سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۳ / ۲۳:۰۰
کد مطلب: 64158
۱

از بهداشت خانواده تا سلامت روان

از بهداشت خانواده تا سلامت روان
سلامت خانواده به رفاه کلی افراد در یک واحد خانواده اشاره دارد که سلامت جسمی، روانی و عاطفی را در بر می گیرد.سلامت خانواده عبارتست از نقش نظام خانواده در عملکرد اجتماعی افراد است که شامل ابعاد جسمی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و معنوی است.
پزشکی خانواده یک تخصص پزشکی در مراقبت های اولیه است که مراقبت های بهداشتی جامعی را برای فرد و خانواده در تمام سنین، جنسیت ها، بیماری ها و قسمت های بدن ارائه می دهد.
پزشکان خانواده برای ارائه مراقبت های بهداشتی عمومی به همه اعضای یک خانواده، از جمله معاینات جسمی عمومی، مراقبت در طول بارداری و زایمان، و مدیریت شرایط مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا آموزش دیده اند آنها همچنین برای رسیدگی به شرایط حاد مانند شکستگی ها، عفونت های ادراری و واکنش های آلرژیک مجهز هستند.
پزشکی خانواده بر اهمیت بستر خانواده و جامعه در مراقبت‌های بهداشتی، با تمرکز بر پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت تاکید دارد
کلینیک های پزشکی خانواده با تاکید بر مراقبت بیمار محور و خدمات جامع، طیف وسیعی از خدمات را برای رفع نیازهای بهداشتی خانواده ها ارائه می دهند که ممکن است با توجه به ارتباط سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی چنین خدمات یرا نیز شامل شود در هم تنیدگی سلامت خانواده با سلامتی اجتماعی پیامدهای قابل توجهی برای سیاست های اجتماعی و خدمات بهداشت روان در بخش دولتی و غیر دولتی را یاد آور میشود .

  به گزارش میگنا رسانه روانشناسی و تاب آوری ایران سلامت خانواده عبارتست از نقش نظام خانواده در عملکرد اجتماعی افراد است که شامل ابعاد جسمی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و معنوی است.
این دیدگاه  کل نگر به ویژه برای مداخله مددکاری اجتماعی میتواند بسیار قابل توجه باشد زیرا اهمیت سلامت خانواده را در پرداختن به چالش‌های سلامت روان و ارتقای سلامت اجتماعی مورد تاکید قرار میدهد.
خاطره اکبری روانشناس برنامه های توانمندسازی روانی اجتماعی، مانند آموزش روانی خانواده، می تواند به طور قابل توجهی دانش و مهارت های مراقبین و مددکاران اجتماعی را بهبود بخشد یا افزایش دهد، خشم، سردرگمی و ناراحتی عاطفی را برای خانواده بیمار کاهش دهد این مداخلات همچنین می‌تواند مهارت‌های حل مسئله و کیفیت زندگی مراقبین را بهبود بخشد، استرس مربوط به مراقبت را کاهش داده و آرامش را افزایش دهد

مسائل بهداشتی و دغدغه مندی های حوزه سلامت خانواده میتواند متفاوت باشد اما مشاهدات نشان میدهد   چالش های متعدد جسمی، ذهنی و عاطفی فراگیر هستند که بدآن بشرح زیر اشاره میگردد.
خانواده ها اغلب با بیماریهای مزمنی مانند دیابت، فشار خون بالا، آرتریت و آسم مواجه هستند که نیاز به مدیریت و مراقبت مداوم دارند دست و پنجه نرم میکنند
. خانواده ممکن است گرفتار بیماریهای ژنتیکی خاصی باشند که زمینه را برای بیماریهای قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان ها را افزایش دهند.
. مسائل مربوط به بهداشت روان خانواده ، همانند تعارضات و فقدان صمیمیت و محبت، همزمان بر سلامت روحی و جسمی خانواده اثر گذار خواهد بود
. شاید بیراه نباشد که بخش عمده سلامت خانواده را با سبک زندگی و عادات مرسوم و متداول خانواده در تغذیه و فعالیت بدنی و ورزش یا رفتارهای دیگری مانند سیگار کشیدن مرتبط بدانیم.
. روابط زناشویی و مناسبات همسران می تواند به طور قابل توجهی بر نیمرخ روانی و سلامت جسمانی تمامی اعضای خانواده و تاب آوری فرزندان و سایرین تاثیر داشته باشد .
 این موارد و مسایل دیگری میتواند بطور کلی سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار دهد شاید بنوعی  و با اهمیتی از جنسی متفاوت برخوداری و شرایط اقتصادی خانوار به گونه دیگر مورد توجه قرار داد فقر دشمن سلامت روان و پویایی خانواده است .

.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟