يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۶
کد مطلب: 63960
۱

مدیریت مواجهه کودکان با رویدادهای خبری اندوهبار

مسعود صادقی (کارشناس ارشد ارتباطات و روزنامه نگار)
مدیریت مواجهه کودکان با رویدادهای خبری اندوهبار
لازم است در فرآیند دریافت محتوای رسانه ای برنامه داشته باشیم ، دنبال کردن خبر حوادث حتی اگر مستقیم به ما مربوط نباشد، ما را متاثر می کند و البته در یک محیط خانوادگی کودکان هم همپای بزرگ ترها در معرض آن قرار می گیرند.
11سپتامبر، آن دسته از کودکانی که زمان بیشتری را درمعرض گزارش این حوادث بوده اند، نشانه های بیشتری را در ارتباط با تروما بروز داده اند.
نتیجه اینکه این خبرها کودکان را مضطرب تر می کند و نکته مهم تر اینکه آن دسته از کودکانی که زمینه اضطراب را دارند، این خبرها را بیشتر دنبال می کنند. دریافت اطلاعات جدید از راه دنبال کردن پوشش خبری رسانه ها، بخشی از زندگی ما پدران و مادران است درحالی که رویدادهای اندوهبار و گاه وحشتناک از حوادث طبیعی تا اقدامات تروریستی و درگیری های سیاسی و اجتماعی سهم مهمی از خبرها را دارند به ویژه برای ما که در ایران زندگی می کنیم شاید حجم و عمق اخبار حوادث و رخدادهای ناگوار بیشتر از دیگر خبرها باشد.
به طور کلی ارزش خبری برخورد یکی از ارزش های جذاب در میان ارزش های هفتگانه خبری است که بیشتر از همه در اخبار حوادث نهفته است و توجه مخاطبان را به خود جلب می کند. دنبال کردن خبر حوادث حتی اگر مستقیم به ما مربوط نباشد، ما را متاثر می کند و البته در یک محیط خانوادگی کودکان هم همپای بزرگ ترها در معرض آن قرار می گیرند. آنها صدای اخبار تلویزیون را دریافت و سخنان بزرگسالان را می شنوند و اگرچه ممکن است همیشه آنچه را که دریافت می کنند درک نکنند، اما همین داده های اندوهبار و خشن می تواند سرچشمه اضطراب و نگرانی باشد.
کودکان بزرگ تر و نوجوانان اطلاعات بیشتری از اینترنت و شبکه های اجتماعی به دست می آورند. والدین اغلب از میزان مواجهه فرزندان شان با تلویزیون اطلاعی ندارند و برای آنها یا مربی ها، سوال این است که اندازه استاندارد این مواجهه چقدر است؟ روانشناسی زرد یعنی همان محتوای شبه روانشناسانه که مبنای علمی ندارد توصیه می کند: «خودت را از اخبار منفی دور نگهدار!» ولی ما با واقعیت و در اجتماع زندگی می کنیم بنابراین نیازمند دریافت اطلاعات از محیط هستیم. لازم است در فرآیند دریافت محتوای رسانه ای برنامه داشته باشیم، گزینش گری کنیم تا میان بخش های مختلف زیست خود تعادل برقرار کنیم.
برای مدیریت مواجهه کودکان با رویدادهای خبری اندوهبار یا وحشتناک یک مجموعه راهکار توصیه می شود:
 
برنامه گفت وگوی روشنگر با فرزندان داشته باشید
با فرزندان و نوجوانان خود درباره آنچه دیده و شنیده اند، گفت وگو کنید، با روش و ادبیاتی متناسب با سن ها به شایعه ها یا برداشت های نادرست پاسخ های روشنگر بدهید.
گاهی فرزندان را از محیط انتشار خبر دور کنید
ما خیلی آسان گرفتار شدن موج خبری می شویم و حتی متوجه حضور فرزندان در محیط نمی شویم درحالی که گاهی لازم است کودکان بسیار خردسال در معرض خبرها قرار نگیرند، نکته مهم اینکه آنها ممکن است درک نکنند که آنچه می بینند بازپخش است بلکه تصور می کنند دوباره یک اتفاقی رخ داده است و تاثیر دوچندانی از آن بپذیرند.
برای استفاده از تلویزیون و اینترنت برنامه ریزی کنید
نوبت های زمانی برای اینترنت و تلویزیون تعیین کنید و آن را به 30 تا 60 دقیقه محدود کنید. سپس برخیزید و کار دیگری انجام بدهید از پیاده روی تا ظرف شستن یا حتی خواندن و... اگر همچنان می خواهید از تلویزیون یا اینترنت بهره بگیرید، از محتوای علمی، سرگرمی و هرآنچه جز اخبار حوادث استفاده کنید.
زمانی برای با هم بودن
زمانی را برای همنشینی با دوستان و خانواده مشخص کنید. با کودکان، زمانی را برای بازی کردن، مطالعه یا راه های دیگر برای لذت بردن از باهم بودن پیدا کنید. خندیدن عنصر مهم زندگی است.
گاهی به مشاور روانشناس نیاز دارید
ممکن است شما یا فرزندان تان در مواجهه با رویدادهای خبری غم انگیز دچار مشکل شوید. اگر خبرهای ناگوار در روابط، کارکرد حرفه ای، عادات خواب یا خوردن شما اختلال ایجاد کرده، شاید بهتر باشد از یک مشاور روانشناس کمک بگیرید. اگر فرزندان شما علایمی از اضطراب، مانند کابوس های شبانه یا اضطراب هنگام ترک والدین از خود نشان می دهند، روانشناسان می توانند نکاتی را برای توسعه تاب آوری و غلبه بر این رفتارها ارایه دهند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد