جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ / ۱۲:۳۷
کد مطلب: 17485
۰

رتبه ایران در مرگ حوادث ترافیکی/۶۰درصد قربانیان نان‌آورند

رئیس اداره پیشگیری از حوادث اورژانس کشور گفت: حوادث ترافیکی سالانه جان ۱.۲۴ میلیون نفر را در جهان می‌گیرد. در بین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، ایران بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات را دارد که ۶۰ درصد این قربانیان نیز نان‌آور خانواده هستند.
فارس: مشیانه حدادی، رئیس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقاء ایمنی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور افزود: بر اساس دومین گزارش بین‌المللی وضعیت ایمنی راهها(2013) که 98.6درصد جمعیت جهان یعنی بالغ بر 6.8 میلیارد نفر جمعیت را پوشش داد، سالانه 1.24 میلیون نفر بر اثر حوادث ترافیکی در سراسر جهان فوت می‌کنند.
وی گفت: اگر چه این آمار در مقایسه با نخستین گزارش ایمنی راهها(سال 2007) تغییری نداشته ولی طی این مدت 15درصد به تعداد خودروهای جهان افزوده شده است. به گفته وی فقط در 88 کشور جهان فراوانی فوت ناشی از حوادث ترافیکی در مقایسه با نخستین گزارش ایمنی جاده ای کاهش داشت.
مشیاته گفت: در این گزارش، متوسط جهانی میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی 18 به ازای صدهزار نفر جمعیت بود. در میان مناطق مختلف، منطقه آفریقا با متوسط 24.1 مرگ به ازای صد هزار نفر جمعیت بالاترین و منطقه اروپا با متوسط 10.3 مرگ به ازای صد هزار نفر جمعیت کمترین میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی به ازای صدهزار نفر جمعیت را به خود اختصاص دادند.
وی ادامه داد: در صوص کشورمان ایران، در نخستین گزارش جهانی ایمنی راهها آمار فوت حوادث ترافیکی 22 هزار و 918 مورد بود (سال 86) که در دومین گزارش به 23 هزار و 249 مورد(سال 89) افزایش داشت، این افزایش 1.4 درصدی در آمار فوت در حالی است که تعداد
وسایل نقلیه ثبت شده کشور 21.5درصد افزایش داشت.
به گفته وی میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی به ازای صد هزار نفر جمعیت در ایران، در نخستین گزارش جهانی ایمنی راهها 35.8 بود که در دومین گزارش جهانی ایمنی راهها به 34.1 کاهش یافت.
مشیانه ادامه داد: این در حالی است که ایران در منطقه مدیترانه شرقی(EMRO) بالاترین میزان مرگ به ازای صد هزار نفر جمعیت را به خود اختصاص داده و عراق(31.5)، و عمان (30.4) در جایگاههای بعدی قرار داشتند، کمترین میزان مرگ به ازای صد هزار نفر جمعیت در این منطقه مربوط به بحرین(10.5) و امارات متحده عربی(12.7) بود. همچنین کشورهای جیبوتی، لیبی و سومالی در منطقه مدیترانه شرقی، در این رده بندی شرکت نداشتند.
به استناد این گزارش، 60 درصد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در گروه سنی 15 تا 44 سال یعنی گروه سنی مولد و نان آور جامعه رخ می دهد و 80درصد مرگهای ناشی از حوادث ترافیکی در کشورهای با درآمد متوسط اتفاق می افتد در حالی که این کشورها 72درصد جمعیت جهان و 52درصد کل وسایل نقلیه ثبت شده جهان را به خود اختصاص می دهند.
قانون برنامه پنجم توسعه کشور، کاهش سالیانه 10درصد آمار فوت ناشی از حوادث ترافیکی را تکلیف کرده است.
در حالی که در سال 90(20 هزار و 68) نسبت به سال 89 که ( 23 هزار و 249) کاهش 13.7 فوت ناشی از حوادث ترافیکی را تجربه کردیم و 3.7درصد از برنامه جلوتر بودیم. تاکنون طبق آخرین آمار سازمان پزشکی قانونی( 9 ماهه نخست سال) در مقایسه با مدت مشابه سال 90، کاهش 6.6درصدی داشتیم ( 15 هزار و 381) در سال 91 در مقایسه با 16 هزار و 460سال 90) و امیدوارم با احتساب کاهش سال قبل سرجمع به کاهش سالیانه 10 پایبند باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ