شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ / ۱۲:۴۶
کد مطلب: 19506
۱
۱

۷ راهکار براي اين که خواب نمانيم

اين روزها که دوباره بوي ماه مهر کوچه و خيابان هاي شهر را پر کرده است و از فردا، پس فردا دوباره ميز و نيمکت مدارس و دانشگاه هاي شهر ميزبان بسياري از نوجوانان و جوانان مي شود، پاي يک دغدغه هميشگي به ميان مي آيد و آن دغدغه چيزي نيست جز به موقع بيدار شدن از خواب دلچسب پاييزي. بسياري از افراد پس از اقامه نمازصبح دوباره مي خوابند و بيدار شدن براي رفتن به مدرسه، دانشگاه يا سر کار براي شان سخت است.
اين مطلب راهکارهايي را به شما آموزش مي دهد که ديگر خواب نمانيد! ساعتتان زنگ مي زند ولي شما زنگ آن را خاموش مي کنيد و دوباره مي خوابيد! در نهايت ديرتر از خواب بيدار مي شويد و دير به مدرسه يا سر کارتان مي رسيد.
اگر براي شما سخت است که صبح زود بيدار شويد، اين کارها را انجام دهيد:
1 - علت بيدار شدن تان را بدانيد
براي سر يک ساعت مشخصي بيدار شدن از خواب، بايد دليل مشخصي وجود داشته باشد؛ مثلا آيا مي خواهيد با خانواده خود صبحانه بخوريد؟ يا مي خواهيد کمي ورزش کنيد؟ يا اين که مي خواهيد خود را براي يک روز خوب آماده کنيد و يا از استرس ناشي از دير رسيدن به مدرسه يا محل کار خسته شده ايد.بعد از اين که دليل بيدار شدنتان در صبح زود معلوم شد، درباره آن با خانواده خود صحبت کنيد، زيرا آن ها نيز همانند ساعت زنگ دار مي توانند به شما در بيدار شدن کمک کنند.

2 - ساعت داخلي بدن خود را بشناسيد  
بدن، با روش هاي خاصي ساعات خواب خود را تنظيم مي کند، مثل پايين آمدن ناگهاني درجه حرارت بدن، کاهش ضربان قلب و ترشح هورمون ملاتونين در خون، يک تا 2 ساعت قبل از خواب.اغلب اين تغييرات در ساعت 3 تا 4 صبح رخ مي دهد. سپس بدن خود را براي بيدار شدن آماده مي کند.پس يکي از بهترين کارها براي بيدار شدن در صبح زود اين است که شب ها 7 تا 8 ساعت بخوابيد؛ مثلا اگر مي خواهيد ساعت 6 صبح بيدار شويد و ساعت را براي اين ساعت کوک کرده ايد، بايد ساعت 10 شب بخوابيد.
3 - قبل از خواب تلويزيون نبينيد
يکي از راه ها براي اين که صبح زود بيدار شويد، اين است که قبل از خواب آرامش داشته باشيد. اگر قبل از خواب، تلويزيون ببينيد يا با رايانه کار کنيد، به سختي مي خوابيد. حداقل يک ساعت قبل از خواب، از اين وسايل استفاده نکنيد. 4- کارهاي شب خود را بررسي کنيد ببينيد چه چيزي در شب با برنامه خواب شما تداخل مي کند.شما بايد دوباره فعاليت هايتان را برنامه ريزي کنيد، براي مثال اگر بعد از خوردن شام، ورزش مي کنيد بايد بدانيد که اين کار مي تواند باعث کم خوابي شما شود. پس بهتر است صبح زود، ورزش کنيد.
5 - کيفيت خواب خود را بسنجيد
اختلالات خواب مي تواند باعث پايين آمدن کيفيت خواب شود.اگر شما به سختي مي خوابيد و به سختي از خواب بيدار مي شويد و در طول روز خسته و خواب آلود هستيد، اين امر، نشان دهنده پايين آمدن کيفيت خواب شما است. بهتر است نزد پزشک برويد تا ببينيد مشکل کم خوابي شما مربوط به يک بيماري است يا نه.

6 - ساعت زنگ دار را دورتر قرار دهيد
اگر ساعت زنگدار را نزديک رختخواب خود بگذاريد، موقع زنگ زدن بدون برداشتن سر از بالش مي توانيد آن را خاموش کنيد و دوباره بخوابيد. بهتر است ساعت زنگ دار را کمي دورتر از رختخواب خود بگذاريد تا وقتي زنگ زد، مجبور شويد حداقل از جايتان بلند شويد و آن را خاموش کنيد. با اين کار کمي هوشيار مي شويد و مي توانيد ديگر نخوابيد.
7 - نظم خواب و بيداري را در تعطيلات نيز رعايت کنيد
اگر شب قبل از تعطيلي تا ديروقت بيدار بمانيد و روز تعطيل ديرتر از خواب بيدار شويد، نظم خوابيدن و ساعت دروني بدن شما به هم مي ريزد و تمامي هفته بعد، خواب آلود خواهيد بود.لذا در روزهاي تعطيل هم مانند ديگر روزهاي هفته، سر همان ساعت مشخص بخوابيد (دير نخوابيد) و سر همان ساعت معين بيدار شويد تا تنظيم ساعت داخلي بدن شما به هم نريزد./خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

رها
دلایل درست ولی کم بود و میتونست بیشتر باشه
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين