شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۱
کد مطلب: 23555
۰
۱

هزینه – فایده‌ تعطیلی پنجشنبه مدارس

خبرگزاری ایسنا: بحث تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. با گذشت چند سال از اجرای این طرح در همه مقاطع تحصیلی، باز منتقدین و موافقین طرح مذکور، هر کدام با ارائه دلایل متفاوت به بررسی هزینه - فایده‌های آن می‌پردازند با این تفاوت که این بار، مسئولان جدید آموزش و پرورش با پیوستن به قافله منتقدین طرح، مخالفت صریح خود را با استمرار تعطیلی ابراز کرده و از جایگزین شدن طرح "مدرسه بدون کتاب" حرف می‌زنند.

وزارت آموزش و پرورش می‌گوید ادامه طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها به ضرر نظام آموزشی کشور است و چاره‌ای جز تجدید نظر در شیوه اجرای آن نیست. در همین ارتباط، یک معلم نمونه کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با استقبال از اجرای طرح مدرسه بدون کتاب، آن را عامل افزایش اوقات تماس بین محصلین و خانواده‌های آنان در دوره حساس آموزش ابتدایی توصیف کرد.

محمدرضا فتحی افزود: امروزه با گسترش زندگی شهرنشینی، رشد تراکم جمعیت، حاکمیت روابط شبه‌ صنعتی بر خانواده‌ها و مخصوصاً با کاهش زمان ارتباط فیزیکی و نزدیک بچه‌ها با خانواده، دانش‌آموزان نوجوان نسبت به گذشته بیشتر آسیب‌پذیر شده‌اند و لذا با افزایش شکاف عاطفی بین والدین و فرزندان، احتمال ارتکاب رفتارهای ضد اجتماعی و سلوک فردگرایانه در بین نسل در حال ورود به جامعه، فزونی یافته است.

دبیر ریاضی مدارس ساوه گفت: یکی از نهادهای مهم اجتماعی که مسئولیت آموزش و تربیت فرزندان را بر عهده گرفته "نهاد مدرسه" است اما نباید فراموش کنیم که "مدرسه" هرگز نمی‌تواند جایگزین خانواده شود و هرگز قادر نیست که خلأ عاطفی ناشی از کاهش سطح ارتباط والدین با فرزندان را جبران کند.

این معلم نمونه کشور که سابقاً موافق طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس ابتدایی بود در عین حال، تسری دادن تعطیلی به تمام پایه‌ها را بویژه برای مقاطع تحصیلی بالاتر مضر دانسته و افزود: دوره ابتدایی، حساس‌ترین مقطع زندگی هر انسانی است زیرا شالوده شخصیت آدمی در این دوره شکل می‌گیرد و اتفاقاً در همین دوره است که فرزند، فرصت دارد تا با ارتباط صمیمانه و عاطفی با والدین، مهارت‌های اولیه و اصول ابتدایی معاشرت اجتماعی را فراگرفته و در عین حال، به لحاظ دریافت محبت و از منظر نیازهای عاطفی سیراب شود حال آنکه دخالت افراطی "نهاد مدرسه" در حوزه تعلیم و تربیت و کم‌ اثر ساختن نقش خانواده در روند تربیت و آموزش کودکان، فرایند تعلیم و تربیت را دچار اخلال کرده است.

وی گفت: در دوره اول متوسطه که همان راهنمایی قدیم است، شاهد بودیم که مدیران پیشین وزارت آموزش و پرورش برای اعمال تعطیلی پنجشنبه‌ها حتی ساعات تدریس ریاضی پایه هفتم را کاهش دادند در حالی که حجم مطالب زیادی باید به محصلان انتقال داده شود که چنین کار سختی، حتی معلمان با تجربه را در مخمصه جدی انداخته تا آنجا که ممکن است بخشی از کتاب درسی به دلیل کمبود اوقات مفید آموزشی حذف شود که این باعث تأسف است.

فتحی در پایان به خبرنگار ایسنا گفت: اگر برنامه تعطیلی روزهای پنجشنبه صرفاً در مدارس ابتدایی ادامه یابد، طبعاً موجب افزایش اوقات ارتباط خانواده‌ها با فرزندان شده و قسمتی از وظایف تربیتی مدرسه، مستقیماً به خانواده واگذار خواهد شد و از آنجا که برنامه آموزشی مدارس مبتنی بر ارتباط منجمد و در چارچوب برنامه آموزش رسمی است، لذا خانواده مجال می‌یابد تا در فرصت موجود، مهارت‌های ابتدایی زندگی اجتماعی را از طریق الگودهی و به صورت غیرمستقیم به فرزند خود آموزش داده یا به اصلاح ناسازگاری‌ها و رفتار نامطلوب دانش‌آموز بپردازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

اناهیتا
بسیار عالی گفتید آقای فتحی.
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ