دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۱ / ۱۷:۳۴
کد مطلب: 9767
۰

تشخيص و درمان «سل» در ايران رايگان است

    رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت نسبت به انتقال سل از اعضاي خانواده به كودكان هشدار داد و با بيان اين كه حدود سه درصد موارد سل در ايران را كودكان تشكيل مي‌دهند، گفت: تشخيص و درمان بيماري سل در ايران رايگان است.

دكتر محمد مهدي گويا همزمان با روز جهاني سل در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: خوشبختانه به دليل واكسيناسيون سل در بدو تولد، كودكان مبتلا به سل شديد در ايران بسيار نادرند، اما به هر حال احتمال بروز سل در كودكان به دليل ضعيف شدن سيستم ايمني بدن، سوء تغذيه و يا كودكان مادران مبتلا به HIV بيشتر از ساير كودكان است.

وي گفت: سازمان جهاني بهداشت براي امسال شعار «كنترل سل در كودكان» را انتخاب كرده و هدف آن است كه مرگ و مير ناشي از سل كودكان در دنيا به صفر برسد. به اين منظور انجام اقدامات گسترده‌اي نياز است.

به گفته رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، سالانه 500 هزار كودك در دنيا به سل مبتلا مي‌شوند كه از اين ميان 70 هزار كودك جان خود را از دست مي‌دهند. همچنين 70 تا 80 درصد از اين كودكان به «سل ريه» مبتلا هستند. بيماري در «سل ريه» نسبت به سل معمولي شديدتر بوده و امكان انتقال آن نيز وجود دارد.

وي گفت: در اغلب موارد بيماري سل از فردي در داخل خانواده به كودكان منتقل مي‌شود. از طرف ديگر سل در كودكان ممكن است علايم مشخصي نداشته باشد. بر اين اساس تشخيص و درمان سل در كودكان نسبت به بالغين مقداري دشوارتر است.

گويا با تاكيد بر لزوم بررسي تمام اعضاي خانواده در صورت بروز سل در يكي از افراد خانواده، ادامه داد: در صورت بروز سل در يكي از اعضاي خانواده و بي‌توجهي به آن، خطر تبديل شدن سل به بيماري خانوادگي وجود دارد. فرد مبتلا به سل بايد حداقل شش ماه تحت درمان با داروهاي ضد سل قرار گيرد.

وي بر لزوم كامل شدن درمان سل تاكيد كرد و افزود: در صورتي كه درمان سل نيمه كاره رها شود، امكان تبديل شدن بيماري به «سل مقاوم به درمان» وجود دارد. در سل مقاوم به درمان بايد فرد چندين ماه در بيمارستان بستري باشد و حداقل دو سال تحت درمان قرار گيرد. اين درحاليست كه درمان در سل معمولي شش ماه است. همچنين داروهاي سل مقاوم به درمان عوارض بيشتري دارند و احتمال آنكه بيمار جان خود را از دست دهد، زياد است. بر اين اساس درمان كودكان مبتلا به سل بايد كامل صورت گيرد.

گويا «سل» را يك بيماري كاملا قابل پيشگيري عنوان كرد و افزود: احتمال بروز سل در كودكان زير سه سال و كودكان مبتلا به سوء تغذيه بيشتر از ديگر كودكان است. از آنجا كه سل يك بيماري قابل پيشگيري است به محض تولد نوزاد، واكسن سل تزريق مي‌شود و به اين ترتيب احتمال ابتلا به سل بسيار كاهش مي‌يابد.

رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت علايم سل در كودكان را شبيه علايم سل در بالغين دانست و گفت: اما ممكن است ظاهر سل در كودكان فريبنده‌تر از بالغين باشد يعني علايم آن شديد نباشد. در مجموع وزن كودك مبتلا به سل نسبت به كودك عادي كمتر بوده، دچار كم خوني است، ممكن است كودك تب كند، معمولا كودك سرفه مي‌كند و حتي ممكن است خلط خوني داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.