سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۸:۰۵
کد مطلب: 49757
۴
۴
پاسخ وزارت بهداشت به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره؛

پیشنهاد تاسیس وزارتخانه سلامت روان، غیرعملی و غیرکارشناسی است

پیشنهاد تاسیس وزارتخانه سلامت روان، غیرعملی و غیرکارشناسی است
میگنا: دکتر احمد حاجبی در پاسخ به دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، ضمن بیان این مطلب، گفت: با توجه به شرایط حساس و کنونی جامعه که همه ارکان نظام و مردم به اتحاد و یکپارچگی و انسجام کشور می اندیشند، تصور می‌شود مهمترین وظیفه و مسولیت مدیران و مسئولان نظام اعم از دولتی، غیر دولتی، سازمان های مردم نهاد و انجمن های صنفی و علمی در این شرایط خاص اعتماد سازی، روشنگری، بیان حقایق و دستآوردهای مثبت نظام و البته بازگو نمودن کمبودها، مشکلات و چالش ها ودر نهایت ارائه راه حل های منطقی و عملیاتی است. 

وی افزود: از این رو انتظار می رود که ریاست محترم سازمان نظام روانشناسی و مشاوره قبل از بیان هرگونه اظهار نظر در مورد عملکرد دستگاه های حاکمیتی در حوزه سلامت روان، از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و به ویژه در بخش خدمات پیشگیری، تلاش کند تا آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهد!

وی ادامه داد: البته این امر مسبوق به سابقه است و ایشان قبلاً هم چنین اظهاراتی را بیان کرده‌اند و پاسخ مورد نظر هم از سوی وزارت بهداشت و براساس برنامه‌های ادغام یافته در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه ارائه شده است.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد افزود: وزارت بهداشت براساس سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین قانون تشکیل این وزارتخانه، تولیت سلامت در کشور را بر عهده دارد، بدین معنی که تولیت نظام سلامت شامل سیاستگذازی‌های اجرایی، برنامه‌ریزی‌های راهبردی، ارزشیابی و نظارت توسط این وزارتخانه انجام می‌شود. 

حاجبی در خصوص عملیاتی شدن وظیفه خطیر وزارت بهداشت، گفت: وزارت بهداشت بیش از 30 سال پیش جهت دسترسی عموم جامعه به خدمات سطح اول حوزه سلامت روان، این خدمات را در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه (PHC) ادغام کرد. دستاوردهای این ادغام در منطقه کم نظیر بوده است؛ به گونه‌ای که به دفعات تایید سازمان جهانی بهداشت را در سطح جهانی و منطقه به همراه داشته است.

وی بیان کرد: این برنامه‌ها از همان ابتدا بطور عمده مبتنی بر خدمات پیشگیری اولیه و ثانویه بوده است. نتایج ارزشیابی‌های انجام شده داخلی و بین المللی در طی سال‌های گذشته حاکی از موفقیت چشمگیر این برنامه‌ها، به ویژه در مناطق روستایی و در حوزه خدمات پیشگیری در سطوح مختلف، بوده است. 

حاجبی تصریح کرد: طرح تحول سلامت در سال ۱۳۹۳ شرایط تقویت زیرساخت های نظام سلامت در شهرها و حاشیه شهرها را نیز فراهم کرد. در طی این طرح تاکنون بیش از ۱۸۰۰ کارشناس سلامت روان که بطور عمده مدرک کارشناسی ارشد دارند، جذب نظام سلامت شده‌اند؛ به گونه‌ای که توانسته‌اند باعث بهبود زیرساخت‌ها و ارتقاء کمی و کیفی خدمات، با تمرکز بر روی خدمات پیشگیری اولیه در حوزه سلامت روان، شوند. 

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از وظایف این کارشناسان آموزش‌های روانشناختی و در جهت پیشگیری از ابتلا به مشکلات حوزه سلامت روان می‌باشد. 

وی ادامه داد: در همین راستا خدماتی از قبیل آموزش مهارت‌های فرزندپروری، مهارت‌های زندگی و آموزش خود مراقبتی در جهت پیشگیری اولیه از ابتلا به اختلالات روانپزشکی و ارتقاء سلامت روان ارائه شده است. 

مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد گفت: یکی از شاخص‌هایی که همواره در حوزه سلامت روان باید مد نظر قرارگیرد سطح سواد سلامت روان است. متاسفانه در جامعه کنونی ما وضعیت این شاخص خوب نیست. سواد سلامت روان حوزه هایی از قبیل توانایی شناخت مشکلات روانشناختی، آگاهی از چگونگی کسب اطلاعات در حوزه سلامت روان، دانش نسبت به علل و عوامل خطر اختلالات روانپزشکی، دانش نسبت به خودمراقبتی در حوزه سلامت روان و اختلالات روانپزشکی، آگاهی نسبت به خدمات تخصصی  موجود در حوزه سلامت روان، نگرش نسبت به رفتارهای کمک خواهی و جستجوی خدمات درمانی، دانش عمومی نسبت به حوزه سلامت روان و کاهش انگ همراه با اختلالات روانپزشکی را در برمی‌گیرد. 
حاجبی افزود: ادغام برنامه خودمراقبتی در حوزه سلامت روان با تمرکز بر پیشگیری اولیه و ثانویه از اختلالات روانشناختی و ارتقاء سایر حوزه‌های دربرگیرنده سواد سلامت روان از اهدافی است که در ادغام این برنامه همواره مد نظر بوده و خواهد بود.    

وی یادآور شد: یکی دیگر از نکاتی که در نقطه نظرات رئیس محترم سازمان نظام روانشناسی و مشاوره وجود دارد، پیشنهاد تاسیس و راه‌اندازی وزارتخانه پیشگیری و سلامت روان می‌باشد که به هیچ وجه این نقطه نظر کارشناسی شده نیست و حاکی از نگاه جزء نگر و جزیره‌ای به مقوله سلامت است. 

حاجبی گفت: این رویکرد نه تنها انگ ناشی از ابتلا به مشکلات حوزه سلامت روان و اختلالات روانپزشکی را تشدید می‌کند، بلکه باعث می‌شود که خدمات بُعد روانشناختی از بُعد جسمانی مجزا گردد و خدمت رسانی به افراد بیمار را با چالش جدی روبرو می‌کند، زیرا همبودی مشکلات روانپزشکی با بیماری‌های جسمی امری اجتناب ناپذیر است و در صورت این تفکیک خدمت رسانی به یک فرد که هر دو بیماری را داشته باشد با مشکل جدی روبرو می‌شود که در نهایت می‌تواند در پروسه ارایه خدمات سلامت روان به گروه هدف مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کند. 

وی اضافه کرد: همانطور که در مذاکرات و جلسات با حضور نمایندگانی از سازمان روانشناسی و مشاوره و همچنین مصاحبه‌های قبلی بارها تکرار شده است، لازم است که در اینجا هم بر آن تاکید شود که بر اساس مستندات قانونی کشور و اسناد بالادستی موجود، وزارت بهداشت دستگاه حاکمیتی متولی سلامت آحاد جامعه، از جمله سلامت روان می‌باشد.

وی افزود: بنابراین تولیت نظام سلامت شامل سیاست‌گذاری‌های اجرایی، برنامه ریزی‌های راهبردی، ارزشیابی و نظارت را برعهده دارد، بنابراین تمامی مداخلات بهداشتی و درمانی، از جمله مداخلات روانشناختی که با سلامت جسمی یا روانی گروه هدف مرتبط باشد، حتما باید از استانداردها و ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیروی کند.

وی ابراز داشت: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره براساس قانون تشکیل این نهاد، یک دستگاه صنفی است که می‌تواند از حقوق مراجعان به روانشناسان و مشاوران حمایت کند و برای ارتقاء سطح دانش روانشناسی و مشاوره تلاش نماید و به هیچ وجه وظایف حاکمیتی از جمله تعیین سیاست‌های حوزه سلامت روان را بر عهده ندارد. 

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت، حاجبی ادامه داد: البته این نکته را نباید نادیده گرفت که این سازمان پتانسیل و ظرفیت‌های مناسبی را در اختیار دارد که می‌توانند ضمن ایجاد هماهنگی و رعایت سیاست‌های کلی دستگاه‌های حاکمیتی از قبیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی کشور، وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها به عنوان بازوی علمی و اجرایی خدمات حاصل از فعالیت نیروهای متخصص عضو سازمان را در اختیار دستگاه‌ها بگذارند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
کوبنده ترین پاسخ به سازمان روانشناسی و در عین حال بهترین جواب... بابا پا رو از گلیم تون درازتر نکنید که در یه چشم به هم زدن سازمان روانشناسی رو تعطیل می کنند. مطمئن باشد واسشون مثل آب خوردنه.
Iran, Islamic Republic of
به نظرم جناب حاجبی خیلی تند وناراحت پاسخ داده و شاید منافعشون درخطر میشه. حتما همینطوره وگرنه جناب حاتمی داره درست میگه بااین وصع کشور ازنظر سلامت روان. قشنگ مشخصه وزارت بهداشت کجای کارهس... همش روانپزشک ها دارو میدن و هیچ تاثیری نداره وبعد مدتی دوز دارو افزایش وتااخرعمر طرف دارو بخوره و عوارص اش هم ماشالله.
متاسفم برای وزارت بهداشت.
زینب علوی
Iran, Islamic Republic of
این اقای احمد حاجبی یه 100 سال نیاز به مطالعه تخصصی داره تا علاوه بر درمان بیسوادی و حماقتش تازه بفهمه دکتر حاتمی چی میگه
عبدالحمید اسمعیلی
Iran, Islamic Republic of
با سلام به قول عزیزی دکتر حاجبی احتیاج به مطالعه بیشتر در حوضه سلامت دارن متاسفانه این آقا حوضه از مریضی مردم پول درآوردن رو بیشتر از سلامتی جامعه قبول دارند و بیشتر به این سمت گرایش دارند من باشم بجای ایشون مطالعه رو در زمینه روانشناسی بیشتر میکنم وخیلی زودتر به این نتیجه میرسن که دنیای پیرامون ما از ازل تا ابد اساسش بر روی علم روانشناسی بوده و هست از بازاریابی سیاست اقتصاد بهداشت ...وخواهشن روزی که فهمیدن از جامعه روانشناسی معذرت خواهی بکنن
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟