سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ / ۰۶:۵۵
کد مطلب: 48286
۲

راهکارهایی برای کاهش استرس دانش آموزان در آستانه سال تحصیلی

راهکارهایی برای کاهش استرس دانش آموزان در آستانه سال تحصیلی
میگنا: استرس و اضطراب در کودکان بسیار جدی تر و خطرناک تر از بزرگسالان خواهد بود. زیرا کودکان به اقتضای سن خودشان  توانایی و مهارت مقابله با این پدیده و غلبه بر آن را ندارند. در واقع استرس نوعی پاسخ به تغییرات عاطفی یا فیزیکی ایجاد شده در محیط و شرایط زندگی کودک است که می تواند با توجه به سن، موقعیت زندگی و شخصیت کودک به گونه های مختلف بروز پیدا کند.

با فرا رسیدن ایام بازگشایی مدارس، دلهره دانش آموزان هم شروع می شود. آنها در هر سن و سالی که باشند چون نگرانی های مختلف مربوط به درس خواندن در ذهنشان شکل می گیرد ؛ دچار اضطراب و ترس از امتحان می شوند. گروهی از دانش آموزان عصبانی، افسرده، پریشان، ناراحت و مضطرب می شوند و گروهی دیگر، چنان آشفته و نگران می شوند که دیگر نمی توانند بر روی درس خود متمرکز شوند.

داشتن کمی اضطراب و دلهره در ایام امتـحانات طبیعی است اما اگر این نگرانی به حدی برسد که تاثیر منفی بر روند آموزش روزانه دانش آموزان گذارد و مانعی برای پیشرفت آنها شود، غیرطبیعی و نامعقول خواهد بود. علت تشویش بیش از اندازه گروهی از دانش آموزان، به دلیل عدم استفاده درست آنها از نیروی فکری ذهنیشان است. آنها می توانند با کمی تلاش، برنامه ریزی و به کارگیری روش های گوناگون کاهش اضطراب موفقیت خود را در امتحان ها تضمین کنند.

 خانواده ها باید به یکسری مسائل توجه خاصی داشته باشند. تغییرات فیزیکی بدن مثل عرق کردن کف دست، افزایش ضربان قلب، برافروختگی صورت، تنگی نفس و تغییرات روانی حاصل از اضطراب همانند کاهش توجه و تمرکز، حواس پرتی و احساس تشویش و نگرانی ؛ علائمی است که  می تواند دانش آموز را نسبت به پاسخ های روانی جسمانی خود هوشیار کند.

 با توجه به حالت های عاطفی هیجانی کودکتان می توانید درصدد کنترل آنها برآیید تا آن را به استرس مثبت تبدیل کنید. آنها باید توانایی های خود را باور داشته و خود را با دیگران  مقایسه نکنند. از آنها نخواهید که نفر اول باشند.

خواب کافی می تواند از شدت اضطراب امتحان بکاهد. اغلب دانش آموزان به حداقل ۶ الی ۷ ساعت خواب در طول شبانه روز احتیاج دارند و اگر کمتر از این میزان بخوابند، بدنشان مستعد و آماده آسیب های روحی جسمی خواهد شد. هر گونه بی نظمی در برنامه خواب یا کم خوابی موجب کاهش کارایی مغز و افزایش استرس می شود.
تغذیه مناسب نیز تاثیری مستقیم بر عملکرد تحصیلی دانش آموز می گذارد. تحقیقات و پژوهش های مختلف نشان می دهند رژیم های غذایی ناسالم و ناکافی تاثیری منفی بر قابلیت فراگیری دانش آموزان، تمرکز حواس و هوشیاری آنان می گذارد.

شیر گرم، موز، حبوبات پخته، نان، کاهو، سبزی ها، ویتامین ها و املاح مختلف از جمله موادی هستند که مصرف آنها در شرایط استرس آور مفید است و نیاز بدن به آنها بیشتر می شود. دانه های مغزدار (بادام، نخودچی، کشمش، فندق، پسته، گردو) سرشار از منیزیم است و کمبود آن منجر به ناتوانی یادگیری می شود. از میان میوه ها هم سیب، آناناس و خرما به علت داشتن انواع ویتامین ها و مواد قندی تاثیری مثبت بر فعالیت های مغزی می گذارند. موادی که باید از مصرف افراطی آنها در روزهای امتحان پرهیز کرد، عبارتند از قهوه، شکر، شیرینی، گوشت های پرچرب (مثل سوسیس، کالباس) و نوشابه های کافئین دار است.

ورزش عامل کاهش تنش های عصبی و استرس
ورزش موجب کاهش تنش های عصبی و استرس می شود. ورزش منظم و سبک موجب افزایش گردش خون در بدن (به ویژه در مغز) و کاهش هورمون های استرس زا می شود. پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و هر ورزش دیگری که موجب فعالیت بدنی و تحرک جسمانی دانش آموز شود، می تواند همین تاثیر را داشته باشد.

با توجه به این نکات می توان آرامش را در کودکان خود ایجاد کنیم تا سال تحصیلی جدید را به خوبی آغاز کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.