دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۵
کد مطلب: 64312
۱

سواد رسانه و سلامت روان

چرا سواد رسانه ای مهم است ؟
سواد رسانه و سلامت روان
سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا این‌که میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه‌ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد.

سواد رسانه ای، دانش یا توانایی درک، ارزیابی و غربالگری اطلاعات برای دریافت اطلاعات دقیق و مرتبط با ما است. سواد رسانه ایی ما را قادر می‌سازد تا اطلاعات را بطور عینی تجزیه و تحلیل کنیم و به نتیجه برسیم. سواد رسانه‌ای به ما در تجزیه و تحلیل انتقادی اطلاعات و تعیین صحت اطلاعات کمک می‌کند.
داشتن سواد رسانه‌ای به افراد کمک می‌کند تا با شناخت و تفسیر صحیح به موضوعات مختلف بپردازیم و از زندگی در کنار یکدیگر به جای بحث‌ها و ایجاد اختلاف لذت ببریم. اگر خانواده‌ها بدانند سواد رسانه‌ای چیست بهتر می‌توانند با آن کنار بیایند و در روزمره به مشکل نخواهند خورد.  
رسانه های اجتماعی می توانند تأثیرات مثبت و منفی بر سلامت روان و تاب آوری داشته باشند.
از جنبه مثبت، رسانه های اجتماعی می توانند ارتباطات و پیوندهای اجتماعی را تقویت کنند، عزت نفس افراد را تقویت کنند و حس تعلق و انسجام جوامع را بهبود بخشند.
رسانه و شبکه های اجتماعی می توانند فرصتی بوجود آوردند که افراد و اصناف بتوانند خود را بیان کنند یا اینکه تجربیات خویش را به اشتراک بگذارند.
تبادل تجربیات میتواند قدرت مقابله افراد و جوامع را در مواججه با مسایل و مشکلات افزایش دهد و این شاید یکی از بهترین کارکردهای رسانه در تاب آوری فردی و اجتماعی باشد .
رسانه‌های اجتماعی همچنین می‌توانند بعنوان منبعی ارزشمند در حمایت یابی و دسترسی به اطلاعات کار آمد برای اصلاح سبک زندگی و دسترسی به منابع سلامت روان نقش موثری ایفا کنند
رسانه تاب آوری و سلامت روان را آنگاه تقویت خواهد کرد که سواد رسانه ای و مهارتهای خودیار نیز به یاری آمده باشند.


سواد رسانه ای چیست؟

توانایی و قدرت دسترسی، تحليل، ارزيابي و انتقال اطلاعات و پيام‌هاي رسانه‌اي كه مي‌توان در چارچوب‌هاي مختلف چاپي و غير چاپي عرضه نمود را سواد رسانه‌اي مي‌گويند.

چرا سواد رسانه ای مهم است ؟

زیرا سواد رسانه ای به مخاطب کمک می کند تا وقایع را پیش بینی کند و سطح آگاهی خود را بالا ببرد و در نتیجه به موقعیت پیشرو یا رهبری دست یابد. سواد رسانه ای همچنین به او کمک می کند تا خود بدون کمک منتقدان از پس تعبیر و تفسیر رسانه (مثلافیلم ) باکمک قواعد و قراردادها و نشانه شناسی و معناشناسی برآید.


سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا این‌که میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه‌ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد.

پيدايش سواد رسانه‌اي به چه زمانی برمی گردد؟

تاريخچه پيدايش سواد رسانه‌اي، به سال 1965 باز مي‌گردد. مارشال مك‌لوهان اولين بار در كتاب خود تحت عنوان "درك رسانه: گسترش ابعاد وجودي انسان"، اين واژه را بكار برد و نوشت: «زماني كه دهكدۀ جهاني تحقيق يابد، لازم است انسان‌ها به سواد جديدي بنام سواد رسانه‌اي دست يابند»

دهه‌هاي 1920 و 1930 را بايد دهه‌هاي پيوند و ارتباط اين حوزه؛ يعني حوزه سواد رسانه‌اي با تفكرات انتقادي دانست. در اين سالها، دپارتمان‌هاي دانشگاهي تحليل فيلم در سراسر ايالات متحده و انگلستان، كار خود را آغاز كرده و فيلم‌هاي روز را مورد تحليل قرار دادند.

چه مخاطبی دارای سواد رسانه ای است؟

مخاطبي كه داراي سواد رسانه‌اي است، از اهداف و ميثاق‌هاي رسانه‌ها خبر داشته و از آنها به طرزي آگاهانه استفاده مي‌كند. چنين مخاطبي از نقش صدا، موسيقي و ساير جلوه‌هاي ويژه براي القاي فضا و معنی در تلويزيون و سينما با خبر است و مي‌داند چرا و چگونه يك پيام واحد در تلويزيون، سينما، روزنامه‌ها، مجلات، راديو، تابلوهاي بزرگ تبليغاتي و يا بازي‌هاي رايانه‌اي مي‌تواند، اثرات متفاوتي از خود بجا گذارد.

کدامیک از اندیشمندان معاصر به تفصیل به بحث آموزش رسانه ای پرداخته است؟

لن مسترمن 18 اصل حاكم بر آموزش رسانه‌اي را تشريح مي‌كند. Len Masterman ترجيح مي‌دهد از عبارت آموزش رسانه‌اي (Media Education) به جاي اصطلاح سواد رسانه‌اي (Media literacy) استفاده كند. او در سال 1985 به انتشار كتابي بنام "Teaching the media" اقدام نمود و پس از آن كتاب "آموزش رسانه‌اي در اروپاي دهه 1990" را روانۀ بازار كرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .