دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۲۲:۲۹
کد مطلب: 61958
۲

کارگاه تاب آوری در دانشگاه‌ آزاد واحد تهران شمال برگزار شد

با تدریس دکتر ریحانه جباری استاد دانشگاه
کارگاه تاب آوری در دانشگاه‌ آزاد واحد تهران شمال برگزار شد
کارگاه تاب‌آوری و مهارت‌های زندگی، به همت کلینیک سلامت روان رسا، وابسته به جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، و دانشکده‌ علوم زیستی دانشگاه آزاد تهران شمال در مجتمع شهید چمران این دانشکده برگزار شد.  به گزارش میگنا رسانه سلامت روان کشور شرکت کننده گان ابتدا در این جلسه آموزشی با  تسهیلگری دکتر ریحانه جباری با مفاهیم اولیه‌ تاب‌آوری و خطاهای موجود در تعریف این مبحث آشنا شدند. سپس به مؤلفه‌ها و منابع تاب‌آوری پرداخته شد و در ادامه مخاطبین ویژگی‌های افراد تاب‌آور و چگونگی تقویت این ویژگی‌ها در خود را مورد کاوش و بررسی قرار دادند.
در پایان این کارگاه تاب آوری که با حضور رئیس محترم دانشکده، معاون محترم فرهنگی و‌ تعدادی دیگر از اساتید و مسئولین با همراهی دانشجویان برگزار شد، پرسش و پاسخ نیز حول محور تاب‌آوری انجام گردید.
 بنا بر همین گزارش از میگنا می توان تاب آوری را به صورت زیر تعریف کرد: انعطاف پذیری در تفکرات، احساسات و رفتارها در مواجهه با سختی های زندگی و دوره های طولانی تحت فشار بودن به طوری که پس از طی بحران قوی تر، داناتر و توانمندتر شده باشیم.
اصل و اساس تاب آوری توانایی سازگار ماندن در شرایط سخت و سپس تغییر مسیر دادن به شرایط جدید است.
در حقیقت ما مرتباً در حال استفاده از تاب آوری هستیم، ولی مواقعی هم هستند که تاب آوری مان به شدت به چالش کشیده می شود. برخی مواقع، چالش ها در قالب اتفاقاتی که در زندگی برایمان می افتند نمودار می شوند از قرار باید بپذیریم که زندگی مرتبا تاب آوری ما را به چالش می کشد و هیچ کس هم از این قاعده مستثناء نیست.
جدای از حوادث غیرمترقبه و خارج از انتظار، تاب آوری مان در شرایطی که به صورت بلندمدت تحت فشار باشیم و امیدی به تمام شدن شرایط فشار نداشته باشیم هم به چالش کشیده می شود.
تاب آوری چه چیزی نیست؟
معمولا افراد تاب آوری را با بازگشت به حالت اولیه اشتباه می گیرند و در نتیجه، تصور می کنند که انسان ها مانند توپ های پلاستیکی هستند که وقتی به زمین می خورند بدون هیچ تغییری سریعا به بالا برمی گردند وقتی افراد به چنین پدیده ای اعتقاد داشته باشند، در مواجهه با افرادی که دچار بحران شده اند از اصطلاح “خودت را جمع و جور کن” استفاده می کنند.
اشکال این باور این است که افراد متوجه این حقیقت نمی شوند که انسان ها مانند توپ نیستند که به زمین بخورند و بدون هیچ تلاشی دوباره به حالت اولیه خود بازگردند بلکه باید پس از زمین خوردن برای دوباره سرپا شدن تلاش کنند.
حقیقت این است که هر کس در زندگی با مانع و مشکلی مواجه شده باشد قطعا پس از گذر از آن، تغییرات بسیار مهمی مانند تغییر دیدگاه و یا تغییر نظام ارزش ها را در خود احساس کرده است

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود