پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۹ / ۱۱:۴۱
کد مطلب: 1501
۰

قوانین جدید نظام وظیفه دانشجویان/ شرایط خروج موقت دانشجویان مشمول

براساس مصوبات جلسه فوق‌العاده کمیته بررسی مشکلات دانشجویان مشمول، قوانین جدید نظام وظیفه و شرایط خروج از کشور به صورت موقت برای دانشجویان مشمول اعلام شد. 
بر اساس مصوبات این کمیته مقرر شد با توجه به لزوم اتمام تحصیل در سقف سنوات تعیین شده، شرکت دانشجویان در آزمون مجدد در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر طی 2 نیم سال و در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای پیوسته و دکترای تخصصی حداکثر 4 نیم سال باشد. تغییر رشته یا آزمون مجدد در هر مقطع تحصیلی حداکثر یک نوبت مجاز خواهد بود. مدت تحصیل مشمولانی که در سال احضار و حداکثر تا مهر سال اعزام در دانشگاه شروع به تحصیل کرده‌اند جزو سنوات تحصیلی محسوب نخواهد شد. همچنین بر اساس مصوبات این جلسه دانشجویان مجاز به تحصیل در مقاطع پایین‌تر از مقطعی که دارای معافیت تحصیلی هستند نخواهد بود. در صورت قبولی در آزمون مجدد فاصله بین انصراف از دانشگاه اولیه و اشتغال در دانشگاه ثانویه بیش از 4 ماه نباید باشد و در صورت قبولی در مقطع بالاتر معافیت تحصیلی به دانشگاه جدید ارسال و واحد آموزشی جدید ضمن اعاده معافیت تحصیلی به وظیفه عمومی درخواست معافیت برای مقطع جدید نماید که در این صورت مدت تحصیل سپری شده در سنوات مقطع جدید لحاظ خواهد شد. بر اساس مصوبه، در صورت انتقال معافیت تحصیلی به موسسه آموزشی جدید مراتب باید توسط دانشگاه اولیه به اطلاع وظیفه عمومی صادر کننده معافیت تحصیلی برسد. همچنین دانشجویانی که پس از سال اعزام از دانشگاه اخراج می‌شوند مجاز به شرکت در آزمون مجدد نیستند. شرایط خروج موقت از کشور برای سفرهای علمی و ... برای دانشجویان سفرهای علمی صرفاً ‌شامل ارایه مقاله در کنفرانس‌های بین‌المللی و فرصت مطالعاتی برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است که مبلغ ودیعه آن 50 میلیون ریال به صورت نقد خواهد بود. سفرهای نیمه علمی شامل شرکت در آزمون‌های زبان، شرکت یا بازدید از نمایشگاه‌ها، شرکت در کارگاه‌های آموزشی حداکثر یک ماهه، ثبت یا نمایش اختراعات و سفرهایی که مرتبط با رشته تحصیلی (مانند دانشجویان رشته هنر برای بازدید از آثار معماری و هنری) است مبلغ ودیعه این گونه سفرها 50 میلیون ریال نقد و 10 میلیون ریال به صورت چک خواهد بود. در خصوص سایر سفرها مرجع تایید واحد دانشگاهی دانشجو خواهد بود که برابر فرمت پیوست درخواست دانشجو را منعکس می کند.به منظور ایجاد هماهنگی‌های لازم اقدامات مربوط به این بند مصوبات از 1 آذرماه امسال اجرایی می شود.   آخرین وضعیت تحصیل سربازان در پیام نور / تحصیل همزمان با خدمت
دانشجو شدن سربازان در دانشگاه پیام نور در حین انجام خدمت نظام وظیفه چهار سال پیش از سوی علیرضا علی احمدی رئیس وقت این دانشگاه مطرح شد اما هنوز هم رئیس فعلی دانشگاه پیام نور از پیگیری برای اجرایی شدن این طرح خبر می دهد.
حسن زیاری در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: مذاکرات درباره تحصیل سربازان در دانشگاه پیام نور در ضمن انجام خدمت نظام وظیفه دنبال و نتیجه این پیگیری ها هر زمان به قطعیت رسید اعلام می شود. هنوز هیچ نتیجه رسمی را نمی توانیم اعلام کنیم. رئیس دانشگاه پیام نور افزود: چون نظام آموزشی در پیام نور به شکل غیرحضوری است لذا سربازان نیز می توانند همزمان با انجام خدمت نظام وظیفه در این دانشگاه درس بخوانند چون سرباز نیز می تواند مانند بقیه افراد کتاب و جزوه تهیه کند و درس بخواند و در نهایت در جلسه امتحان حاضر شود. وی افزود: سربازان در این شیوه برای تحصیل همزمان با خدمت نیازی به گرفتن معافیت تحصیلی ندارند.زیاری جهت ایجاد امکان تحصیل برای سربازان در هر سه مقطع تحصیلی دانشگاه پیام نور حین انجام خدمت نظام وظیفه اعلام آمادگی کرد.   
 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید