سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ / ۲۱:۵۵
کد مطلب: 46733
۴
شمارش معکوس برای یک رویداد ملی بزرگ

نخستین کنگره ملی چالش‌های حقوقی و قضایی بیماران روان‌پزشکی

نخستین کنگره ملی چالش‌های حقوقی و قضایی بیماران روان‌پزشکی
به گزارش میگنا این اتفاقی بزرگ در شرایطی رخ می‌دهد که جامعه روان‌پزشکان، روان‌شناسان، قاضیان و حقوق‌دانان متعهد، مردمی و بخش قابل توجهی از مددکاران و صد البته خانواده بیماران دغدغه جدی و مشترکی حول محور مشکلات حقوقی و مدنی بیماران روان‌پزشکی دارند.

کنگره ای برآمده از دغدغه مندی این جمع دلسوز به امید روزهای بهتر و شرایط مستعد و شایسته برای افراد مبتلا به اختلالات روان پزشکی که مسلما به مثابه یک شهروند، حق شهروندی داشته و باید آبرومندانه زندگی کنند.

در این کنگره ملی، مطالبی همچون بررسی قوانین قیمومیت، رسیدگی کیفری منصفانه بیماران، تبیین مفاهیم جدید روان‌پزشکی، تحولات بستری و درمان اجباری، حمایت قانونی و قضایی، نگرش تطبیقی فقه امامیه، عامه و سایر نظام های حقوقی، تبعیض در ارایه خدمات بیمه ای و درمانی، مطالعه موردی پرونده های قضایی بیماران و نقش خانواده بیماران در فرایند قضایی مورد بررسی و ریزبینی متخصصان امر قرار خواهد گرفت. اتفاقی بزرگ که می‌تواند نقطه عطفی دیرهنگام اما غنی و مهم برای شروع یک نگاه ارزشمند ملی باشد.

بررسی ابعاد حقوقی یک فرایند پنهان شده در سایه غفلت‌های خواسته و ناخواسته که مانند بسیاری از جوامع بشری امروز، در جامعه ای مبتلا به انواع ناهنجاری‌ها و در هر بعد و سطحی از این درمانگری، نیازمند توجه عموم مردم جامعه به خصوص متخصصان و افراد دغدغه‌مند است.

برای برپایی هر چه باشکوه تر این کنگره، مدت مدیدی است که بزرگان و متخصصان، میهمان انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا (احبا) هستند.

جلسات پیاپی و متعددی در این خصوص برپا شده که نشان از اهمیت این موضوع دارد و مقامات برگزار کننده با دقت نظر قابل تامل و احترام، نگران از قلم افتادن حتی یک موضوع به ظاهر ساده در این کنگره بزرگ هستند.

پیام دبیر کنگره
در تاريخ گذشته ايران جايگاه بيماران رواني نسبت به ساير كشورهاي جهان از موقعيت ممتازتري برخوردار بوده است. در حالي كه در اروپاي قرون وسطي بیماران را مأمن شياطين مي‎دانستند، در ایران بخشي از دارالشفاء يزد به بيماران رواني اختصاص يافته بود. با ظهور ستارگان درخشاني در آسمان پزشكي ايران همچون زكرياي رازي ، ابوعلي سينا و جرجاني طب قديم ايران به اوج ترقي رسيده و چندين سده، پرچم‎دار جهان پزشكي شد. مطالعه آثار اين بزرگان به خوبي نشان مي‎دهد كه رويكردي كه در اروپاي قرون وسطي در مورد بيماران رواني وجود داشته، جايگاهي در تاريخ گذشته پزشكي كشور ما نداشته است. اما در دهه های اخیر باید اذعان نمود رویکرد بسیاری از کشورهای اروپایی به کلی عوض شده و رویکردی انسانی برای رعایت حقوق بیماران به کار گرفته شده است.


بررسي قوانين موجود در ايران نشان مي‎دهد كه اگرچه قانون مستقلي براي بهداشت روان تا كنون تدوین نشده است اما از ديرباز در مجموعه قوانين مختلف كشور، اعم از قانون مدني، قانون مجازات اسلامي، قانون امور حسبي، قانون دادن حضانت فرزندان صغير يا محجور به مادران (مصوب مرداد ماه 1364)، قانون اقدامات تأميني (مصوب ارديبهشت 1339)، قانون حمايت خانواده (مصوب بهمن ماه 1335) و قانون اجازه پرداخت حق الزحمه به بيماران رواني كه در كارگاههاي حرفه‎اي و يا رشته‎هاي خدماتي به كار گمارده مي‎شوند به جنبه‎هاي مختلف حقوق بيماران رواني پرداخته شده است. در اين قوانين از اصطلاحاتي همچون جنون، سفيه، اختلال مشاعر و ... استفاده شده است كه از نظر علمي بر سر تعريف روشن و مشخص آنها توافق وجود ندارد ولي به هر حال توانسته است تا حدودي مشكلات و معضلات بيماران را پاسخگو باشد. در مجموعه قوانین موجود همچنان ابهاماتی وجود دارد که حقوق بیماران نادیده انگاشته شده است. از جمله آنها می توان به جنبه هایی از قوانین قیمومت، بستری اجباری و بیماران کیفری اشاره کرد. علاوه براین، در قوانین موجود از برخی واژه ها استفاده شده است که موجب انگ اجتماعی بوده و نیازمند بازنگری است. برای بررسی همه جانبه مباحث مربوط به حقوق بیماران روانی انجمن احبا در نظر دارد تا با حضور صاحب نظران ذیربط، "نخستین کنگره چالش های حقوقی و قضایی بیماران روانی" را برگزارنموده و جنبه های مختلف مربوط به حقوق بیماران در قوانین موجود کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهد. اینجانب امید دارم که صاحب نظران و پژهشگران رشته های مختلف اعم از حقوقدانان، روانپزشکان، روانشناسان، مددکاران و سایر رشته های مرتبط با مشارکت حداکثری خویش چه با ارسال مقاله و چه با حضور خویش، باعث غنای هر چه بیشتر محتوی این کنگره شوند. در پایان امیدوارم که این کنگره در مسیر شناسایی حقوق بیماران روانی بتواند گامی فرا پیش نهد.
مهدی نصراصفهانی
دبیر علمی کنگره

مهلت ارسال مقالات: 10 اردیبهشت 1398
مکان برگزاری: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
ارتباط با دبیرخانه:  669244750-021
09902478849
سایت کنگره:   www.ppnc.ir
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.