چه رفتاری را در برابر همکاران افسرده در پیش بگیرم؟
میگنا: همانطور که میدانید، امروزه افسردگی یک مشکل نادر محسوب نمیشود. در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان انواع افسردگی را تجربه میکنند. پس احتمالاً شما هم در اطرافتان افرادی را میشناسید که از افسردگی رنج میبرند. مشکلی که اگر بهدرستی درمان نشود، به معنای واقعی کلمه مرگبار است. حتماً شما نمیخواهید کسی در تنهایی و بدون هیچ کمکی، این رنج را تحمل کند.
اما در محیط کار باید چه اقداماتی انجام دهید؟ لری واتلی، روان شناس و تراپیست خانواده، نکاتی را در این مورد به اشتراک گذاشته است که بسیار ساده، مفید و ارزشمند هستند.
چه زمانی باید از همکارتان بپرسید که آیا به کمک نیاز دارد
واتلی توصیه های خود را با این یادآوری شروع می کند که افسردگی یک بیماری است، مثل سرطان.
ما در مقابل فردی که به سرطان" مبتلاست، صبر نمی کنیم و هرگز نمی گوییم اوه، خودش به مرورزمان بهتر می شود! البته نزدیک شدن به یک همکار زیاد ساده نیست و اغلب ما سعی می کنیم خودمان را از این مسائل دور نگه داریم.
ولی دکتر واتلی می گوید: ایده خوبی نیست که منتظر شوید همکارتان نزد شما بیاید و از مشکل خودش صحبت کند. همان طور که می دانید افسردگی هرچه زودتر تشخیص داده شود، راحت تر درمان می شود. متأسفانه هنوز صحبت کردن در مورد افسردگی یک تابو است و بیشتر مردم ترجیح می دهند از این برچسب دوری کنند. آن ها این مسئله را با نزدیکان یا همکاران خود در میان نمی گذارند و در سکوت از آن رنج می برند.
شما باید چه بگویید؟
این مرحله، بخش سخت ماجرا محسوب می شود. اینکه بدانید باید با کسی صحبت کنید، با اقدام واقعی بسیار متفاوت است. به همین دلیل واتلی ایده های زیر را پیشنهاد می کند:
اول شما از نگرانی های خودتان با همکارتان صحبت کنید.
فقط در مورد رفتارهایی که می بینید نظر بدهید. به عنوان مثال: من متوجه شده ام که شما کارتان را به پایان نرسانده اید و گاهی اوقات هم اصلاً کار نمی کنید.
تصدیق تغییرات رفتاری معمولاً مفید واقع می شود.
مثل اینکه جمله ی خود را این طور ادامه دهید: برای من عجیب بود کارتان را نیمه تمام رها کنید، مخصوصاً که شما همیشه اولین فرد وظایفتان را تکمیل می کردید و در ضمن دوست داشتید مسئولیت های بیشتری هم بپذیرید.
در مرحله بعد می توانید به او پیشنهاد کمک بدهید.به عنوان مثال: اگر مسئله ای در زندگی شما هست که آزارتان می دهد، می توانم برنامه های مشاوره ای خوبی را به شما معرفی کنم.
واتلی اشاره میکند که در دوران افسردگی، وقت گرفتن از روان شناسان و متخصصان کار سختی است. به همین دلیل بهتر است در این زمینه هم کمک و حمایت خود را به او پیشنهاد دهید.
چه زمانی باید از همکارتان بپرسید که آیا به کمک نیاز دارد
واتلی توصیه های خود را با این یادآوری شروع می کند که افسردگی یک بیماری است، مثل سرطان.
ما در مقابل فردی که به سرطان" مبتلاست، صبر نمی کنیم و هرگز نمی گوییم اوه، خودش به مرورزمان بهتر می شود! البته نزدیک شدن به یک همکار زیاد ساده نیست و اغلب ما سعی می کنیم خودمان را از این مسائل دور نگه داریم.
ولی دکتر واتلی می گوید: ایده خوبی نیست که منتظر شوید همکارتان نزد شما بیاید و از مشکل خودش صحبت کند. همان طور که می دانید افسردگی هرچه زودتر تشخیص داده شود، راحت تر درمان می شود. متأسفانه هنوز صحبت کردن در مورد افسردگی یک تابو است و بیشتر مردم ترجیح می دهند از این برچسب دوری کنند. آن ها این مسئله را با نزدیکان یا همکاران خود در میان نمی گذارند و در سکوت از آن رنج می برند.
شما باید چه بگویید؟
این مرحله، بخش سخت ماجرا محسوب می شود. اینکه بدانید باید با کسی صحبت کنید، با اقدام واقعی بسیار متفاوت است. به همین دلیل واتلی ایده های زیر را پیشنهاد می کند:
اول شما از نگرانی های خودتان با همکارتان صحبت کنید.
فقط در مورد رفتارهایی که می بینید نظر بدهید. به عنوان مثال: من متوجه شده ام که شما کارتان را به پایان نرسانده اید و گاهی اوقات هم اصلاً کار نمی کنید.
تصدیق تغییرات رفتاری معمولاً مفید واقع می شود.
مثل اینکه جمله ی خود را این طور ادامه دهید: برای من عجیب بود کارتان را نیمه تمام رها کنید، مخصوصاً که شما همیشه اولین فرد وظایفتان را تکمیل می کردید و در ضمن دوست داشتید مسئولیت های بیشتری هم بپذیرید.
در مرحله بعد می توانید به او پیشنهاد کمک بدهید.به عنوان مثال: اگر مسئله ای در زندگی شما هست که آزارتان می دهد، می توانم برنامه های مشاوره ای خوبی را به شما معرفی کنم.
واتلی اشاره میکند که در دوران افسردگی، وقت گرفتن از روان شناسان و متخصصان کار سختی است. به همین دلیل بهتر است در این زمینه هم کمک و حمایت خود را به او پیشنهاد دهید.
چه چیزهایی را نباید بگویید؟
هرگز به یک فرد افسرده نگویید: «سریع خوب شو!»
واتلی میگوید: اختلال افسردگی در بسیاری از کشورها مشکل شماره یک حوزه بهداشت و سلامت است. افسردگی یک بیماری واقعی است و به درمان نیاز دارد. «زود خوب شو» اصلاً حرف مناسبی نیست. نمیتوانید از یک انسان افسرده بخواهید شجاع باشد و مشکلش را بهتنهایی مدیریت کند. در این شرایط، کمک خواستن بسیار سخت، اما ضروری است.
چگونه میتوانید از یک کارمند افسرده حمایت کنید؟
واتلی تأکید میکند که شما باید او را تشویق کنید که کمک بگیرد. گرچه امروزه در اکثر کشورهای جهان روشها درمانی عالی و مؤثری برای افسردگی وجود دارد، ولی هنوز افسردگی در سطح اپیدمیک باقیمانده است. بسیار مهم است که افسردگی را نه یک ضعف شخصیتی، بلکه یک بیماری ببینید.
همانطور که واتلی میگوید: افسردگی، بیماری دردناکی است که معنای زندگی را نابود میکند. به همین علت مهم است که به همکار افسرده، نشان دهید که حضور او چه ارزش و اهمیتی در شرکت دارد. به او کمک کنید تا درک کند بابت این بیماری، گناهی مرتکب نشده و مقصر نیست، همانطور که اگر دیابت یا سرطان داشت مقصر نبود.
سایر نکاتی که باید بدانیم پیش از هر چیز باید بدانیم چگونه نشانههای افسردگی را تشخیص دهیم.
به این علائم توجه کنید:
کاهش بهرهوری
خلقوخوی پایین
عدم مشارکت و همکاری
مشکلات ایمنی و حوادث
افزایش روزهای غیبت و عدم حضور
شکایت مداوم از خستگی همیشگی
شکایت از دردهای غیرقابل توضیح
مصرف الکل و مواد مخدر
به گفته دکتر واتلی، نباید از کنار هیچکدام از این علائم رد شویم. امروزه ۸۰ درصد از افراد افسرده، با درمانهای رایج روانپزشکی بهبود مییابند. بسیاری از علائم تنها در طول چند هفته برطرف میشوند. کمک گرفتن یک گام عالی در راه بهبودی است. شما نمیتوانید یک همکار افسرده را «مجبور کنید» که از متخصصین و مشاورین کمک بخواهد. ولی مسلماً میتوانید این راه را به او پیشنهاد بدهید. هر زمان که یکی از علائم فوق را در کارمندان (یا همکاران) مشاهده کردید، توصیههای واتلی را به یاد بیاورید.
هرگز به یک فرد افسرده نگویید: «سریع خوب شو!»
واتلی میگوید: اختلال افسردگی در بسیاری از کشورها مشکل شماره یک حوزه بهداشت و سلامت است. افسردگی یک بیماری واقعی است و به درمان نیاز دارد. «زود خوب شو» اصلاً حرف مناسبی نیست. نمیتوانید از یک انسان افسرده بخواهید شجاع باشد و مشکلش را بهتنهایی مدیریت کند. در این شرایط، کمک خواستن بسیار سخت، اما ضروری است.
چگونه میتوانید از یک کارمند افسرده حمایت کنید؟
واتلی تأکید میکند که شما باید او را تشویق کنید که کمک بگیرد. گرچه امروزه در اکثر کشورهای جهان روشها درمانی عالی و مؤثری برای افسردگی وجود دارد، ولی هنوز افسردگی در سطح اپیدمیک باقیمانده است. بسیار مهم است که افسردگی را نه یک ضعف شخصیتی، بلکه یک بیماری ببینید.
همانطور که واتلی میگوید: افسردگی، بیماری دردناکی است که معنای زندگی را نابود میکند. به همین علت مهم است که به همکار افسرده، نشان دهید که حضور او چه ارزش و اهمیتی در شرکت دارد. به او کمک کنید تا درک کند بابت این بیماری، گناهی مرتکب نشده و مقصر نیست، همانطور که اگر دیابت یا سرطان داشت مقصر نبود.
سایر نکاتی که باید بدانیم پیش از هر چیز باید بدانیم چگونه نشانههای افسردگی را تشخیص دهیم.
به این علائم توجه کنید:
کاهش بهرهوری
خلقوخوی پایین
عدم مشارکت و همکاری
مشکلات ایمنی و حوادث
افزایش روزهای غیبت و عدم حضور
شکایت مداوم از خستگی همیشگی
شکایت از دردهای غیرقابل توضیح
مصرف الکل و مواد مخدر
به گفته دکتر واتلی، نباید از کنار هیچکدام از این علائم رد شویم. امروزه ۸۰ درصد از افراد افسرده، با درمانهای رایج روانپزشکی بهبود مییابند. بسیاری از علائم تنها در طول چند هفته برطرف میشوند. کمک گرفتن یک گام عالی در راه بهبودی است. شما نمیتوانید یک همکار افسرده را «مجبور کنید» که از متخصصین و مشاورین کمک بخواهد. ولی مسلماً میتوانید این راه را به او پیشنهاد بدهید. هر زمان که یکی از علائم فوق را در کارمندان (یا همکاران) مشاهده کردید، توصیههای واتلی را به یاد بیاورید.
مرجع : زومیت