دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۷
کد مطلب: 20953
۰
کارشناس بهداشت هشدار داد

قلیان، عامل رشد میکروبها و قارچها در دستگاه تنفسی است

قلیان، عامل رشد میکروبها و قارچها در دستگاه تنفسی است
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وزارت بهداشت، فیروزه نوری مند، کارشناس نظارت بر داروهای تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: متأسفانه اعتیاد به قلیان که در بین نوجوانان و جوانان امروزه شیوع پیدا کرده بیشتر به علت عدم آگاهی مصرف کننده از مضرات آن است.
فیروزه نوری مند افزود: مواد سمی قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست بلکه بعضی مواد خطرناک از جمله قیر یا دوده (ماده سرطان زا)، منوکسیدکربن (نوعی آلاینده) و نیکوتین (ایجادکننده وابستگی) موجود در دود آن از سیگار بیشتر است.

وی اظهار داشت: باید دانست که آب قلیان هیچ محافظتی در مقابل دود ناشی از سوختن تنباکو ایجاد نمی‌کند. تنباکوهای تحت عنوان میوه ای و عطری نه تنها بی ضرر نیستند بلکه عوارض بیشتری نسبت به تنباکوهای ساده دارند، زیرا ترکیبات حلقوی معطر موجود در آنها با سوخته شدن، خاصیت سرطان زایی و سمی پیدا می‌کند و علاوه بر این، بو و مزه بهتر آنها باعث گرایش بیشتر جوانان و نوجوانان به سمت این مواد و ایجاد وابستگی در آنها می‌شود.

کارشناس نظارت بر داروهای تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه افزود: به علت شرایط نامناسب نگهداری، زمینه برای رشد انواع میکروبها به خصوص سم آفلاتوکسین که بسیار سمی و کشنده است مهیا است. به خاطر دم‌های عمیقی که فرد می‌‌زند،‌ بیشتر مواد سمی از جمله نیکوتین و خاکستر وارد ریه می‌‌شوند و آسیبهای جدی به حبابچه‌های ریه وارد می‌شود.

وی افزود: همچنین به دلیل مرطوب بودن راه‌های هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می‌‌تواند عامل مهمی برای رشد میکروبها و قارچها باشد و این میکروب‌ها و قارچها به راحتی توسط دود، وارد دستگاه تنفس شده و ایجاد عفونتهای مزمن می‌کند.

نوری مند به عوارض دیگر قلیان اشاره کرد و گفت: سرطان ریه،‌ سرطان لب و دهان و حنجره،‌ سرطان مری و معده،‌ لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ از عوارض بد‌خیم و زخم‌های گوارشی و رفلاکس معده (برگشت اسید معده به مری) از جمله عوارض خوش‌خیم استفاده از سیگار و قلیان هستند. مواجهه با مونوکسید کربن قلیان در طی حاملگی ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

این کارشناس بهداشت گفت: علاوه بر بیماریهای مرتبط با تنباکو، مصرف اشتراکی قلیان می‌تواند به افزایش احتمال میکروب سل و ویروسهایی مثل هرپس و هپاتیت منجر شود. مهمتر اینکه دود حاصل از یکبار قلیان کشیدن برابر با حدود 100 نخ سیگار است. مونوکسید کربن یک گاز سمی است و در انتقال و مصرف اکسیژن تداخل می‌کند و دود سیگار حاوی 2 تا 6درصد از این ماده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو