يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۱ / ۰۶:۳۰
کد مطلب: 13447
۰

تعطيلي مدارس در پنج‌شنبه‌ها کمک به صرفه‌جويي انرژي

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: تعطيلي مدارس در پنج‌شنبه‌ها كمك به صرفه‌جويي در مصرف انرژي و ساختن فضاي عاطفي و سازنده‌اي در كانون خانواده‌ها است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمدرضا مخبر دزفولي در نشست خبري در مورد تعطيلي مدارس در روز‌هاي پنج‌شنبه اظهار داشت: بعد از مطالعات كارشناسي توسط گروه‌هاي مختلف و متخصصين دانشگاهي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش تدوين شد.

وي ادامه داد: آموزش و پرورش بيش از صدسال است كه در متون درسي تغييري ايجاد نكرده و فلسفه غرب بهره برده ولي هم‌اكنون بنيادهاي نظام موجود براساس تعاليم ديني و اسلامي در حال شكل‌گيري و تغيير نظام آموزش و پرورش است.

مخبر دزفولي با بيان اينکه به دليل عدم وجود فلسفه جهان‌بيني اسلامي نظام آموزش و پرورش نمي‌توانست تحولاتي در آن صورت دهد، ولي با توجه به تلاش‌هايي كه بعد از انقلاب اسلامي انجام داده شد تحولات بنيادين و زيربنايي در آموزش و پرورش ايجاد شد.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران با بيان اينكه فلسفه جهان بيني اسلامي در نظام آموزش و پرورش در شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي تدوين شده است گفت: فلسفه جهان‌بيني در قالب سند تحول بنيادين آموزش و پرورش بعد از 22 جلسه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي و كار كارشناسي شده در آذرماه سال 90 رونمايي شد.

وي سه سطح براي اجرايي شدن سند تحول بنيادين آموزش و پرورش دانست و افزود: اولين سطح نظارت و ارزيابي كلان كه براساس اين مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مسئوليت رصد و پايش سند را بر عهده دارد و دستگاه‌هاي مجري اين مسئله بايد به صورت ادواري گزارش خود را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه كنند تا شورا بتواند ارزيابي‌هاي لازم را در اين زمينه انجام دهد.

مخبر دزفولي درباره سطح ددو سند تحول بنايدين آموزش و پرورش اظهار داشت: برنامه ريزي، تدوين و تصويب سياست‌هاي اجرايي مانند ساعات و روزهاي تحصيلي آموزش تحصيلي در سطح 2 قرار دارد.

دبير شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در مورد سطح 3 در تحول بنيادين تصريح كرد: اجرا شدن سند در اين مرحله به عهده وزارت آموزش و پرورش قرار داده شده است و هرگاه سند تحول بنيادين نياز به تغيير و بازنگري داشته باشد از سوي شوراي عالي آموزش و پرورش به شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيشنهاد و پس از تاييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي اجرا مي‌شود.


وي ادامه داد: شوراي عالي آموزش و پرورش در دوره‌هاي راهنمايي و متوسطه نيز ساعات و روزهاي آموزشي براساس 5 روز اول هفته را تصويب كرده و اجرا خواهد كرد كه در اين مصوبه آمده مدارس مي‌توانند روزهاي پنج شنبه را براي برنامه‌هاي فرهنگي، هنري، ورزشي،  اردويي و ... اختصاص دهند.

مخبر دزفولي در اين رابطه گفت:‌ براساس بررسي‌ها و نظرسنجي‌هاي ميداني صورت گرفته دانش‌آموزان، معلمان و والدين بيشترين موافقت را با تعطيلي پنج‌شنبه ها داشتند و تنها مادران شاغل مخالفت اندكي با اين مسئله نشان دادند.

وي با تاكيد بر اينكه ميانگين دوره آموزشي در دنيا 5 روز است خاطرنشان كرد: براساس مقايسه‌هاي صورت گرفته با كشورهاي مختلف به اين نتيجه رسيديم كه ميانگين دوره آموزشي در هفته متوسط 5 روز است و ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست.

دبير شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي به گزارش نيروي انتظامي و امنيتي اشاره كرده و گفت:‌ مراجع انتظامي و امنيتي نيز مخالفتي با اين طرح نداشته و اين طرح را مثبت تلقي كردند چرا كه تعطيلات باعث كاهش جرم شده و تعطيلي پنج‌شنبه‌ها براي مدارس نيز خارج از اين قاعده نيست.

وي ادامه داد: صرفنظر از بحث‌هاي مادي كه در بخش‌هاي مختلف انرژي اتفاق مي‌افتد از اين طريق مي ‌توان به فضاي عاطفي و سازنده‌اي كه در خانواده‌ها وجود دارد اشاره كرد و همچنين امكان بررسي وضعيت والدين توسط خانواده‌ ها ميسر مي‌شود.

مخبر دزفولي در پايان با اشاره به گام بعدي اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش خاطرنشان كرد:‌ در آينده‌اي نزديك نتايج مطالعاتي كه براي بررسي دوره آزمايشي تعطيلي پنج‌ شنبه‌ها انجام شده بود را در اختيار افكار عمومي قرار خواهيم داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.