چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ / ۰۴:۲۲
کد مطلب: 10389
۰

احتمال وقوع رانش زمين در تهران قوت يافت

رانش زمين به حرکت لايه‌هاي رسوبي غيرمتراکم و متراکمي که بر روي سطح شيبداري که ناپايدار شده‌اند گفته مي‌شود. عوامل دخيل بر رانش زمين زلزله، فعاليت آتشفشاني، تغييرات آب‌هاي زيرزميني، باران و برف زياد و... است. رانش زمين ممکن است بسيار کند، رخ ‌دهد يا با سرعت بسيار بروز ‌کند و مي‌تواند تاثيرات مخرب و وحشتناکي را بر جاي بگذارد و طبق نظر کارشناسان خسارت ناشي از فرونشست زمين در اثر افت سطح آب‌هاي زميني معادل خسارت زلزله است. حال اين موضوع در کشور ما به خصوص شهر بزرگ و پرجمعيت تهران که از لحاظ ساختار مهندسي زمين‌شناسي و... دچار اشکالات فراواني است و طي بارش‌هاي اخير صدمات فراواني متحمل شده مطرح است. براثر سوء مديريت و استفاده‌هاي بي‌اندازه از منابع آب‌هاي زيرزميني و در نتيجه آن فرسايش خاک و ازبين رفتن لايه‌هاي رسوبي زمين در واقع شهري مانند تهران اصلا داراي خاک نيست که بتواند تحمل اين همه بارش را داشته و آن را ذخيره کند و به علت فرسايش زياد خاک آب اين بارش‌ها به سمت خيابان‌ها و مسيرهاي اصلي شهر وارد مي‌شوند که اين‌ها همه از عوامل رانش زمين در شهر تهران است، در همين ارتباط هم پدرزلزله ايران وقوع رانش زمين در تهران را به دليل بارش‌هاي بي سابقه باران‌هاي اخير محتمل دانست.

"پروفسور بهرام عکاشه" در گفت‌وگو با ايلنا، با بيان اينکه بارش برف و باران شايد بيشتر اززلزله در وقوع رانش زمين موثر باشد، گفت: نفوذ آب در لايه‌هاي رسوبي باعث مي‌شود که زمين به حرکت درآيد.

وي تصريح کرد: نفوذ آب باران در زمين بر مسائل ژئوتکنيکي ساختمان‌ها تاثير مي‌گذارد و باعث ايجاد لغزش مي‌شود.

به گفته پروفسور عکاشه، گرفتگي جويبار‌ها مسئله رانش زمين را بغرنج‌تر مي‌کند.

پدر زلزله ايران با تاکيد بر اينکه توپوگرافي منطقه، نقش مهمي در وقوع رانش زمين دارد، افزود: اگر پستي و بلندي‌ها در منطقه‌اي بيشتر باشد مسلما احتمال وقوع رانش زمين درآن منطقه بيشتر است.

وي ادامه داد: در سطح افقي امکان رانش زمين وجود ندارد بلکه ممکن است نشست به وجود آيد.

عکاشه با تاکيد براينکه در منطقه‌اي همانند تهران که داراي شيب است امکان رانش زمين کاملا وجود دارد، افزود: احتمال وقوع رانش زمين در مناطق شهري و مسكوني، بسيار بيشتر از مناطق غيرمسکوني است.

پدرزلزله ايران در مورد پيشگيري از وقوع رانش زمين در تهران گفت: در مورد شهر تهران کار از کار گذشته است زيرا مساحت، جمعيت و ساختمان‌هاي اين شهر در وضعيت فعلي اصلا قابل مقايسه با40 سال گذشته نيست.

وي رويکرد حاکم بر ساخت وسازدر شهر تهران را بازاري ذکر کرد و گفت: به تنها چيزي که دراين زمينه توجه نمي‌شود مسائل مهندسي، زمين‌شناسي، ژئوتکنيکي است.

عکاشه با بيان اينکه جايي که نبايد ساختمان سازي شود قيمت زمين بالاتراست، افزود: حتي مهندسان نيز کمتر به مسائل علمي توجه مي‌کنند و بيشتر به سود "صاحب ملک" مي‌انديشند.

وي ايجاد ستاد مديريت بحران سيلاب را ضروري دانست وافزود: نبايد ايجاد مديريت بحران سيلاب راپشت گوش بياندازيم و بايد قبل از وقوع حادثه ونه بعداز آن چاره‌اي بيانديشيم.

پدرزلزله ايران در خاتمه با تاکيد بر برنامه ريزي در اين راستا گفت: نه تنها پياده‌روها، بلکه 99 درصد ازخيابان‌هاي تهران نيز استاندارد نيستند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...