شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۵:۵۹
کد مطلب: 26366
۱

اختلال "آپنه خواب" و راه درمان

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی خزایی اظهار کرد: آپنه خواب یا توقف تنفسی در خواب به دو نوع مرکزی و انسدادی تقسیم‌بندی می‌شود که نوع انسدادی (OSA) در این اختلال شایع‌تر است و به طور عمده در مردان بروز می‌کند که ناشی از درگیری سیستم مجاری تنفسی فوقانی است. هر چند در زنان نیز در دوران یائسگی شیوع آن بالا می‌رود، اما در کل حدود چهار درصد مردان و دو درصد زنان به "OSA" مبتلا می‌شوند.

وی در خصوص عوامل تأثیرگذار بر این اختلال گفت: فاکتورهای تأثیرگذار همراه با OSA شامل جنس مذکر، افزایش سن، بروز یائسگی، BMI≥30، افزایش اندازه دور گردن، مصرف الکل، مصرف سیگار، مصرف دارو، اختلالات سر و صورت و بیماری‌هایی مثل دیابت و تیروئید است.

دکتر خزایی در خصوص علائم این بیماری گفت: علائم همراه آپنه انسدادی خواب، شامل وجود سابقه خروپف شدید در خواب، حالت خفگی هنگام خواب، قطع تنفس در خواب، پرش اندام‌ها در خواب، بی‌خوابی شبانه، تعریق شدید در خواب، خواب‌آلودگی روزانه، فراموشی، تغییر شخصیت، کاهش میل جنسی در مردان، خشکی دهان هنگام صبح، سردرد صبحگاهی، بیش‌فعالی در کودکان، اختلال شنوایی و در برخی موارد فشار خون بالا و مقاوم به درمان، بیماری‌های نارسایی قلبی، آریتمی‌های قلبی و اختلالات عروقی است.

رئیس اورژانس مرکز آموزشی درمانی فرشچیان همچنین درباره خطرات جانبی این بیماری گفت: آپنه انسدادی خواب می‌تواند سبب افزایش تصادفات رانندگی و حوادث هنگام کار، بروز فشار خون بالا، سکته مغزی، سکته قلبی، آریتمی‌های قلبی، اختلال شناختی، افسردگی و دیابت شود.
وی در خصوص راه‌های تشخیص و درمان این بیماری گفت: تشخیص بیماری از طریق گرفتن نوار خواب و درمان شامل CpAp یا BipAp و گاهی انجام اعمال جراحی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی