شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ / ۰۶:۲۴
کد مطلب: 62920
۱

روانشناسی شاد بودن چیست و چطور شاد باشیم؟

روانشناسی شاد بودن چیست و چطور شاد باشیم؟
همه چیز درباره روانشناسی شاد بودن
براساس روانشناسی شاد بودن، شادی یکی از مهم‌ترین اهداف زندگی انسان به‌حساب می‌آید، اما هنوز هم این حقیقت برای بسیاری از افراد دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسد. ازاین‌رو بسیاری از افراد که روش شاد زندگی‌کردن را نمی‌دانند به مشاوره مراجعه می‌کنند. در واقع چنین افرادی بر این باور هستند که برای شاد زندگی‌کردن باید زمانی از وقت خود را آزاد بگذارند. درحالی‌که ازنظر مشاوران و روان‌شناسان، شادی باید در زندگی افراد جریان داشته باشد.

تعریف شادی
شادی را می‌توان حالتی تعریف کرد که در آن افراد در یک لحظه چندین حس ازجمله احساس خوشحالی، رضایت، خرسندی و سعادت‌بخشی را باهم تجربه می‌کنند. برداشت هر فرد از شادبودن تفاوت دارد. به‌طور کلی در تمرین شاد بودن دو مولفه اصلی یعنی تعادل احساسات و رضایت از زندگی وجود دارد.

در پاسخ به سوال چگونه شاد باشیم؟ منظور از تعادل احساسات این است که هر فرد در زندگی خود احساسات و خلق‌و‌خوی مثبت را بیشتر از احساسات و خلق‌و‌خوی منفی تجربه کند تا به شادی دست یابد. میزان رضایت هر فرد از زندگی خود به جنبه‌های مختلف زندگی او ازجمله روابط، کار، موفقیت‌ها و مواردی از این قبیل مربوط می‌شود.

علاوه‌بر این ازنظر روانشناسی دیگر نشانه‌های شادبودن برخورداری از شرایط زندگی خوب و احساس دست‌یابی به اهداف زندگی هستند. با این‌حال روانشناسی شاد بودن، شادی را به معنای سرخوشی مداوم درنظر نمی‌گیرد، بلکه شادی یک حس کلی است. درواقع، افراد شاد نیز امکان دارد گاهی احساساتی همچون خشم، ناامیدی، بی‌حوصلگی، تنهایی و حتی غم و اندوه را احساس کنند. اما این افراد حتی زمانی که این احساسات را دارند، از درون خوش‌بین هستند.

اهمیت شاد بودن
اکنون که با مفهوم شادبودن آشنا شده‌اید، ممکن است این سوال برای شما به‌وجود بیاید که برنامه ریزی برای زندگی شاد چه اهمیتی دارد؟ بسیاری از روانشناسان شادبودن را چیزی فراتر از خوشحالی و لبخندزدن می‌دانند که بر روی جنبه‌های مختلف زندگی هر فرد تاثیرات مختلفی ایجاد می‌کند.

به‌همین دلیل تلاش برای داشتن زندگی شاد و موفق به‌هیچ‌وجه یک اقدام خودخواهانه درنظر گرفته نمی‌شود. به‌طور کلی تاثیرات شادبودن و شاد زندگی کردن در سایر جوانب زندگی افراد شامل موارد زیر می‌شود:
افزایش سلامت افراد
تقویت سیستم ایمنی بدن افراد
افزایش احتمال موفقیت افراد در زندگی مشترک و کاهش احتمال طلاق
جذب دوستان بیشتر و دریافت حمایت اجتماعی بیشتری
افزایش بهره‌وری و خلاقیت
افزایش راندمان و کیفیت کار افراد و در پی آن افزایش درآمد افراد
افزایش کنترل افراد بر خود و افزایش قدرت اراده و توانایی آن‌ها در مدیریت احساسات
 

تکنیک‌های شاد بودن
براساس روانشناسی شاد بودن، ایجاد احساس خوشحالی کار سخت و پیچیده‌ای نیست، اما امروزه برخی از افراد آن‌چنان درگیر زندگی روزمره و مشکلات خود هستند که شاد زندگی‌کردن را فراموش کرده‌اند. در واقع وقتی که افراد شاد می‌شوند و روحیه خوب به‌دست می‌آورند و با توان و قدرت بیشتری می‌توانند با مشکلات مقابله کنند.

برخی از تکنیک‌های شادبودن عبارتند از:
داشتن روابط اجتماعی
داشتن روابط اجتماعی در شادبودن به شما کمک می‌کند. زیرا ارتباط با آدم‌های مختلف در هر موقعیت یک ایده خوب به شما می‌دهد. در هنگام ارتباط برقرارکردن با سایر افراد، لازم نیست تمامی آدم‌ها را به‌عنوان بهترین دوست خود درنظر بگیرید. درحالی‌که داشتن رابطه با دیگران از این جهت اهمیت دارد تا در موقع نیاز بتوانید روی کمک و هم‌فکری آن‌ها حساب کنید.

نداشتن تواضع بیش از حد
براساس روانشناسی شاد بودن، یکی دیگر از تکنیک‌های زندگی شاد این است که توجه و تمرکز دیگران بر توانایی‌ها و مهارت‌های شما، باعث ایجاد شرمندگی و خجالت‌زدگی در شما نشود. در واقع شکوفاکردن توانایی‌ها و استعدادها یک مهارت به‌حساب می‌آید. البته این تکنیک بدین معنا نیست که افراد از توانایی‌ها و مهارت‌هایی که دارند احساس غرور و تکبر کنند.

انجام کارهای لذت‌بخش
درصورتی‌که افراد فقط کارهایی را انجام دهند که واقعا از انجام آن‌ها لذت می‌برند، احساس رضایت بیشتری در زندگی خود تجربه خواهند کرد و در نتیجه بیشتر به شادبودن نزدیک می‌شوند. برای انجام این تکنیک بهتر است افراد به‌جای برآورده‌کردن انتظارات دیگران و جامعه، به ندای درونی‌ و احساسات خود گوش دهند و فشارها و توقعات بی‌جای جامعه را نادیده بگیرند.

ارتباط با افراد خوش‌بین
براساس روانشناسی شاد بودن، یکی دیگر از تکنیک‌های زندگی شاد این است ارتباط خود را با افراد مثبت‌اندیش بیشتر کنید. زیرا این افراد خصوصیات اخلاقی و رفتاری منحصربه‌فردی دارند که احساسات مثبت را در شما افزایش می‌دهند و باعث شادشدن شما خواهند شد.

مثبت‌اندیشی
درنظر اغلب روانشناسان افکار منفی یک زندگی را فلج می‌کنند و بر نگرش افراد به زندگی تاثیر منفی دارند. بنابراین، یکی از راه‌کارهای کاهش احساسات منفی، افزایش مثبت‌اندیشی درنظر گرفته می‌شود. افراد با تمرکز بر اتفاقات شیرین، زیبا و هیجان‌انگیز زندگی و با فکر نکردن به شکست‌ها و ناکامی‌های گذشته می‌توانند مثبت‌اندیشی را در خود تقویت کنند.

اجتناب از داشتن یک زندگی یکنواخت و بی‌روح
در روانشناسی شاد بودن به افراد توصیه می‌شود برای داشتن یک زندگی شاد افراد باید یاد بگیرند افکار و احساسات منفی خود را به افکار و احساسات مثبت بدیل سازند. در واقع با اجتناب از داشتن یک زندگی یکنواخت و بی‌روح، افراد باید برای خود فرصت‌های جدید ایجاد کنند و شادی زندگی خود را افزایش دهند.

تغذیه‌ سالم
تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف غذای خوب و سالم، ترشح اندورفین را در بدن انسان افزایش می‌دهد. اندروفین به‌عنوان بزرگترین عامل شادی و نشاط شناخته می‌شود. به‌همین دلیل افرادی که رژیم غذایی فقیر و عجیب‌وغریب دارند، بیشتر احساس خستگی، کسالت و بی‌حوصلگی می‌کنند. بهترین راه‌کار این است که افراد نه به خود گرسنگی دهند و نه پرخوری داشته باشند.

داشتن خلاقیت
براساس روانشناسی شاد بودن، داشتن سرگرمی در تغییر روحیه افراد اثر درمانی دارد. افراد می‌توانند با انجام کارهای هنری همچون نقاشی، موسیقی، رقص، ورزش و کاردستی یک سرگرمی برای اوقات‌فراغت خود ایجاد کنند. افراد با انجام این کارها خلاقیت خود را تقویت خواهند کرد و در نهایت رضایت آن‌ها از زندگی و شادی در زندگی آن‌ها افزایش می‌یابد.

دوستی با طبیعت
یک گردش کوتاه در طبیعت، پیاده‌روی با پای برهنه بر روی سبزه‌ها، لمس تنه درختان، نفس‌کشیدن در جنگل شنیدن صدای رودخانه و آواز پرندگان باعث ایجاد احساس شادی در افراد می‌شود. افراد حتی با قدم‌زدن در یک پارک کوچک می‌توانند انرژی‌ها و افکار منفی را از خود دور کنند.

جمع‌بندی
براساس روانشناسی شاد بودن، می‌توان دریافت افراد شاد همواره در تلاش هستند تا این تکنیک‌ها را در زندگی خود به‌کار بگیرند. در واقع افراد شاد این کارها را به‌صورت مکرر انجام می‌دهند تا در طول زندگی‌شان به روتین تبدیل شوند. زندگی همواره پر از چالش است و افرادی که به‌طور مداوم بر حوادث ناگوار تمرکز دارند و نگران همه چیز هستند از شادبودن فاصله می‌گیرند.
 
مرجع : پول نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید