يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۱ / ۰۵:۳۴
کد مطلب: 12259
۰

علت هاي شايع بوي نامطبوع دهان

بوي دهان نشان دهنده وضعيت سلامت فرد است. در برخي موارد بوي دهان ناشي از غذايي است که خورده ايد يا خمير دنداني است که استفاده کرده ايد. اما در برخي موارد بوي دهان نشان دهنده ابتلا به بيماري است. در اين مطلب به نقل از «Prevention» به دلايل نامطبوع بودن بوي دهان اشاره شده است.

بوي نامطبوع دهان؛به طور کلي بوي دهان نشان دهنده وضعيت جسمي شماست. بوي نامطبوع خفيف ممکن است نشانه رعايت نکردن بهداشت دهان و دندان باشد و با درست مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، مي توان بو را از بين برد. با استفاده از دهان شويه و تميز کردن زبان خرده ذرات موادغذايي و باکتري دهان از بين مي رود. گاهي نيز اين بو ممکن است نشانه آبسه دندان، عفونت گلو، سينوزيت، عفونت تنفسي مانند برونشيت باشد. رفلکس معده نيز عامل ديگر بوي نامطبوع دهان است. به ندرت پيش مي آيد که تومور موجود در مري يا معده باعث بوي بد دهان شود. آبسه ريوي يا عفونت باعث ايجاد بوي نامطبوع شديد دهان مي شود. با گير کردن سلول هاي مرده، خلط يا ذرات غذا در لوزه، باکتري هاي بد بو به سمت آن جذب مي شود؛ در نتيجه دهان فرد به شدت بدبو مي شود.

بوي سير و پياز؛اين نوع بو بر اثر روغن هاي فرار موجود در ماده غذايي مانند سير و پياز به وجود مي آيد. با خوردن آن، بوي آن وارد خون و ريه مي شود. اين نوع بو با مسواک زدن از بين نمي رود و بايد صبر کرد تا غذا به طور کامل هضم شود. مي توان با مصرف نعناع يا آدامس بوي بد دهان را از بين برد.

بوي دهان در صبحگاه؛ اين بو به محض بيدار شدن از خواب در دهان احساس مي شود؛ خشک شدن دهان به دليل تنفس از دهان علت ايجاد اين بو است. علت ديگر آن کمبود آب يا مصرف بعضي از داروها يا بيماري است. گاهي بيماران مبتلا به ديابت، کم خوني، فشار خون بالا، آرتريت روماتوئيد...با اين مشکل مواجهند.

بوهاي خاص: ۱ -بوي ميوه اي نشانه بيماري ديابتي کنترل نشده است «کتواسيدوسيس» نوعي بيماري جدي در مبتلايان به ديابت است که با افت پيدا کردن ميزان قند، بدن چربي ها را براي انرژي مي شکند.

۲ -بوي ماهي که مشابه به آمونياک است، نشانه از کار افتادن کليه يا کبد است.

۳ -در برخي موارد بوي نامطبوع دهان نشانه ايجاد انسداد در روده هاست.     مترجم: عليرضا خراسان/ شماره انتشار 18155
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...