چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۱ / ۰۶:۵۶
کد مطلب: 12267
۰

چرا دلفين‌ها خود را در آينه مي‌شناسند؟

دانشمندان به اين پرسش كه چرا دلفين‌ها قادر به شناسايي خودشان در آينه هستند، پاسخ دادند.

به گزارش ايسنا، دلفين‌ها با هوش متولد مي‌شوند و در بسياري از ژن‌ها با انسان سهيم‌اند.

مطالعات جديد در خصوص ژنوم دلفين «پوزه كوتاه» بر اين ادعا صحه مي‌گذارند. اين يافته‌ها مي‌توانند كليد پاسخ به اين پرسش باشند كه چرا مغز دلفين‌ها بزرگ است. اين موجودات قادر به شناسايي خودشان در آينه و فهم مفاهيمي چون "صفر" هستند. توانايي‌هايي كه فقط به پستانداراني از قبيل شامپانزه‌ها و انسان‌ها محدود مي‌شود.

مغز اين آبزيان داراي سيم‌كشي كاملاً متفاوت از پستانداران به ويژه در نئوكورتكس بوده كه در اجراي اعمالي چون استدلال و تفكر آگاهانه نقش اساسي ايفا مي‌كند.

آن‌ها در اجداد دور با انسان‌ها خويشاوند بوده و گفته مي‌شود حدود 95 ميليون سال قبل داراي يك جد مشترك با ما بوده‌اند و در مورد هوش، رفتار و ارتباطات اجتماعي نيز تا حد ميمون‌ها به انسان نزديك مي‌شوند.

مايكل مك‌گوون از مدرسه پزشكي ميشيگان و همكارانش اين موضوع را كه چه عواملي سبب خلق يك مغز بزرگ مي‌شود، از منظر مولكولي مورد بررسي قرار دادند.

آن‌ها ژن‌هاي موجود در ژنوم دلفين را به منظور يافتن تشابهات ژني كه در اصل و نسب دلفين‌ها دستخوش تغيير شده و آن‌هايي كه در اصل و نسب پستانداران تغيير كرده مطالعه كردند و دريافتند كه تعداد 228 توالي ژني در دلفين‌ها نسبت به ساير پستانداران همچون گاوها، سگ‌ها، اسب‌ها و انسان‌ها دچار تغيير شده‌اند. يك دهم اين ژن‌ها بر سيستم عصبي اثر گذاشته و مي‌تواند در آگاهي يافتن از قدرت ذهني اين موجودات نقش كليدي ايفا كند.

دلفين‌ها مغز و توانايي شناختي بالايي دارند. آن‌ها مفاهيمي چون صفر و مفاهيم انتزاعي را مي‌دانند و مي‌توانند هر آن‌چه را كه شامپانزه‌ها و بابون‌ها قادر به انجام آن هستند، انجام دهند. آن‌ها بسيار متفاوت از انسان‌ها بوده و در عين حال بسيار به آن‌ها شبيه‌اند.

به گفته محققان، مغز دلفين‌ها هيچ شباهتي به مغز انسان‌ها ندارد اما مطالعات دقيق حاكي از آن است كه آن‌ها توانايي و مشخصه‌هايي را كه ما به هنگام فكر كردن به يك شخص به آن فكر مي‌كنيم، دارا هستند.

اين پستانداران خود را در آينه شناخته و داراي هويت اجتماعي هستند. آن‌ها نه‌ تنها در مورد هويت خود ‌آگاهي دارند بلكه از هويت و مكان گروه‌هايشان نيز مطلع‌اند. اين پستانداران سلامت و احساس ساير دلفين‌ها را به قدري سريع درك مي‌كنند گويي به طور آنلاين با آن‌ها در تعامل‌اند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مجوزهای نظام روانشناسی از یکم خرداد الکترونیکی می شود
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!