دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ / ۲۰:۱۵
کد مطلب: 63329
۰
خشونت درون‌خانواده به مسأله‌ای جدی تبدیل شده

جای خدمات روانشناختی در اسناد بالادستی خالی است

جای خدمات روانشناختی در اسناد بالادستی خالی است
به گزارش میگنا به نقل از روابط عمومی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، نشست رئیس، شورای مرکزی، هیئت بازرسان و‌ معاونان سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور با وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی 13 آبان ماه در محل ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد.

دکتر مریم بختیاری، رئیس شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در این نشست، ضمن تقدیر از تلاش‌ها و حمایت‌های وزیر بهداشت در برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورای مرکزی و هیأت بازرسان سازمان، همچنین خط‌شکنی و فعالیت جهادی در مسأله بیمه‌های حوزه سلامت‌روان، اظهار کرد: امروزه موضوع Interprofessional Care یا مراقبت‌های چند تخصصی مطرح است و ما می‌دانیم روان‌شناسی در آلزایمر، سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، پیوند اعضا، مدیریت درد، اختلالات روانی ناشی از مشکلات طبی، موضوعات پیش از جراحی و همچنین در تغییر باورها و رفتارهای مربوط به سلامت‌ نقش و مداخله دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود Integrated Health Care (مراقبت‌های بهداشتی یکپارچه) با مداخلات روانی – اجتماعی یکپارچه شود.

استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی با اشاره به تلاش‌ها و فعالیت‌هایی که به دستور دکتر عین‌اللهی در PHC اتفاق افتاده و پزشک خانواده در حوزه سلامت خانواده، درخواست کرد: انتظار می‌رود مداخلات روانی – اجتماعی در مراقبت از همه بیماران و همه سطوح در نظر گرفته شود و تنها در رأس Primary Health Care محصور نشود. ما مجموعه توانمندی از روان‌شناسان و مشاوران در حیطه‌ها و گرایش‌های مختلف داریم که می‌توانند، کمک کننده باشند؛ چنانچه پیگیری به موقع یک ناهماهنگی که در زمینه مشکلات زناشویی به مشاوره وارد می‌شود، ممکن است بعدها به طلاق منجر نشود که سودمند است.

وی درباره تربیت نیروی انسانی، بیان کرد: باید رشته‌های جدیدتری ایجاد شود و در این زمینه شورای سیاست‌گذاری سلامت‌روان تشکیل شود و دبیرخانه آن را در معاونت بهداشت قرار دهیم چرا که مسأله چند دستگاهی است.

بختیاری ضمن تأکید بر خالی بودن جای خدمات روانشناختی و مداخلات روانی – اجتماعی در اسناد بالا دستی، ادامه داد: موضوع قانون سلامت‌روان مسکوت مانده است. اکنون در سطوح جهانی موضوع دیگری به نام Mental Health Capacity مطرح است و نسل سالمند ما رو به افزایش است و نیازمند قانون در این حوزه هستیم. چنانچه در سند ملی توانبخشی نوشته شده و مسائل در آن مطرح گردیده اما اثری از روان‌شناسی در آن موجود نیست و مورد غفلت قرار گرفته است.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در پایان، تصریح کرد: وزارت بهداشت باید همواره نگاه Biopsychosocial داشته باشد. اکنون خشونت درون خانواده به مسأله‌ای جدی تبدیل شده است و مردم شبانه‌روز با حوادث و جنایات درون خانواده نظیر فرزندکشی، همسر کشی و قتل‌های درون خانواده مواجه هستند و خواهش ما این است چون خشونت مسأله‌ای زیستی – روانی – اجتماعی است و سوء تغزیه، آسیب‌های مغزی و اختلالات روانی مزمن درمان نشده، موجب آن می‌شود؛ در دستور کار وزارتخانه با کمک سایر دستگاه‌ها قرار گیرد تا آرامش به درون خانواده‌ها بازگردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.