چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۷
کد مطلب: 10742
۰

رسانه ملي براي معلمان چه كرد؟

نگاهي به سريال‌هايي كه تلويزيون در سال‌هاي اخير با محوريت شخصيت معلم روي آنتن برده، حاكي از اين است كه سازندگان مجموعه‌هاي تلويزيوني به ندرت به ساخت سريالي با شخصيت محوري معلم تمايل دارند و آنچه به عنوان سريالي جذاب و ديدني درباره‌ي معلم در اذهان باقي مانده، مجموعه‌هايي خارجي چون «قصه‌هاي جزيره» (با شخصيت جذاب خاله هتي)، سريال فرانسوي «معلم» و سريال ژاپني «معلم دهكده» است.

به گزارش ايسنا، فارغ از ويژه‌برنامه‌هايي كه در روز معلم به روي آنتن شبكه‌هاي راديو و تلويزيوني مي‌روند، رسانه ملي كه از آن به عنوان «دانشگاه» ياد مي‌شود، در برنامه‌هايش كمتر نگاهي موشكافانه به سيستم آموزش و پرورش در ايران و به تبع آن معلمان داشته است و در مجموعه‌هاي نمايشي انگشت‌شماري كه درباره‌ي اين صنف به روي آنتن مي‌برد، كمتر به معلمان به عنوان شخصيت‌هاي محوري كه مي‌تواند مشكلات و مسائلشان را مطرح كند، پرداخته است.

معلمان به عنوان يكي از صنوف مهم و حساس در جامعه، در حالي در تلويزيون و راديو مهجور مانده‌اند كه رسانه به عنوان يكي از اهرم‌هاي آموزشي مي‌تواند قدم‌هاي مثبتي در جهت تكميل آموزش يا بهبود وضعيت كاري و معيشتي معلمان و همچنين وضعيت آموزشي در كشور بردارد.

تلويزيون در اين سال‌ها با ساخت‌ سريالي چون «آسمان هميشه ابري نيست» تا حدودي سعي در رفع اين نقيصه داشت. اين مجموعه كه توسط پوررحماني ـ تهيه‌كننده‌ي برنامه‌ي قديمي «سيماي مدرسه» ـ ساخته شده بود، هرچند به مسائل و مشكلات دانش‌آموزان گرايش بيشتري داشت، اما نگاهي نيز به معلمان داشت و تلاش مي‌كرد به صورت واقع‌گرايانه‌تري به معلمان بپردازد و قدم‌هايي در جهت پررنگ‌تر كردن چهره‌ي معلم در رسانه ملي بردارد.

اما از جمله سريال‌هاي ايراني كه توانست شخصيتي جذاب از معلم ارائه دهد «قصه‌هاي مجيد» ـ ساخته كيومرث پوراحمد ـ است كه ساخت آن هم به سال‌ها قبل برمي‌گردد. بخش قابل توجهي از داستان «قصه‌هاي مجيد»‌ در مدرسه اتفاق مي‌افتاد و تعامل مجيد با معلمان و ناظم مدرسه‌ طنز مفرحي را براي مخاطبان اين سريال فراهم مي‌كرد.

«بچه‌های مدرسه همت» ديگر سريال موفقي بود كه طي سال‌هاي گذشته با موضوع مدرسه و آموزش و پرورش ساخته شد.

اين سريال كه از نخستين كارهاي رضا ميركريمي ـ كارگردان سينما ـ محسوب مي‌شود، در مدرسه‌اي شبانه‌روزي مي‌گذشت كه مهران رجبی در آن نقش ناظم مدرسه را داشت.

آخرين سريالي كه تلويزيون با موضوع معلم پخش كرد، «مدرسه ما» بود كه در نوروز روي آنتن رفت.

اين سريال درباره‌ي دانش‌آموزان كلاس سوم (ج) مدرسه راهنمايي چمران بود كه دردسرها و مشكلاتي را براي مدرسه ايجاد مي‌كنند. كيهان، معلم جديد ادبيات كه در ميانه سال جايگزين معلم قبلي شده است تغييراتي را در شرايط مدرسه ايجاد مي‌كند.

سريال نوروزي «چك برگشتي» هم امسال درحالي روي آنتن رفت كه هومن برق‌نورد در آن نقش يك معلم را بازي مي‌كرد و يوسف صيادي نيز ناظم مدرسه بود. «چك برگشي» مستقيما به معلم نپرداخت اما در طول داستان، نگاهي به اين صنف و مشكلات آن‌ها داشت.

«خنده‌بازار»‌ نيز در نوروز امسال،‌ در آيتم «انشاء» به شكل انتقادي مشكلات معلمان را مطرح كرد. اين آيتم طنز در قالب انشايي به دانش‌آموزان،‌ بخشي از مشكلات جامعه و معلم‌ها را مطرح مي‌كرد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مجوزهای نظام روانشناسی از یکم خرداد الکترونیکی می شود
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.