دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ / ۰۷:۵۵
کد مطلب: 63806
۷
داستانک های زندگی و ذهن آگاهی

ذهن آگاهی شادی را افزایش می دهد

دکتر زهرا محبوبی
ذهن آگاهی شادی را افزایش می دهد
به گزارش میگنا تمرینات ذهن‌آگاهی موجب شادی، انعطاف‌پذیری و افزایش تاب‌آوری می‌شود و درنتیجه، فرد را به سمت  عقلانیت و خردمندی سوق می‌دهد.ذهن آگاهی و تمرینات مدیتیشن در کل و تمرینات ذهن‌آگاهی به‌طور خاص در بهبود اختلالات، افسردگی و کاهش اضطراب مؤثرند. 
پرورش آگاهی و هوشیاری با تکیه بر مراقبت و زیر نظر گرفتن توجه و تجربیات در زمان حال بدون قضاوت کردن ذهن آگاهی نام دارد
دکتر زهرامحبوبی متصص روانشناسی سلامت در این خصوص در یادداشتی اختصاصی برای میگنا می نویسد جان کابات زین از دانشگاه مدرسه پزشکی ماساچوست، و ریچارد دیویدسن،  پروفسور روانشناسی و روانپزشکی از دانشگاه ویسکانسین مدیسن. و همکارانشان ثابت کرده اند که ذهن آگاهی شادی را افزایش می دهد. محققان به طور تصادفی گروهی از کارکنان یک شرکت بیوتک را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول به مدت ۸ هفته در دوره آموزشی کاهش استرس بر اساس ذهن اگاهی شرکت کردند و گروه دوم هیچ کاری انجام ندادند. فعالیت الکتریکی مغز آنها قبل و بعد از آموزش مورد مطالعه قرار گرفت.
بعد از ۸ هفته گروه اول که تحت آموزش ذهن آگاهی قرار گرفتند فعل و انفعالات بیشتری در بخشی از مغزشان به نام کورتکس  سمت چپ جلوی مغز داشتند. این بخش از مغز با هیجان های مثبت، شادی و پذیرش تجربه در ارتباط است. کسانی که به طور عادی در آنها کورتکس سمت چپ مغزشان فعال است  خودشان را علاقمند، هیجان‌زده، قوی، فعال هوشیار، و با ذوق و شوق توصیف می کنند. در مقابل کسانی که کورتکس سمت راست جلوی مغزشان فعال است خودشان را ترسو، عصبی، دلشوره ای، ناراحت، و نگران توصیف می‌کنند. آزمایش نشان داد که فقط هشت هفته آموزش "مایندفولنس مدیتیشن" در محیط کاری پرمشغله می تواند تاثیر مثبتی روی میزان شادی داشته باشد. مطالعات دیگری که روی مدیتیترهای مجرب تر انجام شده اند نشان می‌دهند که این تغییرات روی مغزشان تبدیل به یک خصوصیت دائمی شده است و این امر علت وجود یک تبسم ملایم روی صورت مدیتیترهای باتجربه را  توضیح می دهد.
لذت نقاشی
از شاماش آلدینا بشنوید: سال گذشته تصمیم گرفتم دیوارهای خانه ای را که در آن زندگی می کنم را رنگ کنم. ممکن است از نظر شما این کار خسته کننده باشد و هیچ فایده دیگری به جز رنگ شدن دیواره نداشته باشد، یا ممکن است به نظرتان یک فرصت فوق‌العاده  باشد  تا ۱۰۰ درصد از کاری که انجام می دهم مایند فول باشم. من اینطور کار را انجام دادم: وقتی قلم مو را در لایه نازکی از رنگ فرو بردم موهای آن را احساس کردم. با حسی که هنگام حرکت دادن قلم مو روی دیوار در دستم ایجاد می‌شد، ارتباط برقرار کردم، و از دیدن رنگی که به طور معجزه آسا خودش را از قلم مو آزاد می کرد و روی سطح پخش می شد لذت بردم. در عین اینکه به یک حرکت ریتمیک آهسته عادت کردم، کم کم آن  حس همیشگی من را
از دست دادم و با رنگ کردن یکی شدم. وقتی کارم تمام شد احساس کردم انرژی و روحیه زیادی گرفته ام. آنقدر خوش شانس بودم که به حالت فلو یا همان آگاهی مایند فول ورود پیدا کنم.
نگاه کردن  به آن روی شیرین زندگی
شاماش  آل دینا  اینطور بیان می کند: من فهمیدم که یکی از توانایی های  بالقوه ام شوخ طبعی است.  بگذارید کمی آن را روشن کنم، منظور از شوخ طبعی این نیست که قرار است در زمینه کمدی سرآمد شوم. منظور این است که دوست دارم بخندم و دیگران را بخندانم هرگز فکر نمی کردم این یک توانایی باشد تا زمانی که فهمیدم  در تستی که به صورت آنلاین در اینترنت برای یافتن توانایی های بالقوه ام  دادم، این توانایی درمن بسیار زیاد است.

حالا می‌دانم که برایم ارزش دارد زمانی را به بودن با دوستان و همکارانی که دوست دارند آن روی شیرین زندگی را ببینند اختصاص دهم. همچنین از این توانایی استفاده می کنم تا وقتی اوضاع بر وفق مرادم نیست زندگی را با خوش قلبی ببینم و به خودم اجازه میدهم همیشه در جمع با دیگران شوخی کنم.  مایندفولنس یک تمرین بسیار مهم است اما اگر آن را خیلی جدی بگیرید یک نگرش مهم را از دست می دهید، با کشف و توانایی‌های بالقوه می توانید زمان بیشتری را به تقویت آنها از طریق  مایندفولنس اختصاص دهید. وقتی به مراجعینم زندگی مایندفول را آموزش می‌دهم، معمولاً شناسایی توانایی ها را یک روش سودمند معرفی می کنم.
نسخه برای شاد بودن
از زبان شاماش آل دینا بشنوید: دریافته ام که پیروی از نسخه زیر باعث ایجاد احساس سعادت در من می شود:
تمرین روزانه مایند فولنس مدیتیشن و اینکه همیشه از هر کاری که انجام می‌دهم مایند فول باشم. داشتن حس قدردانی نسبت به چیزهایی که دارم. ارزش دادن به روابط اجتماعی و تمرین بخشش وقتی اوضاع خوب پیش نمی‌رود. رهایی از هر چیزی که خارج از کنترل است و پذیرش زندگی درست همانطور که در زمان حال هست.
داشتن اهداف مهم در زندگی به صورتی که با باورهایم نسبت به اینکه چه چیزی مهم است همسو باشند و لذت بردن از مسیر به دست آوردن آنها، نه اینکه فقط به دنبال نتایج حاصله باشم. دیدن هر چیز از زاویه مثبت.
داشتن نگرش خوش قلبی و اینکه همیشه و بی اختیار بخندم.
کار کردن همراه با حس خدمتگزاری نسبت به تمام جامعه.
من کامل نیستم و البته روزهای خوب و بد هم دارم. اما همیشه و در هر حالتی از تمرین مایند فولنس استفاده می‌کنم تا کمک کنم  به منابع سلامت، خوشی و صلح که در اعماق درونم وجود دارند دست پیدا کنم. حالا به این فکر کنید که نسخه شادی شما چیست و آن را بنویسید. به چه عواملی برای شاد بودن نیاز دارید؟
ختم کلام اینکه  تمرینات ذهن‌آگاهی موجب شادی، انعطاف‌پذیری و افزایش تاب‌آوری می‌شود. شما به چه عواملی برای شاد بودن نیاز دارید؟ پرورش آگاهی و هوشیاری با تکیه بر مراقبت و زیر نظر گرفتن توجه و تجربیات در زمان حال بدون قضاوت کردن ذهن آگاهی نام دارد
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.