جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۰ / ۱۱:۲۲
کد مطلب: 6774
۰

فعالیت‌های پرورشی هنوز در رگ‌‌های آموزش و پرورش رسوخ نکرده است

یک صاحبنظر علوم تربیتی گفت: هنوز برنامه‌های پرورشی در "رگ‌ و پی" برنامه‌های آموزش ‌و پرورش رسوخ نکرده و آموزش‌ و پرورش تبدیل به یک بنگاه آموزش‌دهی شده است.
 عزیزالله تاجیک اسماعیلی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به طرح تعطیلی پنج‌شنبه مدارس گفت: در این طرح فرض بر این است که در روز پنج‌شنبه خانواده‌ها به جای مدارس به آموزش و تربیت دانش‌آموزان بپردازند ولی با توجه به سابقه آموزش‌ و پرورش، نمی‌توان به اجرای مطلوب این طرح خوشبین بود. عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت ‌معلم، فراهم کردن تمهیدات لازم و توجیه خانواده‌ها را لازمه اجرای این طرح دانست و افزود: این وظیفه برعهده انجمن اولیاء و مربیان است ولی سازمان مرکزی این انجمن در 20 سال گذشته در راکدترین وضع ممکن به سر برده و نتوانسته است برای اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه مدارس نیز بستر لازم را فراهم کند و به همین خاطر است که به واگذاری آموزش دانش‌آموزان به خانواده‌ها در روزهای پنج‌شنبه خوشبین نیستم. این صاحبنظر علوم تربیتی، به شتابزدگی آموزش ‌و پرورش در اجرای طرح‌های آموزشی و تربیتی اشاره و خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش به جای کار کارشناسی، در اجرای طرح‌ها عجله می‌کند. وی به الزامات تصمیم‌گیری در شورای عالی آموزش ‌و پرورش اشاره و تصریح کرد: از حدود 10 سال پیش مقرر شده بود هر تصمیمی که می‌خواهددر این شورا گرفته شود الزاما همراه با ارائه مستندات پژوهشی باشد ولی در اجرای طرح‌ تعطیلی پنج‌شنبه مدارس نه تنها الزامات بررسی نشد بلکه از صاحبنظران این حوزه هم نظرخواهی به عمل نیامد. تاجیک اسماعیلی، خواستار نگاه بنیادی به برنامه‌ریزی‌های آموزشی و تربیتی شد و گفت: سالهاست که مسئله تربیت در نظام آموزش ‌و پرورش مطرح است ولی نه هدفگذاری خاصی راجع به آن انجام شده و نه روش‌های آن تدوین شده است و فقط بعد از فرمایشات چندسال قبل رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص توجه به برنامه‌های پرورشی ، ساختاری به نام معاونت پرورشی به وجود آمد. عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت‌ معلم، در همین رابطه ادامه داد: هنوز برنامه‌های پرورشی در "رگ‌ و پی" برنامه‌های آموزش ‌و پرورش رسوخ نکرده و آموزش‌ و پرورش تبدیل به یک بنگاه آموزش‌دهی شده است که افراد با سوء استفاده از آن نهایتاً سر از موسسات آموزشی در می‌آورند؛ موسساتی که با فعالیت در مدت زمانی اندک، خود را بین‌المللی معرفی می‌کنند. این صاحبنظر علوم تربیتی، خواستار توجه و برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تر در اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه مدارس به ویژه در مقطع ابتدایی شد و خاطرنشان کرد: در دوره ابتدایی نگرش دانش‌آموزان نسبت به ارزش‌های اخلاقی، علمی و اعتقادی شکل می‌گیرد؛ از همین رو اجرای متنوع‌ترین، گسترده‌ترین و پیچیده‌ترین روش‌های آموزشی در این مقطع ضروری به نظر می‌رسد. تاجیک اسماعیلی، غم‌وغصه‌های نظام تعلیم و تربیت در کشور را ادامه‌دار دانست و گفت: مشارکت خانواده‌ها در طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس فقط در حد حرف زیبا است و آموزش ‌و پرورش باید با ارائه دستورالعمل و برنامه مدون به خانواده‌ها در جهت اجرای مطلوب‌تر این طرح حرکت کند. وی در پایان خواستار تزریق برنا‌مه‌های منعطف در نظر گرفته‌ شده برای پنج‌شنبه‌ها، در طول هفته و در میان برنامه‌های رسمی شد.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .