يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۷
کد مطلب: 63858
۱

تأثیر هنر عمومی بر هویت شهری

تأثیر هنر عمومی بر هویت شهری
به گزارش آنا، مجسمه‌ها، احجام و المان‌های به‌کاررفته در میدان‌ها و خیابان‌های شهر ازجمله اجزای ضروری و جدایی‌ناپذیر هنر عمومی در حوزه‌ سیما و منظر شهر به شمار می‌روند.
 
چنانچه این عناصر با در نظر گرفتن فاکتور‌های فرهنگی و محیطی جامعه شهری طراحی شوند می‌توانند علاوه بر کارکرد اصلی خود موجب حفظ هویت محیط‌های شهری شوند و به شهر انسجام و یکپارچگی بخشند. این عناصر عواملی هستند که می‌توانند در ارتقای وضعیت کیفی فضا‌های عمومی مؤثر باشند. سرزندگی شهر را بهبود بخشند.

به همین دلیل است که طراحی و ساختن فضا‌هایی عاطفه انگیز و حاوی عناصر و ارائه و آثار هنری به ویژه مجسمه‌های شهری به دلیل قابلیت‌های زیبا شناسانه و تأثیرگذاری آن می‌تواند در تسکین آشفتگی شهر و خستگی بصری شهروندان مفید و درعین‌حال باعث ارتقای سلیقه و درک هنری و بصری شهروندان به‌عنوان مهم‌ترین مخاطبین این آثار شود.

امروزه تحول شگرف در نیازمندی‌های زندگی شهری و رشد سریع و کنترل‌نشدۀ شهر‌ها منجر به تغییر یکبارۀ چهرۀ شهر‌ها شده و منظر شهر‌ها را دگرگون کرده است.

تغییر سیمای شهری باعث شده است مشکلات فراوانی دامن‌گیر چهرۀ شهر‌های نوین شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
شلوغی و بی‌نظمی بصری،
آلودگی بصری،
فقدان هویت بصری.
با توجه به تأثیر شگرفی که محیط زندگی بر روان و فعالیت انسان دارد و اهمیت نیاز به انسانی کردن هرچه بیشتر محیط زیست شهری، باید در جهت بهبود چهرۀ شهر‌ها کوشید و عملکرد شهر‌ها را برای انسانی شدن زندگی بشر تقویت کرد.

مجسمه‌ها و احجام شهری، به‌عنوان المان‌هایی مشترک بین حرفه‌های مجسمه‌سازی، معماری و منظر، نقش مهمی در خلق حس مکان یا آشفتگی بصری در سیمای شهر‌ها دارند. احجام شهری در قالب ساختار‌های حجمی مؤثر بر ذهن بیننده، می‌توانند در مکان‌سازی و طراحی محیط‌های شهری به‌کار گرفته شوند. لازم است رویکرد طراحی این المان‌ها در جهت حل معضلات شهری ذکر شده قرار بگیرد.

آشفتگی عناصر سازنده شهر، ازجمله احجام و مجسمه‌های شهری، در کنار طراحی نامناسب محیط‌های شهری، دست‌به‌دست هم داده‌اند و ادراک و برقراری ارتباط با محیط‌های شهری را دشوار کرده است. اکنون حساسیت شهروندان نسبت به شهر و عناصر آن کم شده است و در سایۀ این بی‌تفاوتی، حس آرامش، رضایت و پیوند و تعلق به شهر قربانی گشته است. با توجه به روند رو به رشد شهر‌ها و آشفتگی‌های مضاعف بصری که در شهر‌ها وجود دارد لزوم پرداختن به‌نوعی نظم حاکم بر فضای شهر و جبران تلاطم و پیچیدگی‌های بصری در شهر‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است.

در جهت رفع این معضل راهکار‌های متعدد و متنوعی را می‌توان ذکر کرد. یکی از مهم‌ترین راه‌کار‌ها که توجه بسیاری از کشور‌های پیشرفته را به خود جلب کرده سوق دادن هنر به فضا‌های شهری و در میان شهروندان به‌عنوان مخاطبین اصلی این آثار است.

در طراحی المان‌ها و مجسمه‌های شهری باید به اصول ملزومات خاص فضا‌های شهری و درک صحیح این فضا‌ها توجه ویژه کرد تا این آثار بتوانند در یک فضا به خویی قرار گیرند و با سایر عناصر موجود نیز هماهنگ باشند نه اینکه خود به‌عنوان عنصری مزاحم و نامتناسب برآشفتگی‌های بصری موجود بیفزاید.

مجسمه‌های شهری به لحاظ قابلیت اجرا در ابعاد و اندازه‌ی عظیم و هماهنگ به هر محیط قابلیت دیده شدن از زوایا و جهات گوناگون و نیز قابلیت انتقال مفاهیم و معانی ویژه در راستای کارکرد‌های خاص می‌توانند بسیار مفید باشند وجود این آثار می‌تواند باعث جذابیت فضای موردنظر به‌نوعی تمرکز شهروندان در آن شود به‌علاوه باعث ارتقا و افزایش سواد و سلیقه‌ی هنری و بصری شهروندان نیز می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...