پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۳ شهريور ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۹
کد مطلب: 62667
۲
مشاوره توانبخشی در واقع فرایندی کل نگر و جامع است

معرفی کتاب مشاوره توانبخشی در سلامت جسم و روان

دکتر فرشاد زارعی، متخصص مشاوره توانبخشی
معرفی کتاب مشاوره توانبخشی در سلامت جسم و روان
توانبخشی یکی از علوم بسیار مهم و دارای قدمتی کهن در تاریخ بشری می­باشد. لکن حیطه ­های مختلف آن به عنوان رشته­ های مختلف دانشگاهی دارای تاریخچه­ ای نسبتا جدید هستند. از میان رشته های توانبخشی، مشاوره توانبخشی به عنوان رشته ای بسیار تخصصی بعد از کشورهایی همچون امریکا و استرالیا قریب به دو دهه است در ایران و در دانشگاه ­های مختلف تاسیس شده است.

مشاوره توانبخشی به عنوان رشته ای کارآمد، مورد نیاز، جدید و البته بین رشته ­ای بر اساس نیازهای روز افزون و فزاینده سیستم سلامت به ارائه خدمات کل نگرانه با قابلیت های بسیار در خدمت رسانی در محیط­ های توانبخشی و درمانی از جمله بیمارستان­های توانبخشی، مراکز آموزشی و توانبخشی و موسسات و نهادهای اصلاحی و تربیتی، آموزش و پرورش و سایر سیستم­ های مرتبط با بهداشت، درمان و توانبخشی به ویژه در سال­های اخیر همواره مورد توجه روز افزون متخصصین توانبخشی قرار گرفته است.مشاوره میتواند ابزاری برای توسعه تاب آوری باشد البته که رسانه ها بویژه کتاب میتواند در این زمینه کارساز باشد .

بنا بر همین گزارش از میگنا رسانه سلامت روان ایران دکتر فرشاد زارعی، متخصص مشاوره توانبخشی در ادامه معرفی این کتاب آورده است : مشاوره توانبخشی در واقع فرایندی کل نگر و جامع است که که با تاکید بر بعد روانی افراد دارای نیازهای خاص یا کم توانی و با ارائه خدمات روانشناختی ، رفتاری ، آموزشی ، اجتماعی و حرفه ای در جهت حذف یا تقلیل موانع و مشکلات در ابعاد روانشناختی، اجتماعی، محیطی و شغلی و تسهیل ابعاد مختلف توانبخشی گام برمیدارد تا از طریق انجام مداخلات ذکر شده و رشد و توانمندسازی فرد دارای کم­توانی، خانواده او و همچنین کمک به سایر اعضای تیم توانبخشی بستر ساز ارتقای سلامت و کیفیت زندگی مراجعان شود.

لکن با وجود اهمیت این رشته و گسترش روز افزون آن در دانشگاه­های مختلف، متاسفانه منابع این رشته بسیار اندک و ترجمه فارسی آنها بسیار اندک­تر می­باشند.
لذا بنده و سایرعلاقه مندان به این رشته و حیطه توانبخشی بر اساس نیاز فزاینده احساس شده و خلا موجود تصمیم به ترجمه کتاب " مشاوره توانبخشی در سلامت جسم و روان " گرفتیم تا پاسخی باشد به خواست دانشجویان و مسئولیت حرفه­ ایی که بر دوش ما احساس می­شد. به امید آنکه این اثر چراغ راهی شود برای دانشجویان و فارغ التحصیلان و علاقه مندان به مشاوره توانبخشی تا بتوانند با ایجاد چشم انداز و نگرش وسیعتری نسبت به رشته خود، خدمات تخصصی تر و با کیفیت تری را ارائه دهند.

کتاب مشاوره توانبخشی در سلامت جسم و روان توسط کیم اترینگتون که دارای مدرک کارشناسی کاردرمانی بوده است و به واسطه تاثیر و نیاز مداخلات توانبخشی روانی که در سیستم ارائه خدمات توانبخشی به افراد دارای کم توانی احساس کرده است، پس از تحصیلات مجدد و کار در رشته مشاوره توانبخشی با کمک جمعی از درمانگران و افراد دارای کم توانی علاقه مند به مشارکت در این کار، به رشته تحریر درآمده است.

این کتاب با دیدی جامع و از نقطه نظرهای زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی با درک و تمرکز بر تعاملات چندگانه ابعاد ذکر شده، دارای فصول جذاب و متنوعی در زمینه کلیات مشاوره توانبخشی، مشاوره به افراد دارای ام اس، مشاوره در بخش جراحی های سر و سکته مغزی، مشاوره با افراد دارای بیماری­های مزمن روانی و فقدان شنوایی و سو مصرف الکل و مواد مخدر و... می­باشد که توسط جمعی از مترجمان ( نسیم پاکنیا، فرزانه دروردیان، فرشاد زارعی، زهرا صداقتی، سعادت طاهری، زهرا قزوینی و فاطمه نادری وبا مقدمه دکتر گیتا موللی ) ترجمه شده و توسط انتشارات آکادمیک در سال 1397 به چاپ رسیده است.
در سال­های اخیر شاهد معرفی آن به عنوان یکی از منابع درسی و امتحانی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته مشاوره توانبخشی بوده ایم.مترجمان این اثر امیدوارند با انجام ترجمه این کتاب ارزشمند بخشی از سهم و دین خود را به رشته مشاوره توانبخشی و نیازمندان دریافت این خدمات ادا کرده باشند.
 
 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!