يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۱
کد مطلب: 63943
۳

رابطه خود با همسرتان را شیرین‌تر کنید!

رابطه خود با همسرتان را شیرین‌تر کنید!
هر زوجی در رابطه‌شان ممکن است دچار تعارض و اختلاف نظرهایی شوند و این اصلاً اتفاق بدی نیست. بالاخره وقتی دو نفر انسان بزرگسال کنار همدیگر قرار می‌گیرند ممکن است در مورد بعضی از موضوعات دچار اصطکاک فکری شوند. سوال اینجاست که اصلاً چرا این اصطکاک فکری ایجاد می‌شود و راهکارهای حل این مسئله چیست؟

«نسیم یزدانی روانشناس و روان درمانگر» در مورد راهکارهای بهبود رابطه در زندگی مشترک چنین می‌گوید: ‎
به طور کلی این تعارضات اتفاق بدی نیست و باعث بهبود کیفیت رابطه زوجین می‌شود. اختلاف نظر و عقیده در افکار افراد یک موضوع غیر قابل اجتناب و غیر قابل انکار است، اما اگر این تفاوت سلیقه‌ها در زندگی مشترک به سرعت حل نشوند و ادامه دار باشند باعث بروز یک سری عوامل نامطلوب می‌شوند که برطرف کردنشان کمی مشکل است، چون دیگر بزرگتر شده‌اند و به عبارتی ریشه دار شده‌اند و باز کردن گره شان به این سادگی ها نیست.

خب شاید برای خانم و آقا سوال پیش بیاید کدام ناهمسانی‌ها در ارتباط زوجین برای رابطه آنها آسیب‌زا می شود؟

مسائل اعتقادی، نپذیرفتن یا به توافق نرسیدن در مورد عادت‌های شخصیتی همدیگر، مسائل جنسی، مسائل مربوط به ارتباط زوجین با خانواده ها، تربیت فرزندان و… معمولاً موضوعاتی که همسران را به چالش می‌کشد اما عواملی هم هستند که به نوعی محرک این اختلافات است.


*چه عواملی محرک اختلافات زوجین است؟
اول عصبانیت‌های آزار دهنده از طرف یکی از زوجین یا هر دو، یعنی شدت این عصبانیت به نحوی باشد که باعث شود به هم دیگر توهین یا همدیگر را تحقیر کنند.

دوم دیدگاه برتری نسبت به هم داشتن یعنی اینکه خانم یا آقا حس کند این زندگی حق او نیست و اگر در این زندگی بماند آینده خود را تباه کرده است.

سوم توهین به همدیگر وعذرخواهی نکردن. اگر به هر دلیلی به همسرتان توهین کردید، بعداً حتما عذرخواهی کنید و بگویید یک لحظه عصبی شدم و کنترل خودم را ازدست دادم.

چهارم حس مالکیت به هم دیگر داشتن، نباید آقا یا خانم این تلقی را داشته باشند که وقتی با هم ازدواج کردند دیگر حق ارتبارط با والدین و خانواده و دوستانشان را ندارند.

پنجم نادیده گرفتن واقعیت هاست ؛ یعنی اینکه کلاً یادشان می‌رود که اصلاً برای چه با هم ازدواج کرده اند؟ دختر و پسر برای رفع یک سری نیازها و خواسته‌ها با هم دیگر ازدواج کرده اند.شاید برای بعضی سوال باشد تفاوت نیاز با خواسته‌ها در چیست؟ جواب این است که آنچه که افراد را کنار هم قرار می‌دهد شامل نیاز آنهاست مثل نیاز به محبت در خانم‌ها و نیاز به قدرت در آقایان. در مقابل خواسته‌ها کدام است؟ تمایلات فراتر از نیازهایمان که معمولاً در افراد متفاوت است.
ششم رفتارهای توهین‌آمیز کلامی و عملی نسبت به همدیگر.

هفتم‌ رعایت نکردن درست ادب و آداب رفتاری عمومی و اجتماعی کنار هم دیگر. هشتم‌ رعایت نکردن بهداشت فردی.

نهم بدخلقی مداوم یکی از زوجین یعنی فرد همیشه روحیه تهاجمی دارد و نوع کلامش همیشه تنش زاست، خوش اخلاقی و ساده عبور کردن از کنار مسائل یکی از بهترین نمونه‌های رفتاری برای افراد است.

دهم خیانت، این خیانت حتی می‌تواند رعایت نکردن اصول درست ارتباط در فضای مجازی بین آقایان و خانم‌ها باشد. مورد بعدی خودداری و طرد جنسی است و در آخر مقایسه، یعنی اینکه ما بدون اینکه با فرد دیگری زندگی یا تعامل داشته باشیم او را همیشه با همسرمان مقایسه کنیم.


*راهکارهای حل اختلافات در چیست؟
زوجین سعی کنند که تمام ناهماهنگی‌های رابطه که گفته شد را با گفت و گو حل کنند. گفت و گو باعث می‌شود که مشکلات در همان ابتدا حل شوند، هم چنین رشد، درک عمیق‌تر و پیشرفت در رسیدن به هدف مشترک را به ارمغان بیاورد.


*چند قدم کلی برای رسیدن به یک حال خوب در زندگی مشترک
در اولین گام کاری که باید برای حل اختلاف نظر‌ها انجام دهیم این است که احساسمان را نسبت به همدیگر تغییر دهیم یعنی آن عاملی که باعث کاهش حس مثبت، آسیب و رنجش بینمان شده را از بین ببریم.

گام دوم اینکه در زندگی مشترک به رابطه برد برد فکر کنیم نه اینکه من همیشه برنده باشم و همسرم بازنده!

گام سوم بدون پیش داوری و قضاوت به حرف‌های همدیگر گوش کنیم یعنی ارتباطمان به نحوی باشد که مجبور نباشیم خودمان را سانسور کنیم و نتوانیم حرف دلمان را به راحتی بازگو کنیم.

گام چهارم اینکه باهم دیگر طوفان فکری برای هم افزایی اندیشه راه بیندازیم، یعنی چه کار کنیم؟ ایده ها، نیازها، نگرانی‌ها و خواسته‌هایمان را به همدیگر بگوییم و راهکارهایمان برای حل مشکلات را بازگو کنیم، زمانی که این اتفاق بیفتد و راهکار محور به مشکلاتمان نگاه کنیم باعث می‌شود نگرانی‌ها در زندگی کمتر شود.

گام پنجم اینکه همیشه به خودمان یادآوری کنیم که چرا ما کنار یکدیگر قرار گرفته‌ایم؟ گاهی اوقات انقدر درگیر روزمرگی می‌شویم یادمان می‌رود اوایل چقدر همدیگر را دوست داشتیم و از بودن کنار هم لذت می‌بردیم.


گام ششم در مورد همدیگر کلی گویی نداشته باشیم اگر بخواهم با مثال توضیح دهم اینکه از جملات این شکلی استفاده نکنید «تو کلاً سر به هوایی، تو اصلاً به من توجه نمی‌کنی و…».

گام هفتم اینکه شکایت متقابل از همدیگر نداشته باشیم، برای مثال وقتی که آقا می‌گوید چرا این کار را انجام ندادی خانم سریع در جوابش نگوید تو این کار را انجام ندادی من هم در مقابل رفتار تو چنین کردم.

و نکته آخر این عیوب همسرتان را در چشم خود بزرگ نکنید و آن‌ها را در ذهن خود تکرار نکنید چون باعث ایجاد حس منفی نسبت به همسرتان می‌شود.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!