دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۱:۱۶
کد مطلب: 9155
۰

سايت هاي غير مجاز همسريابي کليک آرزوهاي حقيقي در دنياي پرکلک مجازي

  «دختري هستم ۳۵ ساله، زيبا، کارمند رسمي دولت، مهندس کامپيوتر و معلم زاده. مي خواهم با يک پزشک يا کسي که در رشته فني و مهندسي دکترا دارد و اختلاف سني کمي با من داشته و ساکن تهران باشد، ازدواج کنم. به شهرستاني ها پاسخ داده نمي شود.» اين مطلب در يکي از سايت هاي همسريابي قرار گرفته است و ... انگار يک نفر مي خواهد از دنياي مجازي پنجره اي به زندگي حقيقي باز کند اما آيا مي شود؟ از مجاز تا حقيقت فاصله چقدر است؟...   سايت هاي همسريابي
مدتي است راه اندازي سايت هاي همسريابي که البته تعدادشان هم کم نيست، رونق گرفته است. سايت هايي که اما و اگرهاي زيادي دارد که مهم ترين آن، قانوني بودن و يا قانوني نبودن آن هاست.

موضوعي که معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوي درباره آن مي گويد: «تا جايي که اطلاع دارم هيچ مجموعه و سازماني براي سايت هاي همسريابي موجود، مجوزي صادر نکرده است و فعاليت آن ها قانوني نيست.»

با جست وجوي واژه «همسريابي» در اينترنت سايت هاي متعددي وجود دارد که به طور تصادفي به ۲مورد از آن ها سري مي زنم.

با ورود به سايت اول، مشخصات دختر خانمي ۳۵ ساله جلب توجه مي کند.

با خواندن مشخصات او اولين سوالي که به ذهنم مي رسد اين است که آيا تنها ارائه مشخصاتي همچون زيبايي، کارمند رسمي دولت بودن و... آن هم به اين شکل، ملاک و شيوه مناسبي براي ازدواج است؟

مشخصات ديگر کاربران را نيز مرور مي کنم. در انتهاي مشخصات افراد، بخشي براي ارسال پيام وجود دارد که افراد در صورت تمايل به ازدواج با آن شخص، پيام مي فرستند. البته ارسال پيام نيز به داشتن کد کاربري و رمز عبور بستگي دارد که تنها اعضاي سايت از اين امکان برخوردارند. به بياني ديگر اگر مشخصات فردي مورد پسند ديگران قرار بگيرد با ارسال پيام اولين گام براي تشکيل خانواده برداشته شده است! به سراغ سايت ديگري مي روم.در صفحه اول اين سايت بخشي وجود دارد که اين سوالات را پرسيده است:«آيا خانم هستيد و قصد ازدواج داريد؟ آيا آقا هستيد و قصد ازدواج داريد؟» با انتخاب هر يک از اين قسمت ها، مشخصات کاربران جنس مخالف که در اين سايت ثبت نام کرده اند، به نمايش درمي آيد.يکي از اين ۲ بخش را انتخاب مي کنم. حدود ۳۰صفحه، مشخصات افراد جنس مخالف روي صفحه به نمايش گذاشته مي شود.اين سايت با سايت قبلي تفاوت هايي دارد چرا که با داشتن کد کاربري و رمز عبور، مشخصات شخص مورد نظر، به اضافه عکس داوطلب بر روي صفحه نمايان مي شود.شايد هم وجود عکس داوطلبان ازدواج، يک گام جلوتر اين سايت براي شکل گيري اين نوع ازدواج ها به شمار مي رود.


قانوني يا غيرقانوني؟!
قانوني بودن يا غيرقانوني بودن سايت هاي همسريابي،اهميت زيادي دارد. چرا که آگاه شدن کاربران از غيرقانوني بودن اين سايت ها، آسيب هاي ناشي براي استفاده کاربران را کاهش مي دهد. علاوه بر اين که معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوي، از غيرقانوني بودن فعاليت سايت هاي همسريابي خبر داد، جاويدنيا، قاضي دادسراي ويژه جرايم رايانه اي نيز با تاکيد بر اين که هيچ يک از سايت هاي همسريابي موجود مجوز قانوني ندارد و هيچ نهادي متولي آن ها نيست به فارس گفته است:« افرادي که براي توزيع و انتشار محتواي غيراخلاقي و عکس هاي نامناسب در اين سايت ها فعاليت کنند، طبق قانون از ۹ روز تا ۲ سال حبس براي آن ها تعيين شده است.»


خانواده پايدار
اگر از قانوني بودن و يا قانوني نبودن اين سايت ها هم بگذريم اين سوال مطرح است که آيا واسطه گري اين سايت ها، به تشکيل خانواده هاي پايدار مي انجامد؟ آيا فعاليت  اين سايت ها تفاوتي با دوستي هاي خياباني دارد؟ «حسين چم حيدري، کارشناس مسائل اجتماعي در پاسخ به اين سوال مي گويد:«سايت هاي همسريابي، به رشد ازدواج هاي موفق و پايدار کمک نمي کند.» وي اضافه مي کند:«ازدواج مجموعه اي از روابط و تعاملات است که براي انتقال احساسات و انتظارات و ارزيابي آن ها به فضايي حقيقي و چهره به چهره نياز دارد.»


نظر مجردان
پس از گشت و گذار در سايت هاي همسريابي، درباره فعاليت چنين مراکزي براي ازدواج، نظر چند جوان مجرد را درباره فعاليت اين گونه سايت ها جويا مي شوم.يکي از اين افراد که ۲۶ سال سن دارد در پاسخ به اين سوال که آيا براي ازدواج در سايت هاي همسريابي عضو شده است يا خير؟ مي گويد: ترجيح مي دهم به جاي ازدواج و پيدا کردن همسر از طريق سايت هاي همسريابي، مجرد بمانم.وي دليل اين موضوع را اين گونه بيان مي کند: از نظر من فردي که مشخصات و عکسش در سايت همسريابي باشد، شخص مناسبي براي زندگي مشترک نيست. جوان ۲۲ ساله ديگري که در رشته حسابداري تحصيل مي کند در اين باره مي گويد: تشکيل خانواده و انتخاب همسر از طريق سايت ها، شيوه مناسبي نيست چرا که شناخت افراد از يکديگر به اين شکل نتيجه بخش نيست.جوان ديگري که ۲۷ سال سن دارد درباره سايت هاي همسريابي مي گويد: از آن جايي که صحت و سقم مشخصات و ويژگي افراد از طريق اين سايت ها قابل بررسي نيست، انتخاب همسر از اين طريق را روش مناسبي نمي دانم.


نظر کارشناسان
به سراغ «حسين چم حيدري» کارشناس مسائل اجتماعي مي رويم. او درباره سايت هاي همسريابي مي گويد: با توسعه فضاي سايبر در کشور، به وجود آمدن چنين سايت هايي اجتناب ناپذير است.وي با اشاره به استقبال برخي جوانان از اين سايت ها اضافه مي کند: در گذشته افرادي به عنوان ريش سفيد و واسطه خير، نقش اجتماعي پررنگ و تسهيل کننده اي در زمينه ازدواج داشتند که متاسفانه در دهه هاي اخير، نقش اين افراد کمرنگ تر شده است.دبير انجمن فعالان ازدواج خراسان رضوي با بيان اين که همسريابي اينترنتي، فضاي مفيد و موثري براي ازدواج نيست، مي گويد: شناخت، تصميم گيري و انتخاب، از مهم ترين مقوله هاي ازدواج به شمار مي رود. اما امکان دستيابي به آن  موضوع ها در فضاي مجازي ضعيف است.وي همچنين دخالت نداشتن خانواده ها، سرخوردگي و غير متخصص بودن افرادي را که اقدام به راه اندازي اين سايت ها مي کنند، از مهم ترين آسيب هاي سايت هاي همسريابي عنوان مي کند.وي متذکر مي شود: يکي از دلايل حضور افراد در اين سايت ها اين است که برخي از افرادي که اعتماد به نفس لازم را ندارند، براي نشان دادن نقش آرمان گرايانه خود، وارد فضاي مجازي مي شوند.


پيش زمينه براي آشنايي
هم چنين کارشناس مسئول پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي اداره کل بهزيستي خراسان رضوي، درباره فعاليت سايت هاي همسريابي مي گويد: اعتماد و اطمينان به مشخصات افراد در اين سايت ها، نمي تواند تضمين کننده يک ازدواج موفق باشد. بلکه تنها پيش زمينه و مقدمه اي براي معرفي افراد به يکديگر است.«دکتر مسعود هنربخش»  مي افزايد: اگر مشخصات فردي براي ازدواج مورد قبول واقع شد، شناخت و بررسي بيشتر به طور حتم بايد در فضاي حقيقي انجام شود.به گفته وي کنار هم قرار گرفتن فرهنگ هاي متفاوت و امکان سوء استفاده و دخالت کمرنگ خانواده ها، از جمله آسيب هاي استفاده از سايت هاي همسريابي است.


زمينه سوء استفاده و فريب
در همين حال يک حقوق دان از حرف هاي کليشه اي و رسمي فراتر سخن مي گويد و با صراحت اعلام کرده است: «فعاليت برخي از سايت هاي همسريابي، موجب اشاعه فساد شده است».کاظمي به فارس گفته است: «زنان و دختران بسياري از طريق سايت هاي همسريابي فريب خورده اند و از آن ها سوء استفاده شده است».


شيوه جايگزين
معاون جوانان اداره کل جوانان خراسان رضوي نيز با اشاره به غيرقانوني بودن سايت هاي همسريابي مي گويد: در صورت نفي يک شيوه، بايد شيوه هاي جايگزين ارائه شود.«سيدهادي طالبيان» به رغبت جوانان براي استفاده از اين سايت ها اشاره و عنوان مي کند: بايد شيوه مناسب و به روز براي اين سايت ها تهيه شود تا مخاطبان، به سمت آن سوق داده شوند.وي در پاسخ به اين پرسش که آيا چنين شيوه اي تهيه شده است يا خير، مي گويد: شيوه اي با محوريت خانواده در سازمان ملي جوانان کشور در حال بررسي است که با تاييد آن، اين شيوه ارائه خواهد شد.       خراسان رضوي - مورخ چهارشنبه 1390/12/03 شماره انتشار 18061
نويسنده: مشام
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.