جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ / ۱۵:۳۲
کد مطلب: 42610
۲

۵۰۰ زندانی کردستان زیرپوشش خدمات مشاوره و روانشناسی هستند

میگنا: اسحاق ابراهیمی صبح ديروز در جمع خبرنگاران استان، وجود نیروهای روانشناس در زندان را دارای اهمیت و حساسیت‌های ویژه دانست و در این باره اظهار کرد: روانشناسانی که در خارج از زندان خدمات روانشناسی ارائه می‌دهند در حقیقت با افرادی سر و کار دارند که از نعمت آزادی برخوردارند که این مهم به نوبه خود شرایط مساعدی را برای ارائه خدمات فراهم می‌نماید.

وی افزود: اما روانشناسان زندان با مددجویانی روبرو هستند که اختلالات روانی در آنها به حدی بوده که منجر به ارتکاب جرم شده و در حبس به سر بردن و دوری از خانواده و غیره نیز ناهنجاری‌های روانی را در آنان دوچندان کرده است. 

وی به نقش روانشناسان مراکز اصلاحی و تربیتی در بازگشت سعادتمندانه زندانیان به جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: در حقیقت هدف از مجازات حبس توانبخشی اخلاقی، روحی و روانی به افراد برای بازگشت به جامعه است که در این راستا روانشناسان در زندان‌ها با ارائه خدمات روان درمانی و سلامت روانی به زندانیان، کمک می‌کنند تا با موضوعاتی مانند پرخاشگری، اعتیاد، کاهش اعتماد به نفس، مشکلات خانوادگی و اجتماعی و غیره که منجر به اعمال مجرمانه شده آشنا و اینگونه ناهنجاری‌های رفتاری در زندانیان درمان شود.

*خدمات مشاوره فردی و گروهی به زندانیان کردستان ارائه می‌شود
مدیرکل زندان‌های استان کردستان با برشمردن خدمات روانشناسی و روان درمانی که به زندانیان در مراکز اصلاحی و تربیتی استان ارائه می شود، یادآور شد: در زندان‌ها خدمات روانشناسی مختلفی از جمله مشاوره‌های فردی و گروهی برای زندانیان و خانواده‌های آنان و آموزش‌های مهارتی مانند کنترل خشم، اعتماد به نفس، درک متقابل، ارتباط موثر با خانواده و اجتماع، پیشگییری از اعتیاد و غیره به مددجویان ارائه می‌شود. 
ابراهیمی در خصوص نحوه فعالیت کلینیک‌های مثلثی در زندان‌های استان بیان داشت: در کلیلینک‌های مثلثی که حول سه محور بیماریابی فعال و درمان ایدز و هپاتیت ، پیشگیری از اعتیاد و درمان آن و بیماریابی STI یا همان بیماری‌های آمیزشی و درمان آنها فعالیت می‌نماید، آموزش‌های مرتبط در هریک از محورهای ذکر شده به زندانیان و خانواده‌های آنها با برگزاری کلاس‌های فردی و گروهی و کارگاه‌های تخصصی صورت می‌پذیرد. 
وی اضافه کرد: برای مددجویان تحت پوشش کلینیک‌های مثلثی پرونده‌های الکترونیکی تشکیل و کلیه اقدامات انجام شده برای هر مددجود، به صورت الکترونیکی ثبت می‌شود. 

*انجام آزمون روانشناسی از زندانیان جدیدالورود
وی از جمله دیگر خدمات روانشناسی را گرفتن آزمون‌های روانشناسی بیان کرد و در این خصوص گفت: از دیگر وظایف روانشناسان زندان، گرفتن برخی آزمون‌های روانشناسی از زندانیان جدیدالورود است که این آزمون‌ها شامل آزمون‌های شخصیت، هوش و همچنین مصاحبه‌های بالینی است.
مدیرکل زندان‌های استان کردستان افزود: این آزمون‌ها، یک ارزیابی کلی برای تشخیص اختلال‌های روانی عمده در زندانیان مانند اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، شخصیت مرزی، افسردگی اساسی و غیره را در اختیار روانشناسان قرار داده و به این ترتیب اقدامات لازم در راستای درمان این افراد برنامه ریزی و به اجرا در می‌آید. 
ابراهیمی با تاکید بر این موضوع که روانشناسان زندان باید به توانایی تغییر انسان‌ها اعتقاد داشته باشند بیان کرد: کار در زندان‌ها به خصوص برای افرادی که ارتباط تنگاتنگ با زندانیان و مشکلات آنان دارند دارای دشواری‌ها و حساسیت‌های ویژه‌ای است و از جمله این افراد روانشناسان هستند که ارتباطی مستقیم و تاثیرگذار با زندانیان را برقرار می‌کنند.
وی اضافه کرد: روانشناسان باید ضمن داشتن اخلاقی خوش با صعه صدر و انگیزه و اراده قوی و اعتقاد قلبی بر ایجاد تغییر نگرش و رفتار در زندانیان در محیط پر استرس زندان وظایف خود را عملی نمایند. 


*ارائه 2543 مشاوره فردی به زندانیان کردستان
مدیرکل زندان‌های استان کردستان همچنین با بیان این مطلب که در حال حاضر 500 نفر از مددجویان زندان‌های استان تحت پوشش خدمات مشاوره و روانشناسی قرار دارند، اظهار داشت: در 6 ماهه اول سال جاری نیز  دو هزار و 543 مورد مشاوره فردی و همچنین 317 مورد مشاوره گروهی به زندانیان استان ارائه شد است. 
ابراهیمی با اشاره به خدمات روانشناسی که به خانواده‌های زندانیان ارائه می‌شود، گفت: در 6 ماهه نخست امسال 180 خانواده زندانی با هدف کاهش آسیب در میان آنان از جمله طلاق، تحت خدمات روانشناسی قرار گرفتند.
مرجع : خبرگزاری فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!