک یک زوج به همراه بیاورد. محققان کشور، این موضوع را با تاکید بر وضعیت دختران بررسی کرده و بر مضرات آن صحه گذاشته اند.
مرحله تشکیل خانواده و ازدواج، اولین و مهم ترین مرحله در سیکل زندگی خانوادگی است و موفقیت در دیگر مراحل زندگی، معمولا به موفقیت در این مرحله بستگی دارد.
ازدواج، نقش بسیار مهمی در زندگی اکثر بزرگسالان دارد، به طوری که به عنوان یک عامل محافظت کننده در برابر استرس عمل کرده و به زندگی فرد معنا می بخشد. ازآن جایی که روابط سالم در جامعه، بر اساس روابط سالم در خانواده شکل می گیرند و هراندازه روابط درون خانواده مناسب تر باشد، خانواده و به تبع آن جامعه از ثبات و استحکام بیشتری برخوردار است، بنابراین یافتن مسائل در خانواده ها و تحلیل و علت یابی آن ها، می تواند به ثبات خانواده و تربیت صحیح فرزندان کمک کند.

بنابر گفته های صاحب نظران، ازدواج نوعی تعهد عاطفی و حقوقی است که افراد در بزرگسالی می پذیرند. ازدواج ارتباطی است که دارای ویژگی های بی نظیر و گسترده ای بوده؛ ارتباطی که دارای ابعاد زیستی، عاطفی، روانی، اقتصادی و اجتماعی است. به عبارت دیگر، همزیستی زن و شوهر در درون خانواده موجب ارتباط عمیق و همه جانبه ای می شود که بی هیچ شک و شبه ای، قابل مقایسه با دیگر ارتباطات انسانی نیست، به نحوی که قرارداد ناشی از آن دارای نوعی تقدس شده است.
رضایت زناشویی یک جنبه بسیار مهم هر رابطه زناشویی محسوب می شود که متأثر از نیازها و ظرفیت های همسر و همچنین بافتی است که زوجین در آن زندگی می کنند. اما بسیار دیده می شود که این جنبه مهم از زندگی مشترک، تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله وضعیت رضایت والدین در ابتدای ازدواج قرار می گیرد.

در رابطه با این موضوع، تیمی پژوهشی از دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه تهران و دانشگاه خوارزمی مطالعه ای را انجام داده اند که در آن تجربه زیسته زنان متاهلی که دارای ازدواج بدون رضایت والدین هستند، بررسی شده است.
در این پژوهش، ۱۵ نفر از زنانی که بدون رضایت خانواده خود ازدواج کرده‌ و به همین دلیل با خانواده مبداء خود ارتباط نداشتند، شرکت کرده بودند. نتایج بررسی های انجام شده روی این زنان حاکی از آن است که نداشتن پشتوانه ای مثل رضایت والدین، باعث رضایت زناشویی پایین، احساس تنهایی بالا و حمایت متقابل پایین در آن ها شده است.
اسماعیل صدری دمیرچی، دانشیار و پژوهشگر گروه مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی و دیگر همکارانش در این مطالعه می گویند: ما در این مطالعه، چهار درون‌مایه اصلی و چندین درون مایه فرعی را بررسی و استخراج کردیم که درون مایه‌های اصلی شامل رضایت زناشویی، احساس تنهایی، تحمل پریشانی و حمایت متقابل بودند.
آن ها می افزایند: نتایج ما نشان می دهند که با توجه به فرهنگ ایرانی و تاثیر عمیق خانواده، مسئله رضایت خانواده و والدین موردی است که زوجین در حین انتخاب و تصمیم خود برای ازدواج، باید مورد توجه ویژه قرار دهند.
بر اساس آن چه از این نتایج استنباط می شود، دختران برای ازدواج هایی که با مخالفت خانواده روبرو است، باید تأمل بیشتری کنند، چراکه تصمیم گیری نسنجیده و کنار گذاشتن خانواده ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای زوجین به همراه داشته باشد.
به گفته صدری دمیرچی و همکارانش، با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاد می شود، دستگاه های اجرایی برای ازدواج های بدون رضایت خانواده تدابیر خاصی مانند جلسات مشاوره پیش از ازدواج در چندین جلسه با مشاورین متخصص و جلسه مشاوره با خانواده زوجین به خصوص با خانواده دختر بیاندیشند.
یافته های علمی پژوهشی فوق را فصل نامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی وابسته به دانشگاه علامه طباطبائی منتشر کرده است.

 
مرجع : خبرگزازی علم و فرهنگ
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید