آموزشیاران جامانده از آزمون استخدامی "حقالتدریس تماموقت" میشوند
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: آن دسته از آموزشیارانی که در آزمون سوم تیرماه امسال پذیرفته نشده یا شرکت نکردهاند، از مهرماه امسال به صورت «حقالتدریس تمام وقت» زیر نظر نهضت سوادآموزی به کار خود ادامه میدهند.
علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گفتوگو با فارس درباره وضعیت ادامه همکاری آن دسته از آموزشیاران نهضت سوادآموزی که در آزمون تعیین اولویت استخدامی شرکت نکردهاند یا علیرغم شرکت کردن، حد نصاب نمره را نگرفتهاند، اظهار داشت: برای این دسته از آموزشیاران که در حال حاضر نیز با نهضت همکاری دارند، تدابیری اتخاذ شده است تا از مهرماه امسال به بعد به صورت «تمام وقت» فعالیت کنند تا هم سنوات خود را به طور کامل بگیرند و هم حقوق و مزایا و بیمه آنها به طور کامل پرداخت شود. وی افزود: در این راستا نخستین اولویت برای ساماندهی این دسته از آموزشیاران این است که دو کلاس سوادآموزی داشته باشند تا آموزشیار تماموقت شوند و اگر نتوانند دو کلاس همزمان تشکیل دهند، در صورتی که بتوانند یک کلاس سوادآموزی را بر عهده بگیرند، به موازات آن میتوانند کلاسهای زیر حد نصاب آموزش و پرورش را نیز که عمدتاً مربوط به لازمالتعلیمهاست، در روستاها تحت پوشش خود بگیرند تا به صورت آموزشیار تمام وقت تبدیل وضعیت شوند. باقرزاده ادامه داد: اگر این دو کار برای آنها امکانپذیر نباشد، این آموزشیاران در اختیار آموزش و پرورش قرار میگیرند و آموزش و پرورش نیز آنها را در هر دوره یا بخشی که نیاز دارد، مانند «تربیتبدنی» یا «هنر» به کار میگیرد البته عنوان شغلی این آموزشیاران در هر 3 حالت «آموزشیار نهضت سوادآموزی» است نه «حقالتدریس آموزش و پرورش» چرا که تغییر عنوان از «آموزشیار» به «حقالتدریس» نیازمند قانون است. * آموزش و پرورش تمام آموزشیاران واجد شرایط را به ترتیب اولویت جذب میکند رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در عین حال تصریح کرد: این آموزشیاران پس از این به صورت «آموزشیار حقالتدریس» خواهند بود و به تدریج شرایطی فراهم میشود تا قوانین و مقرراتی که در رابطه با نیروهای حقالتدریس آموزش و پرورش اعمال میشد، در رابطه با نیروهای آموزشیار حقالتدریس نیز اعمال شود بنابراین این افراد همچنان آموزشیار نهضت سوادآموزی هستند اما محاسبه حقوق و مزایای آنها به صورت «حقالتدریس تمام وقت» خواهد بود. وی تصریح کرد: آموزش و پرورش تمام آموزشیارانی را که با نهضت سوادآموزی همکاری مستمر داشته و مدرک دانشگاهی نیز دارند، جذب خواهد کرد اما این کار تقدّم و تأخر دارد که بر این اساس، حق تقدّم با کسانی است که مشمول ماده 5 «قانون تعیین تکلیف معلمان حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی» مصوب 15 مهر 88 مجلس بودهاند و در مرحله بعد، اولویت با کسانی است که در آزمون سوم تیرماه امسال پذیرفته شدهاند و در نهایت آموزشیارانی در اولویت خواهند بود که در آزمون شرکت نکرده یا پذیرفته نشدهاند. * آموزشیاران دیپلمه فقط میتوانند "قرارداد کار معیّن" شوند باقرزاده خاطرنشان کرد: گروهی از آموزشیاران نیز هستند که مدرک «دیپلم» دارند؛ در این رابطه چون استخدام آنها به صورت «آموزشی» امکانپذیر نیست، این افراد میتوانند به صورت «قرارداد کار معیّن» در آموزش و پرورش به کار خود ادامه دهند و اگر در حین خدمت مدرک دانشگاهی نیز گرفتند، بعدها میتوانند در مشاغل اداری آموزش و پرورش مشغول به کار شوند.
علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گفتوگو با فارس درباره وضعیت ادامه همکاری آن دسته از آموزشیاران نهضت سوادآموزی که در آزمون تعیین اولویت استخدامی شرکت نکردهاند یا علیرغم شرکت کردن، حد نصاب نمره را نگرفتهاند، اظهار داشت: برای این دسته از آموزشیاران که در حال حاضر نیز با نهضت همکاری دارند، تدابیری اتخاذ شده است تا از مهرماه امسال به بعد به صورت «تمام وقت» فعالیت کنند تا هم سنوات خود را به طور کامل بگیرند و هم حقوق و مزایا و بیمه آنها به طور کامل پرداخت شود. وی افزود: در این راستا نخستین اولویت برای ساماندهی این دسته از آموزشیاران این است که دو کلاس سوادآموزی داشته باشند تا آموزشیار تماموقت شوند و اگر نتوانند دو کلاس همزمان تشکیل دهند، در صورتی که بتوانند یک کلاس سوادآموزی را بر عهده بگیرند، به موازات آن میتوانند کلاسهای زیر حد نصاب آموزش و پرورش را نیز که عمدتاً مربوط به لازمالتعلیمهاست، در روستاها تحت پوشش خود بگیرند تا به صورت آموزشیار تمام وقت تبدیل وضعیت شوند. باقرزاده ادامه داد: اگر این دو کار برای آنها امکانپذیر نباشد، این آموزشیاران در اختیار آموزش و پرورش قرار میگیرند و آموزش و پرورش نیز آنها را در هر دوره یا بخشی که نیاز دارد، مانند «تربیتبدنی» یا «هنر» به کار میگیرد البته عنوان شغلی این آموزشیاران در هر 3 حالت «آموزشیار نهضت سوادآموزی» است نه «حقالتدریس آموزش و پرورش» چرا که تغییر عنوان از «آموزشیار» به «حقالتدریس» نیازمند قانون است. * آموزش و پرورش تمام آموزشیاران واجد شرایط را به ترتیب اولویت جذب میکند رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در عین حال تصریح کرد: این آموزشیاران پس از این به صورت «آموزشیار حقالتدریس» خواهند بود و به تدریج شرایطی فراهم میشود تا قوانین و مقرراتی که در رابطه با نیروهای حقالتدریس آموزش و پرورش اعمال میشد، در رابطه با نیروهای آموزشیار حقالتدریس نیز اعمال شود بنابراین این افراد همچنان آموزشیار نهضت سوادآموزی هستند اما محاسبه حقوق و مزایای آنها به صورت «حقالتدریس تمام وقت» خواهد بود. وی تصریح کرد: آموزش و پرورش تمام آموزشیارانی را که با نهضت سوادآموزی همکاری مستمر داشته و مدرک دانشگاهی نیز دارند، جذب خواهد کرد اما این کار تقدّم و تأخر دارد که بر این اساس، حق تقدّم با کسانی است که مشمول ماده 5 «قانون تعیین تکلیف معلمان حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی» مصوب 15 مهر 88 مجلس بودهاند و در مرحله بعد، اولویت با کسانی است که در آزمون سوم تیرماه امسال پذیرفته شدهاند و در نهایت آموزشیارانی در اولویت خواهند بود که در آزمون شرکت نکرده یا پذیرفته نشدهاند. * آموزشیاران دیپلمه فقط میتوانند "قرارداد کار معیّن" شوند باقرزاده خاطرنشان کرد: گروهی از آموزشیاران نیز هستند که مدرک «دیپلم» دارند؛ در این رابطه چون استخدام آنها به صورت «آموزشی» امکانپذیر نیست، این افراد میتوانند به صورت «قرارداد کار معیّن» در آموزش و پرورش به کار خود ادامه دهند و اگر در حین خدمت مدرک دانشگاهی نیز گرفتند، بعدها میتوانند در مشاغل اداری آموزش و پرورش مشغول به کار شوند.