سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ / ۲۳:۵۴
کد مطلب: 39490
۱
۱۲

مخالفت رؤسای دانشکده ها و مدیران گروههای روان شناسی دانشگاههای تهران با انتقال رشته روان شناسی بالینی

میگنا: در پی سیاست‌های کلان سلامت و قوانین بالا دستی کشور، موضوع انتقال رشته‌های مشترک از وزارت علوم تحقیقات و فناوری به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تیرماه امسال از سوی وزیر بهداشت مطرح شد، وزارت بهداشت در این زمینه اعلام کرد که در حال حاضر 10 دانشگاه زیرمجموعه وزارت بهداشت دوره‌های کارشناسی ارشد رشته روان شناسی بالینی را در گرایش‌های مختلف مطالعات اعتیاد و غیره تربیت می‌کنند. 

وزیر بهداشت درخواست کرده است که رشته روانشناسی بالینی باید متولی خاصی داشته باشد تا دانشجویان آموزش‌ های با کیفیت دریافت کنند بنابراین این رشته باید از وزارت علوم به وزارت بهداشت منتقل شود که هم اکنون درخواست وزیر بهداشت پس از بررسی در کارگروه های مختلف، در انتظار ابلاغ انتقال از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
امروز در نشست (بررسی آسیب‌شناسی واگذاری روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت) دکتر عباسعلی اللهیاری رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: بسیاری از مسئولان وزارت بهداشت هم موافقند آموزش پزشکی به وزارت علوم برگردد زیرا نهاد علم و تحقیقات و فناوری کشور در همه دنیا یک متولی دارد شاید هم یکی از علل پایین آمدن رتبه ما در عرصه بین المللی بخاطر همین جدایی آموزش و پزشکی باشد.

وی افزود: در دنیا به ازای هر 500 خانوار یک روانشناس اشت در حالی که ما به ازای هر 4500 خانوار یک روانشناس داریم حالا اگر این انتقال هم ایجاد شود آیا امکانات و زیر ساختهای آن فراهم است ؟
وی خطاب به شرکت کنندگان در این نشست که رؤسای دانشکده و مدیران گروهها روانشناسی و مشاوره دانشگاهها و نخبتگان روانشناسی کشور بودند گفت: شاید در جامعه روانشناسی بالینی مشکلی باشد اما در جامعه پزشکی و نظام پزشکی هم اشکالاتی است ما مشکلاتی که داریم باید طبق قانون رسیدگی شود اما اکثر این جامعه مخالف این انتقال هستند زیرا به ضرر کشور و رشد علمی کشور است و کارعلمی و پشتوانه حقوق محکمی ندارد.

اللهیاری با تأکید بر اینکه هر دو وزارتخانه باید تقویت شوند افزود: پیشنهاد اصلی ما این است اگر می خواهید این کار در کوتاه مدت انجام شود باید یک شورای گسترش مشترک با نمایندگان هر دو وزارت تشکیل شود تا دانشجویان بتوانند در زمینه کاری خود از امکانات هر دو وزارتخانه استفاده کنند، مثلاً دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس بتواند از امکانات بیمارستانی وزارت بهداشت استفاده کند و یا دانشجوی بالینی وزارت بهداشت بتواند از امکانات آزمایشگاهی روان شناسی تحت پوشش وزارت علوم استفاه کند.

دکتر غلامعلی افروز روانشناس در ادامه این نشست به همکاری تخصص های مختلف در تیم سلامت اشاره کرد و گفت: تیم سلامت پزشک متخصص در حوزه های مختلف می خواهد از داروساز تا دندانپزشک، روانشناس بالینی هم می خواهد اما باید دانش آموختگان این رشته را بخواهد نه خود رشته را. 

وی افزود: باید وزارت بهداشت بهترین دانش آموختگان این رشته را از بین پروانه های سازمان نظام روانشناسی انتخاب کند.
افروز گفت: همه شاخه های روانشناسی در یک ارتباط و یک پیکره واحد هستند، الان تمام بیمارستانهای کشور در بخش پزشکی هسته ای تمام متخصصان پزشکی را بکار می گیرند ضمن اینکه مهندسان پزشکی هم در کنار آنها هستند پس نمی شود رشته مهندسی پزشکی و هوش مصنوعی را هم به وزارت بهداشت انتقال داد.

افروز خطاب به وزیر بهداشت هم گفت: شما دنبال تیم سلامت باشید هر چند ما امیدواریم کل آموزش پزشکی به وزارت علوم برگردد، شما متولی سلامت هستید نه متولی آموزش، به دنبال دانش آموختگان مطلوب باشید. به دنبال تیم سلامت باشید نه رشته. قبول داریم در وزارت علوم نقص هایی هست اما کمک کنید درست شود.

وی افزود: براساس آماری که رسانه‌ها اخیراً اعلام کردند متأسفانه تخلفات پزشکی مطابق آمار پزشکی قانونی30 درصد افزایش یافته است. در واقع وزارت بهداشت با وجود مشکلات نمی‌تواند آموزش دانشجویان رشته‌های روانشناسی بالینی و سلامت را عهده‌دار شود.
مدیر گروه روان شناسی کودکان استثنایی دانشگاه تهران افزود: مصیبت از آن زمانی آغاز شد که دارنده مدرک کارشناسی در هر رشته ای توانست وارد کارشناسی ارشد روانشناسی شود که کاملاً اشتباه بود، کانون وکلا به کسی که لیسانس غیر مرتبط دارد پروانه نمی دهد، باید رشته و پایه را تقویت کنیم به وزارت بهداشت بگویم ما بهترین ها را تربیت می کنیم.

بنابراین گزارش در بخشی از بیانیه پایانی این نشست آمده است: با بررسی های به عمل آمده، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به هیچ عنوان زیر ساخت ها و امکانات و شرایط پرورش و تربیت کارشناسان این گرایش های مهم را متناسب با نیاز امروز و فردای جامعه ندارد، بنابراین این انتقال غیر اجرایی است.

دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی بالینی و سلامت در دانشگاه های زیر مجموعه وزارت بهداشت و درمان تحصیل نمی کنند، چگونه ممکن است بدون آماده سازی زیر ساخت ها این انتقال را انجام داد بویژه اینکه هم اکنون نیز با استاندارهای جهانی فاصله فاحش داریم.
 
 
مرجع : خبرگزاری صدا و سیما
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

امید
Iran, Islamic Republic of
آفای افروز دانش آموخته اموزش کودکان استثنائی است. چرا درباره رشته بالینی اظهار نظر می کند؟ ایشان اصلا اعتقادی به رشته روانشناسی بالینی ندارد و در هیمن مصاحبه جا به جا می گوید دانشجویان روانشناسی! استاد عزیز! روانشناسی بالینی قرار است به وزارت بهداشت برود . رشته روانشناسی در همان وزارت علوم می ماند.
Iran, Islamic Republic of
آفرین
ا
فردی که روانشناسی بالینی خوانده، بسیاری از درسایی که مثلا عمومی ها میخوانند را هم خوانده (حداقل در لیسانس)، یا حتی اگر به گرایش های دیگر هم کار نداشته باشیم، در مجموع بیش از دروس بالینیِ خود درسهای دیگری که وزارت بهداشت تسلطی بر آنها ندارد هم خوانده (یا باید بخواند.. قابل توجه وزارت بهداشتی که خودش دروس ارشد بالینی را دارد تغییر میدهد). نه اینکه درسهایش کاملا متفاوت و صرفا دروس بالینی باشد که او را بفرستیم کلا برود زیر نظر وزارت بهداشت. وزارت بهداشت اگر خیلی دلش میسوزد میتواند منابع بالینی خود را برای اعتلای روانشناسان بالینی به آنها عرضه کند نه اینکه به "بهانه" این کار بگوید کلا این رشته از آنِ من!
مصطفی، ارشدبالینی
Iran, Islamic Republic of
موافقم
امیر
Iran, Islamic Republic of
منابع دیگه چی چیه.
منظور این نیست که بیمارستانها و کلینیکها شو و هیت علمی درمانیشو بده به وزارت علوم!!!!
روانشناسیه بالینیه. آموزشش هم رو بالین بیماره.
وگرنه این کتابا همه جا ریخته. ولی اینا بعد کتاب خوندنشون میرن تو بخشا کار میکنن زیر نظر دکترای سوپروایزر و کارکشته میشن.
منابع!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
واقعا مصیبت ازآنجا آغازشده هرکس باهرمدرکی توانست وارد رشته روانشناسی شود.ایکاش برای این مصیبت هم فکری شودتاانتقال.
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی
Iran, Islamic Republic of
امیدواریم سازمان نظام روانشناسی تمهیداتی رو بیندیشندکه هم افرادی که لیسانسون غیرمرتبط هس و هم کسانی که لیسانشون مرتبط است ازشون آزمون علمی حرفه ای گرفته شود نه فقط از افرادی که لیسانسان غیرمرتبط است چون درهردوگروه افرادی هستندکه غیرتخصصی برخوردمی کنند
الف
Iran, Islamic Republic of
لطفا نظرات موافقین را هم منتشر کنید. راسنه نباید جهت گیرانه برخورد کنند. مهم است که نظر اساتید روانشناسی بالینی منتشر شود
محمد
Iran, Islamic Republic of
با سلام
زمانی که اقای افروز رئیس نظام روانشناسی بود بنده از بابت خانمی که لیسانس ادبیات داشت و ارشد روانشناسی گرفته بود و مجوز هم برای این خانم صادر کرده بود به ایشان اعتراض کردم البته با هزار مشکل تونستم وقت ملاقات بگیرم واقای افروز گفتند مشکلی نداره من باید تشخیص بدم نه شما حالا هم باید ایشون اعتراض بکنه چون موقعیت خودشون به خطر افتاده و با این اقدام وزیر بهداشت دست درازی افروز و امثال افروز کوتاه میشه .
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با لیسانس مرتبط
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز ، این امردرکمیسیونهای مربوط درسازمان نظام روانشناسی موردتحلیل قرارمی گیرد وهرشخص که صلاحیت حرفه ایش محرز شد مجوزمی گیرد ولطفا اطلاعات نادرست ندهید
چی میگی
Iran, Islamic Republic of
تاحالا اخلاق حرفه ای به گوشِت نخورده؟ صددرصد نخورده وگرنه درمورد دکترافروز این طوری و رو هوا نظر نمیذاشتی اون هم درجهت تخریب
مهران
Russian Federation
فکر میکنم شما بیشتر رو هوا باشید چون تعصبانه داری قضاوت میکنی میشه نکات مثبت سازمان نظام رو بفرمایید .چه فعالیتی داشته .چه نظارتی داشته و ایا به نظر شما تو جمعی که معلوم نیست کدوم رشته کارش چیه و چکار میکنه .آوردن کلمه نظام یا سازمان خنده دار نیست
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.