دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۱
کد مطلب: 63205
۲
برگرفته از کتاب ۲۲۰ نکته برای همسران

همسان همسری یا ناهمسان همسری مساله این است

دکتر زهرا محبوبی ‌نیه متخصص روان‌شناسی سلامت
همسان همسری یا ناهمسان همسری مساله این است
خانواده یکی از نهادهای مهم اجتماعی است که با ازدواج آغاز می‌شود. سنگ بنای نهاد خانواده در ازدواج گذاشته می‌شود.

به گزارش میگنا رسانه سلامت روان ایران ما در انتخاب خانواده‌ای که در آن به دنیا آمدیم اختیاری نداشتیم اما سازنده خانواده آینده خود خواهیم بود. ازدواج موفق پایه و بنیان عالی برای ایجاد خانواده شاد، مستحکم وپابرجا است.

پیش آشنایی
اطلاعات و عواطف بین دو نفر از جنس مقابل به منظور تصمیم‌گیری برای ازدواج است. جذابیت عامل محرک برای آشنایی با یک فرد بوده، و این جذابیت در آغاز و گسترش آشنایی زن و مرد تاثیر بسزایی دارد.
نظریه‌های آشنایی
دو نظریه در این باب وجود دارد:
۱- همسان همسری
۲- ناهمسان همسری

بر طبق نظریه همسان همسری هرچه شباهت‌ها و همانندی‌ها بیشتر باشد دو طرف بیشتر مایل به آشنایی با یکدیگر هستند. و اما نظریه ناهمسان همسری بیان می‌کند که ما بیشتر به افرادی علاقه مند می‌شویم که ما را کامل کنند.

زندگی مشترک افقی روشن و جلوه گاهی زیبا برای تولد دوباره است مشروط بر آنکه وجوه ضروری آن یعنی توانایی‌ها و مهارت‌های خاص و سازنده در تفکر بینش و عملکرد انسان رویت و ملاحظه گردد چهار واقعه مهم(‌تولد، ازدواج، طلاق و فوت) که در طول زندگی انسان در کتابچه زندگی او یعنی شناسنامه مرقوم گشته است که فقط آدمی در ازدواج و طلاق صاحب اختیار می‌باشد.

بنابراین در مساله ازدواج نبایستی سهل انگاری کرد بلکه باید با مطالعه و بر اساس معیارهای حقیقی همسر را انتخاب نمود، قبل از ازدواج قطعاً مشاوره با یک متخصص یا مشاور ماهر و آگاه در امور خانواده و برخوردار از اطلاعات ودانش امروزی ضروری بنظر میرسد.

دکتر زهرا محبوبی ‌نیه متخصص روان‌شناسی سلامت در ادامه این مطلب اضافه میکند مشاوره قبل از ازدواج مهمترین نکته‌ای است که به افراد کمک می‌کند واقع بینانه به ازدواج نگاه داشته و از هرگونه احساسات غیر عقلانی بپرهیزند چرا که پایه و اساس ازدواج بر مبنای معیارهای عقلانی استوار است. بسیاری از جوانان در دوران عقد یا نامزدی یا آشنایی قبل از ازدواج یک زندگی ایده‌آل و بدون هرگونه اختلاف و درگیری ومشاجره را تصور می‌کنند و با چنین دیدگاهی بر این باور هستند که بینشان صددرصد تفاهم وجود دارد غافل از اینکه در نخستین مشکلی که برای‌شان هنگام زندگی مشترک به وجود می‌آید آرمان‌ها و رویاهایشان به یکباره فرو می‌ریزد و بلافاصله از زیر بار مسئولیت زندگی مشترک شانه خالی کرده و تصمیم به جدایی و طلاق می‌گیرند.

معمولا مراجعه به مشاوره زمانی که هنوز هیچ گفتگوی بین افراد صورت نگرفته است مناسب نیست، همچنین مراجعه افراد بعد از مدت‌ها حرف زدن و رابطه داشتن و شکل گرفتن علاقه تاثیر چندانی ندارد بنابر این بهترین زمان برای مراجعه به مشاور زمانی است که فرد آمادگی دارد و حداقل چندین ساعت با طرف مقابل درباره مسائل مختلف گفتگو کرده است.

مشاوران اگر نیاز باشد از خانواده‌ها هم دعوت می‌کنند تا در جلسات حضور یابند.
مهارت ارتباط موثر یک مهارت لازم و ضروری در زندگی است که اغلب مواقع نادیده گرفته می‌شود. ارتباط موثر با دیگران از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است زیرا بهبود آن به تمام جوانب زندگی اعم از کاری، شخصی و اجتماعی کمک خواهد کرد. بدین ترتیب شاهد آرامش و پیشرفت بیشتری خواهید بود.
 
مشاوره پیش از ازدواج
هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج، کمک به افراد برای انتخاب همسر مناسب است؛ زیرا این مرحله مشاوره ازدواج جنبه پیشگیری دارد و در صورت هدایت درست موجب تامین بهداشت روانی خانواده خواهد شد.
خانواده یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است که با ازدواج شکل میگیرد. آموزش و مشاوره در مراحل قبل، حین و بعد از ازدواج می‌تواند بسیار موثر و مفید باشد. آموزش در مراحل مختلف ازدواج می‌تواند از آمار ازدواج‌های ناموفق و به تبع آن آسیب‌هایی همچون طلاق، کودک آزاری، خشونت‌های خانوادگی، طلاق عاطفی، خیانت زناشویی، دلزدگی بین همسران، اعتیاد، قتل‌های ناموسی، همسرآزاری و غیره... بکاهد.

مشاور حین ازدواج
مشاوره در حین ازدواج زمانی است که ازدواج زوجین قطعی شده، هدف از این مشاوره تحکیم پایه‌های زوجین است، شناخت زوجین از یکدیگر، به دست آوردن آگاهی و اطلاعات درباره روانشناسی زن و مرد، اطلاعات در مورد شخص، در زمینه‌های مختلف جسمی توانایی و محدودیت‌های روانی و کسب اطلاعات در مورد جنس مخالف، چگونگی رفتار صحیح آنها با یکدیگر و جلوگیری از بروز اختلاف نظرها و عمیق شدن آن، از اهداف این مرحله از مشاور است.

مشاوره بعد از ازدواج
در این مرحله یعنی شروع زندگی مشترک مسائل فرهنگی، عقیدتی، اجتماعی و سنن مورد قبول یکدیگر را عملاً تجربه می‌کنند و ممکن است قادر به حل برخی از تعارضات و اختلافات نباشند بنابراین مشاوره در این مرحله برای راهنمایی آنان و پیشگیری از بروز اختلافات مفید خواهد بود در این مرحله زوجین با مراجعه به مشاور، مهارتهای مختلف زندگی زناشویی را آموزش می‌بینند.
هنگام بروز اختلافات به‌ویژه در سطح خانواده باید این سؤال را با تأمل، دید وسیع، گسترده و انصاف مطرح کرد که: او مسائل را چگونه می‌بیند؟ من مسائل را چگونه می‌بینم؟ بدینترتیب با گسترش حوزه نگرش خود مسئله را در جایگاه واقعی آن، که گاه بسیار کوچک و بی‌اهمیت است قرار می‌دهیم؛ چه بسا آنچه ما آن را مراحمت می‌دانیم، دیگران مزاحمت تلقی کنند. بنابراین یکی از روش‌های مؤثر برای جلوگیری از بروز اختلاف، درک وضعیت طرف مقابل است.
که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.
 
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن