پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۰:۴۹
کد مطلب: 58004
۰
یافته های پزشکی جدید ثابت می کند

تراکم پستان به شدت با سرطان سینه مرتبط است

برگردان فاطمه امینی
تراکم پستان به شدت با سرطان سینه مرتبط است
یافته های پزشکی جدید ثابت می کند که تراکم پستان به شدت با سابقه خانوادگی سرطان پستان مرتبط است و نیاز به غربالگری سالانه زنان را مخصوصا در دوران یائسگی نشان می دهد.

تراکم پستان (BD) ارزیابی شده در ماموگرافی با سابقه خانوادگی سرطان پستان در زنان پیش از یائسگی ارتباط مثبت داشته و اهمیت غربالگری منظم را برجسته می کند. این نتیجه در پی مطالعات انجام شده توسط محققان بخش علوم بهداشت عمومی و گروه جراحی، دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در ایالات متحده به دست آمد.

مقدار بافت متراکم پستان از نظر رادیولوژیکی که در ماموگرافی مشاهده می شود، تراکم ماموگرافی نامیده می شود. علاوه بر این، افزایش تراکم پستان در ماموگرافی یک عامل خطر مستقل متوسط برای سرطان پستان است.

این مطالعات همچنین نشان داده است که داشتن سابقه خانوادگی سرطان پستان به شدت با تراکم پستان در ماموگرافی مرتبط است. 

با وجود برخی عدم قطعیت ها در مورد رابطه بین تراکم اندازه گیری شده و سابقه خانوادگی سرطان پستان (FHBC)، تیم تحقیقاتی به دنبال شفاف سازی این رابطه با استفاده از روش های کمی با استفاده از Volpara و روش های کیفی مانند سیستم گزارش تصویری پستان و داده ها، این موضوع را بررسی کرد.

محققان به طور خاص بر روی زنان قبل از یائسگی تمرکز کردند زیرا پس از یائسگی، بافت سینه کمتر متراکم می شود. محققان دو گروه از زنان را با دو روش بررسی کردند. یک مجموعه اکتشافی که در طول غربالگری معمولی انتخاب شدند و تراکم پستان آنها با استفاده از Volpara که یک درصد تراکم حجمی را محاسبه می ‌کرد اندازه‌ گیری شد. گروه دوم نیز در طول غربالگری معمول انتخاب شدند، اما این بار، تراکم پستان آن ها به صورت کیفی با استفاده از گزارش گیری و سیستم داده تصویربرداری پستان (BI-RADS) ارزیابی شد.

محققان متوجه شدند که در مواجهه اولیه، سابقه خانوادگی سرطان پستان عامل مهمی است که بر حسب حضور در یکی از بستگان درجه اول تعریف می شود. همچنین مدل های رگرسیون چند متغیره، تنظیم شده برای سن، شاخص توده بدن، قومیت و مصرف الکل، برای برآورد خطرات تراکم و سابقه خانوادگی سرطان پستان مورد استفاده قرار گرفت.

در مجموع ۱۴ هزار و ۴۱۵ زن قبل از یائسگی با ۳۷۵ زن  در گروه اکتشاف مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین سنی شرکت کنندگان از ۴۶ تا ۴۷ سال متغیر بود و در مجموعه اکتشاف ۸۷ (۲۳.۲ درصد) زن با سابقه خانوادگی سرطان پستان وجود داشت. 

در میان زنان در مجموعه اکتشاف، آنهایی که دارای سابقه خانوادگی سرطان پستان بودند تراکم حجمی بالاتری داشتند و در مدل های تنظیم شده، درصد تراکم حجمی در زنان با سابقه خانوادگی سرطان پستان ۲۵ درصد بیشتر بود. جالب توجه است که این خطر بالا تنها در زنانی که حتی یک خویشاوند درجه اول مبتلا به سرطان پستان داشتند در مقایسه با زنان بدون سابقه خانوادگی، ۲۵ درصد بیشتر بود.

 به طور مشابه، در مجموعه اعتبارسنجی، خطر بالاتری برای زنان دارای سابقه خانوادگی سرطان پستان بر اساس اندازه‌ گیری‌ های گزارش گیری و سیستم داده تصویربرداری پستان وجود داشت. 

 محققان در انتها به این نتیجه رسیدند که یافته های آنها با توجه به اینکه تراکم پستان را با استفاده از دو روش مختلف ارزیابی کرده بود، به واقعیت بسیار نزدیک است. پژوهشگران همچنین خواستار غربالگری زودهنگام در زنان یائسه با سابقه خانوادگی سرطان پستان شدند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Netw Open 2022 منتشر شده است.


 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم