يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۲ / ۱۷:۵۷
کد مطلب: 21133
۰
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

۳۰ درصد سرطان‌ها به خاطر سیگار است/ فشار خون علت ۸۰ هزار مرگ در ایران

به گزارش خبرنگار فارس، رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نشست با برگزیدگان نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی اظهار داشت: یکی از اهداف جشنواره نوزدهم شناسایی افراد برجسته، نخبه و حمایت از این افراد است. وی افزود: شما افرادی هستید که توانسته‌اند جایزه‌ای در سطح ملی، در رشته پزشکی و در جشنواره رازی که معتبر‌ترین جشنواره پزشکی است کسب کنید.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: با هماهنگی‌ای که با بنیاد نخبگان داریم قرار است امکانات در اختیار این پژوهشگران قرار گیرد تا در سالهای آتی با تلاش و کوشش این افراد به تحقیقات عمیق و اثر‌بخش دست یابیم که بتواند باعث ارتقاء سلامت جامعه شود.
ملک‌زاده به بیماری‌های مزمن و غیرواگیر اشاره داشت و گفت: این بیماری‌ها علت 80 درصد ناتوانی‌ها و مرگ و میر‌ها هستند.
وی تصریح کرد: 80 درصد بیماری‌های قلبی و عروقی و 50 درصد سرطان‌ها را می‌توان پیشگیری کرد؛ 30 درصد سرطان‌ها به خاطر سیگار است و باید با انجام کارهای تحقیقاتی سلامت را در جامعه ارتقاء دهیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: فشار خون علت 80 هزار مرگ در ایران است و افراد 7 الی 8 سال زودتر به دلیل فشار خون جان خود را از دست می‌دهند. وی افزود: ما باید همه با هم کمک کنیم تا تحقیقات کاربردی را به فناوری و ارتقاء سلامتی تبدیل کنیم.
ملک‌زاده بزرگترین محدودیت را بودجه دانست و گفت: ما تلاش می‌کنیم تا آن مقدار که در بودجه تعیین شده را بگیریم و البته ما مقدار منابع زیادی در خارج از وزارت بهداشت هم داریم و می توانیم مثلا در صنایع دارو ارتباط برقرار کنیم ؛ البته اعتبار شما هم در سطح جامعه زیاد است و باید وقت زیادی به تحقیق اختصاص دهید.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: جایزه رازی به این معنا نیست که جایزه گرفته شود و بعد تحقیق رها شود بلکه شما وظیفه دارید که این حرکت را غنی‌تر ادامه دهید و در جهتی که به مردم خدمت کنید تحقیقات کاربردی خود را پیش برید.
وی گفت: ما امکانات را تا آنجایی که در توان و ظرفیت ماست فراهم می‌کنیم و بقیه کار به تلاش و کوشش تک تک شما برمی‌گردد. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی ما مهاجرت افراد و نخبگان از ایران است البته مهاجرت در همه دنیا وجود دارد و نمی‌توان با یک فشار غیرمنطقی جلوی مهاجرت را گرفت.
وی دلیل مهاجرت افراد به آمریکا را اختصاص 30 میلیارد دلاری آمریکا برای رشد بهتر و تحقیقات دانست و گفت: آمریکا 30 میلیارد دلار پول می‌دهد و واقعیت این است که افراد برای اینکه بهتر رشد کنند باید بستر لازم را داشته باشند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: اگر ما نگذاریم افراد بروند و در داخل رشد هم نکنند ظلم کرده‌ایم پس باید سرمایه موردنظر را فراهم کنیم.
وی مشکل بعدی را در این دانست که مسئولین پول کافی نمی‌دهند و هیئت‌علمی وقت کافی نمی‌گذارد. ملک‌زاده ادامه داد: اگر بعضی از افراد مهاجرت می‌کنند و در قبال مهاجرت رشد علمی داشته‌اند این نقش ایران را در پیشرفت علمی آنها نشان می‌دهد. وی به تحقیقات ارائه شده در چین اشاره کرد و گفت: دیروز در مجله ساینس گزارشی از چین دیدم که به خرید و فروش مقاله و تحقیقات پرداخته بود؛ همان کاری که در جلوی دانشگاه‌های ما اعمال می‌شود و این نشان می‌دهد که چین که دومین کشور از نظر تعداد مقالات است مقالات و تحقیقاتش پوچ است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: ما سلامت و صحیح بودن تحقیقات را اصل کار خود قرار داده‌ایم و باید مسئولین توجه بیشتری داشته باشند و امکانات بودجه بیشتری به هر محقق اختصاص دهند چرا که هر محقق خوب از یک چاه نفت ارزشش بیشتر است.
وی افزود: ما باید برای محققان خوبی که داریم سرمایه‌گذاری کنیم و حمایت مالی، امکانات بیشتر و تحصیلات بهتر را برای آنها در نظر بگیریم تا بتوانیم تعداد افراد بیشتری را در کشور نگه داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.