شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۵
کد مطلب: 62436
۳
زهرا نیازاده

اوتیسم باعث اختلال جنسیتی نمی‌شود

نگاهی به مطالعات اوتیسم و بدکارکردی های جنسیتی
اوتیسم باعث اختلال جنسیتی نمی‌شود
آیا بین اوتیسم و هویت جنسیتی ارتباط وجود دارد، مطالعات تلاش کرده است که به این سوال پاسخ بدهد؟ برخی یافته‌ها نشان می‌دهد انگ و قضاوت اجتماعی در این مساله اوتیسم و بد کارکردی‌های جنسیتی نقش مهمی ایفا می‌کند، البته که می‌دانیم دختران مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، بیشتر احتمال دارد که دچار اختلال جنسیتی شوند!

به گزارش میگنا رسانه سلامت روان ایران، افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بیشتر احتمال دارد درگیر احساسات منفی شده و آن‌ها را تجربه کنند. در ژانویه 2023 ، تحقیقات منتشر شده در مجله اوتیسم آخرین مستندات و شواهد را در یک سوال منتشر کرد.

زهرا نیازاده روانشناس و مترجم کتاب تاب آوری در ادامه این مطلب اضافه می‌کند: دانشمندان بیش از یک دهه تلاش کرده اند تا به طور تجربی و مبتنی بر مشاهدات ثابت کنند که آیا تنوع جنسیتی و یا عدم تطبیق جنیست با وضعیت بدنی در جوانان اوتیستیک بیش از حد متعارف پدیدار می‌گردد؟

ارتباط بین اوتیسم و هویت جنسیتی بسیار مهم است زیرا ما در آستانه یافتن راهی برای توضیح علمی چیزی هستیم که بسیاری از والدین و متخصصان در جامعه اوتیسم و بسیاری از خود جوانان اوتیسم مدت ها "احساس" کرده اند یا  تجربه زیسته ای از آن دارند

 نگاهی به مطالعات اوتیسم و بدکارکردی های جنسیتی
اولین تحقیق برای بررسی ارتباط بین اوتیسم و آنچه که در آن زمان "سردرگمی جنسیتی" نام گرفته بود انجام شده است کودک اوتیستیک جنسیت تعیین شده خود را درک نمی‌کرد و بنابراین با در نظر گرفتن ویژگی‌هایی که معمولا به جنسیت مخالف اختصاص داده می‌شود، کاری اشتباه انجام می‌داد. (ویلیامز ، آلارد و سیرز ، 1996) و (لاندن و راسموسن ، 1997)

در سال 2018 ، نتایج مطالعه‌ای منتشر شد که به طور خاص به افراد مبتلا به ASD و اختلال جنسیتی مورد مطالعه قرار داده بود یافته‌ها نشان می‌داد که 14.5 درصد از افراد مبتلا به اختلال جنسیتی به نوعی نشانه‌هایی از اوتیسم را همراه دارند.

اخیرا در سال 2023، Corbett et al نتایح  اولین مطالعه گسترده را برای بررسی هویت جنسیتی و نارسایی قلبی(ASD) مادرزادی را منتشر کرد. این امر به دلایل زیادی مهم است، اما شاید مهمترین آن این باشد که هم جوانان با تنوع جنسیتی و هم جوانان مبتلا به ASD بیشتر از اضطراب، افسردگی، افکار خودکشی و سایر بیماری‌های روانی رنج می‌برند.

والدین کودکان مبتلا به ASD به طور قابل توجهی سطوح بالاتری از تنوع جنسیتی گزارش کردند (که  اغلب بعنوان ناسازگاری جنسیتی بدن با سلیقه جنسی شناخته می‌شود) نسبت به والدین کودکانی که رشد معمولی داشتند. با این حال، با اینکه تعداد قابل توجه‌ای از والدین هم از پر کردن بخش تنوع جنسیتی پرسشنامه‌های این تحقیق خودداری کردند، این خود نیز برای پژوهشگران معنا دار است.

 والدین کودکانی که در هنگام تولد به جنسیت زن اختصاص  و مونث تشخیص داده شده بودند، نسبت به کودکانی که در هنگام تولد به جنسیت مرد اختصاص داده شده‌اند گزارشات بیشتری از ناهمخوانی بدن با سلیقه و رفتارهای جنسیتی به خود اختصاص داده بودند اما نکته جالب توجه این است که اظهارات والدین و کودکان در مورد هویت جنسی و تنوع جنسیتی با هم ارتباط معنی داری نداشتند، تحلیل نتایج ما را به این یافته می‌رساند که باید کاری برای بهبود ارتباطات و آموزش انجام دهیم.

کودکان با تنوع جنسیتی و ASD احساسات منفی درونی و خودکشی را به طور کلی در مقایسه با همسالان غیر مبتلا گزارش داده اند یافته دیگر این پژوهش که دارای اهمیت است این است که  افراد در گروه ASD ممکن است استرس یا اضطراب کمتری را به دلیل آگاهی کمتر از انگ و قضاوت اجتماعی تجربه کنند.


همبستگی در مقابل علت و معلول
ارتباط بین اوتیسم و یا اختلال و  تنوع جنسیتی به چه معناست؟ چه معنایی دارد؟ آیا درک این مطلب فرزندان ما را در معرض آسیب قرار میدهد یا آنها را از صدمات در امان نگه میدارد شاید همین نکته که کودکان مبتلا به بیماری قلبی مادر زاد در مقایسه با مبتلایان به سایر بیماریها مثل اوتیسم یا مشکلات جنسیتی کمتر در معرض انگ و قضاوت اجتماعی هستند نکته مهمی را یاد آور باشدکه خود بتواند راهگشا باشد

اما ذکر این نکته مهم است که ارتباط به معنای علت و معلول نیست: فقط به این دلیل که دو چیز مرتبط هستند، به این معنی نیست که یکی باعث دیگری می‌شود.


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا