افزایش 9 هزار میلیارد تومانی بودجه آموزش و پرورش طی 10 سال
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بودجه آموزش و پرورش از سال طی یک دهه گذشته از 3 هزار و 900 میلیارد تومان به 13 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
محمدحسن دوگانی،در گفتوگو با فارس با اشاره به ایجاد حریق در برخی مدارس و مراکز آموزشی اظهار داشت: بیاحتیاطی برخی دانشآموزان و فرسودگی سیستمهای برقی و گرمایشی 2عامل اساسی هستند که موجب آتشسوزی در مدارس و مراکز آموزشی میشوند و باید این سیستمها به صورت دقیق نصب و تنظیم شوند تا چنین حوادثی رخ ندهند. وی ادامه داد: با کاهش دما و شروع فصل سرما، اغلب مدارس کشور برای گرم کردن کلاسهای درسی از بخاریهای نفتی و گازی استفاده میکنند که استفاده از سیستم های گرمایشی با سوخت گازی خطرناکتر است. این نماینده مجلس با بیان اینکه اگر بخاریهای گازی درست تعبیه نشوند، تأثیرات بدی در پی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: اثراتی که در پی آتش گرفتن و منفجر شدن یک بخاری گازی بر جا میماند به مراتب سهمگینتر و بیشتر از یک سیستم گرمایشی با نفت است. دوگانی شوفاژ را بهترین سیستم گرمایشی برای مدارس دانست و بیان کرد: شوفاژ به دلیل اینکه خارج از ساختمان و کلاس قرار دارد و ارتباط مستقیم با دانشآموزان ندارد، مناسبترین وسیله گرمایشی است. وی به پیشنهاد یکهزار میلیارد تومانی کمیسیون تلفیق مجلس در بودجه سال 90 برای مقاومسازی، نوسازی و تجهیز مدارس اشاره کرد و اظهار داشت: این مبلغ در تاریخ آموزش و پرورش بیسابقه است که با پیشنهاد 200 میلیارد تومانی دولت جمعاً این مبلغ یکهزار و 200 میلیارد تومان میشود. این نماینده مجلس با بیان اینکه در سال 91 تمرکز بر روی مقاومسازی، بافتسازی و تجهیز مدارس است، عنوان کرد: در برنامه پنجم توسعه 2500 میلیارد تومان طی 3 سال به تصویب رسیده است که از این مبلغ یک هزار میلیارد تومان که مربوط به برنامه اول است، اختصاص یافته است. وی افزود: در برنامه چهارم توسعه 4 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که فقط 2 هزار و 500 میلیارد تومان تحقق یافته است، اما با همین مبلغ نیز بیش از 50 درصد مدارس روستاها و شهرها نوسازی شدند. وی اظهار امیدواری کرد اگر دولت 2هزار و 500 میلیارد تومان باقی مانده را طی این برنامه سه ساله پرداخت کند، تمام مدارس کشور از لحاظ فنی و ساختمانی بهبود خواهند یافت. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه چهارم و پنجم، مجلس و دولت سرمایهگذاری عظیمی را در آموزش و پرورش انجام دادهاند، اظهار داشت: بودجه آموزش و پرورش از سال 80 تا سال 90 از 3 هزار و 900 میلیارد تومان به 13 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و این در حالی است که جمعیت دانشآموزان و فرهنگیان کشور سیر نزولی داشتهاند. وی با انتقاد از شیوه نامناسب مقاومسازی برخی مدارس در روستاها و شهرها خاطرنشان کرد: هزینههای که از برنامههای چهارم و پنجم برای مقاومسازی مدارس به کار رفته است به صورت کارشناسی شده مصرف نمیشوند و این نوعی دورریخت سرمایه تلقی میشود.
محمدحسن دوگانی،در گفتوگو با فارس با اشاره به ایجاد حریق در برخی مدارس و مراکز آموزشی اظهار داشت: بیاحتیاطی برخی دانشآموزان و فرسودگی سیستمهای برقی و گرمایشی 2عامل اساسی هستند که موجب آتشسوزی در مدارس و مراکز آموزشی میشوند و باید این سیستمها به صورت دقیق نصب و تنظیم شوند تا چنین حوادثی رخ ندهند. وی ادامه داد: با کاهش دما و شروع فصل سرما، اغلب مدارس کشور برای گرم کردن کلاسهای درسی از بخاریهای نفتی و گازی استفاده میکنند که استفاده از سیستم های گرمایشی با سوخت گازی خطرناکتر است. این نماینده مجلس با بیان اینکه اگر بخاریهای گازی درست تعبیه نشوند، تأثیرات بدی در پی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: اثراتی که در پی آتش گرفتن و منفجر شدن یک بخاری گازی بر جا میماند به مراتب سهمگینتر و بیشتر از یک سیستم گرمایشی با نفت است. دوگانی شوفاژ را بهترین سیستم گرمایشی برای مدارس دانست و بیان کرد: شوفاژ به دلیل اینکه خارج از ساختمان و کلاس قرار دارد و ارتباط مستقیم با دانشآموزان ندارد، مناسبترین وسیله گرمایشی است. وی به پیشنهاد یکهزار میلیارد تومانی کمیسیون تلفیق مجلس در بودجه سال 90 برای مقاومسازی، نوسازی و تجهیز مدارس اشاره کرد و اظهار داشت: این مبلغ در تاریخ آموزش و پرورش بیسابقه است که با پیشنهاد 200 میلیارد تومانی دولت جمعاً این مبلغ یکهزار و 200 میلیارد تومان میشود. این نماینده مجلس با بیان اینکه در سال 91 تمرکز بر روی مقاومسازی، بافتسازی و تجهیز مدارس است، عنوان کرد: در برنامه پنجم توسعه 2500 میلیارد تومان طی 3 سال به تصویب رسیده است که از این مبلغ یک هزار میلیارد تومان که مربوط به برنامه اول است، اختصاص یافته است. وی افزود: در برنامه چهارم توسعه 4 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که فقط 2 هزار و 500 میلیارد تومان تحقق یافته است، اما با همین مبلغ نیز بیش از 50 درصد مدارس روستاها و شهرها نوسازی شدند. وی اظهار امیدواری کرد اگر دولت 2هزار و 500 میلیارد تومان باقی مانده را طی این برنامه سه ساله پرداخت کند، تمام مدارس کشور از لحاظ فنی و ساختمانی بهبود خواهند یافت. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه چهارم و پنجم، مجلس و دولت سرمایهگذاری عظیمی را در آموزش و پرورش انجام دادهاند، اظهار داشت: بودجه آموزش و پرورش از سال 80 تا سال 90 از 3 هزار و 900 میلیارد تومان به 13 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و این در حالی است که جمعیت دانشآموزان و فرهنگیان کشور سیر نزولی داشتهاند. وی با انتقاد از شیوه نامناسب مقاومسازی برخی مدارس در روستاها و شهرها خاطرنشان کرد: هزینههای که از برنامههای چهارم و پنجم برای مقاومسازی مدارس به کار رفته است به صورت کارشناسی شده مصرف نمیشوند و این نوعی دورریخت سرمایه تلقی میشود.