يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۰
کد مطلب: 63850
۳

کودکی بهترین دوران آموزش تاب آوری است

کودکی بهترین دوران آموزش تاب آوری است
با افزایش مهارت تاب آوری کودکان، به آنان می‌آموزیم که مشکلات دائمی نیستند، احساسات ناراحت‌کننده دوام ندارند و به جای اجتناب از حل مسئله، با تحمل و اعتماد به نفس و در گذر زمان به دنبال راه حل برای مشکل خود باشند‌.

تاب آوری یکی از شاخصه‌های سلامت روان کودکان است، هر کودکی که قادر به ایجاد یک ذهنیت انعطاف‌پذیر باشد می‌تواند به طور موثرتری با استرس و فشار کنار بیاید، با چالش‌های روزمره از پا نیفتد و با ناامیدی از ناملایمات و آسیب‌ها عقب‌نشینی نکند.


همچنین کودک می‌تواند اهداف روشن و واقع بینانه‌ای را ایجاد کند و برای حل مشکلات و برقراری ارتباط راحت و محترمانه با دیگران برنامه داشته باشد.

تاب آوری یک مهارت آموختنی در روند رشد از کودکی تا بزرگسالی است که انواع روش‌های فرزندپروری در افزایش و کاهش آن تأثیر دارد.


اشتباه والدین در تاب آوری کودکان
با توجه به اینکه افزایش تاب آوری با تجربه‌های کودکی رابطه مستقیم دارد، می‌توان گفت والدینی که اجازه حل مشکلات را به کودک نمی‌دهند و یا به عبارتی نمی‌گذارند آب در دل کودک تکان بخورد و قبل از بروز چالش و سختی، موانع را از سر راه کودک برمی‌دارند، اولین پله‌های رسیدن به مهارت تاب آوری در کودک را تخریب می‌کنند.

محبت بیش از حد والدین به کودک به معنی وابسته شدن کودک و عدم مهارت تصمیم‌گیری و کاهش اعتماد به نفس می‌شود، در حالی که در ذات انسان مراحل رشد تا کسب استقلال نهاده شده است و این اشتباه والدین در تاب آوری کودکان بشمار می‌آید.
با افزایش مهارت تاب آوری کودکان، افراد یاد می‌گیرند که اگر در تلاش اول با شکست مواجه شدند بتوانند احساس ترس، ناامیدی، غمگینی و اضطراب خود را مدیریت کنند و به تلاش مجدد بپردازند.

محمدرضا مقدسی؛ مدیر و موسس خانه تاب آوری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری صدای نایین، بیان کرد: دنیایی که در انتظار کودکان است اغلب پاسخگوی اتتظارت و توقعات کودکان نیست، چه بسا دنیایی خالی از مهربانی باشد، دنیایی که با هزار شکل و هزار رنگ سلامت روانی اجتماعی کودکان را به چالش خواهد کشید، لذا ضرورت دارد کودکان برای مقابله با ناملایمات و تهدیدات از توانایی و تاب آوری بیشتری برخوردار باشند.

او ادامه داد: تاب آوری به طور مستقیم با میزان موفقیت و جه بسا شادکامی و پیشرفت کودکان مرتبط است و صد البته بهترین دوران آموزش تاب آوری کودکی است، تاب آوری در دوران کودکی به خوبی تمرین و تقویت خواهد شد.

تاب آوری، ایجاد فرصت قوی شدن در شکست‌ها
کسی نمی‌تواند آینده را پیش بینی کند و در واقع هیچکس نمی‌داند فردا برای خود و عزیزانش چگونه خواهد بود، ما نمی‌توانیم دنیا را تحت کنترل و مدیریت خود داشته باشیم اما می‌توانیم توانایی و تاب آوری خود را تقویت کرده تا در نهایت بهتر از پس مشکلات و ناملایمات برآییم.
اگر چه تاب آوری از رویین تنی و شکست ناپذیری صحبت نمی‌کند اما کمک می‌کند تا زندگی کودکان کمتر دچار تنش و آشفتگی باشد.
تاب آوری موجب می‌شود که کودکان تلخی و اضطراب کمتری را پس از شکست تجربه کنند و چه بسا بهتر بتوانند مسیر زندگی را پی بگیرند.

مدیر و موسس خانه تاب آوری با اشاره به اینکه شکست یک تجربه همگانی و فراگیر است و خواه ناخواه رخ می‌دهد، گفت: تاب آوری طرفدار شکست نیست چرا که شکست برای کودکان بخشی از ماجرای ویرانی آن‌ها است اما بهرحال در زندگی کودکان اتفاق خواهد افتاد پس چه بهتر آنکه برای رویارویی موفق با چنین چهره‌ای از زندگی آموزش دیده و آماده باشیم.

او خاطرنشان کرد: تاب آوری به عنوان یک رویکرد ناظر بر منابع، استراتژی و راهبردهایی را در تعلیم و تربیت کودکان همراه کرده است که با توسل به آن می‌توان تنش و اضطراب پس از شکست را کاهش و حتی از فرصت‌هایی که شکست ایجاد می‌کند نیز برای رشد و قوی‌تر شدن کودکان استفاده کرد.

تاب آوری موفقیت کودکان را صدا می‌زند
مقدسی اظهار کرد: در برابر شکست که یک تجربه فراگیر است، تاب آوری موفقیت کودکان را صدا می‌زند، پاسخ ما به شکست می‌تواند ویرانگی و آشفتگی و یا قدرتمند و شدن و عبور موفقیت آمیز باشد و ما امروز می‌دانیم اینکه درنهایت کودکان کدام را تجربه خواهند کرد به میزان تاب آوری آن‌ها بستگی دارد.
تاب آوری موفقیت کودکان را صدا می‌زند
مقدسی اظهار کرد: در برابر شکست که یک تجربه فراگیر است، تاب آوری موفقیت کودکان را صدا می‌زند، پاسخ ما به شکست می‌تواند ویرانگی و آشفتگی و یا قدرتمند و شدن و عبور موفقیت آمیز باشد و ما امروز می‌دانیم اینکه درنهایت کودکان کدام را تجربه خواهند کرد به میزان تاب آوری آن‌ها بستگی دارد
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.