شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ / ۱۵:۲۷
کد مطلب: 21486
۱

18 درخواست نخبگان دانشجو از مسوولان کشور

مشاور وزیرعلوم روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا به جلسه اخیر خود با تعدادی از دانشجویان نخبه داخل کشور اشاره کرد و گفت: این دانشجویان نخبه که در دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه های ایران تحصیل می کنند انتظارات و پیشنهادات خود را در 18 محور کلیدی مطرح کردند که دیدگاه های آنها درخور تامل و توجه است و درصورت توجه مسوولان، مشکلات زیادی را در کشور حل خواهد کرد.

** ارتباط صنعت و دانشگاه
فتح اله امی در تشریح مهمترین محورهای مطرح شده توسط این نخبگان جوان گفت: نخستین محور صحبت های نخبگان دانشجو به ارتباط صنعت و دانشگاه اختصاص داشت و درخواست زیادی داشتند که ارتباط به صورت مستقیم برقرار شود که البته اشکالات را به آنها توضیح دادیم.
به گفته وی بسیاری از درخواست های دانشجویان ذیل این محور مطرح شده بود.
امی با بیان اینکه زمینه های لازم برای ارتباط با صنعت طی سال های اخیر از طرف دانشگاه ایجاد شده است، گفت: متاسفانه در برقراری این ارتباط ، ضعف از ناحیه صنعت است و دانشگاه در یک افق بلندتر علمی و فناوری حرکت می کند به طوریکه در دانش های نوین و پیشرفته از جمله فناوری نانو، فناوری بایو و هوا فضا، دانشگاه خیلی جلوتر از صنعت حرکت می کند و صنعت ما در این زمینه ها به اندازه دانشگاه ها موفق نبوده است.
مدیرگروه هوافضای دانشگاه تربیت مدرس درخصوص دلایل عقب ماندگی صنعت نسبت به دانشگاه در سال های اخیر توضیح داد: پایه گذاران صنعت ما عموما دانشگاهی نبودند یا در سطوح پایین علمی قرار داشتند از همین رو متاسفانه نگاهشان به غرب و کشورهای توسعه یافته است که بتوانند از آنجا انتقال فناوری داشته باشند و یا به نوعی، صنایعی که از رده خارج شده است را به داخل کشور منتقل کنند به همین علت، این ارتباط به سختی برقرار می شود.

**افزایش قراردادهای پژوهشی میان صنعت و دانشگاه

وی افزایش قراردادهای پژوهشی میان صنعت و دانشگاه را دومین خواسته دانشجویان نخبه خواند و گفت: درصورتیکه قراردادهای پژوهشی به صورت فعال و در سطوح بالا میان دانشگاه و صنعت منعقد شود علاوه بر استحکام ارتباط میان بخش های دانشگاهی و صنعتی، نخبگان می توانند در طرح ها انجام خدمت داشته باشند.

**استادان، محور ارتباط صنعت و دانشگاهها باشند
امی تاکید کرد: دانشجویان نخبه همچنین خواهان این هستند که محوریت ارتباط دانشگاه و صنعت با استادان دانشگاه باشد، نه دیگرانی که از توانمندی های علمی، پژوهشی و فناوری لازم برخوردار نیستند و مسوولیت های طرح های پژوهشی برعهده اعضای هیات علمی باشد.

وی ادامه داد: دانشجویان نخبه انتظار دارند برنامه های صنایعی که موفق نبودند و یا حتی آنها که موفق بودند برای آینده بهتر در دانشگاه ها نقد شوند و نقد هر صنعت به یک دانشگاه که در آن زمینه، تخصص دارد سپرده شود و جمع بندی نظرات دانشگاه ها دراختیار مدیران ارشد نظام قرار گیرد تا راهکارهای پیشنهادی به مرحله اجرا گذاشته شود.

**خدمت سربازی در فعالیت پژوهشی نخبگان ایجاد وقفه نکند
مشاور وزیرعلوم، ایجاد وقفه در فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی طی دوران خدمت وظیفه عمومی را از جمله نگرانی های نخبگان اعلام کرد و گفت: ما مصرا درخواست داریم که مسوولان مربوطه به ویژه نظام وظیفه عمومی، آموزش نظامی نخبگان را به همان یک ماه تا 45 روز خدمت آموزشی و آنهم در فصل تابستان و ایام تعطیلی دانشگاه ها خلاصه کند.

وی افزود: درصورت مساعدت و همراهی مسوولان نظام وظیفه عمومی و همچنین بنیاد ملی نخبگان، دانشجویان نخبه می توانند به عنوان یک سرباز در روند اجرای پروژه های تحقیقاتی و طرح های پژوهشی، انجام وظیفه کنند و ضمن اینکه از مراکز علمی و صنعتی جدا نمی شوند، خدمت سربازی خود را به پایان برسانند.

**بسیاری از منابع تدریس در دانشگاهها قدیمی است
امی با تایید این واقعیت که منابع تدریس در دانشگاه های کشور، قدیمی است، بازنگری در متون درسی و به روز رسانی آنها را از دیگر خواسته های نخبگان دانشجویی عنوان کرد و خواستار اقدام جدی وزارت علوم و دانشگاه ها برای تحقق این امر شد.

** رقابت علمی میان استادان دانشگاهها برقرار شود
وی ادامه داد: نخبگان در این دیدار همچنین پیشنهاد دادند که رقابت علمی میان استادان برقرار شود تا اعضای هیات علمی بتوانند با استفاده از این فضای رقابتی، دستاوردهای جدید در مطالب درسی و تحقیقی خود خلق و ارائه کنند.

**جهت گیری مقالات علمی به سمت رفع نیازهای کشور باشد
این استاد دانشگاه، لزوم جهت گیری مقالات علمی به سمت رفع نیازهای داخل کشور را از دیگر انتظارات دانشجویان نخبه برشمرد و گفت: سیاست های آموزش عالی باید به گونه ای برنامه ریزی و اجرا شود که دانشگاهیان و پژوهشگران به جای تمرکز صرف بر تولید مقالات ISI و نگاه به رفع نیازهای کشورهای توسعه یافته، به سمت پژوهش های داخلی و رفع نیازهای کشور گام بردارند.

**انتخاب هیات علمی دانشگاهها و پژوهشگاهها بر اساس ضوابط صورت گیرد
وی خاطرنشان کرد: این نخبگان همچنین پیشنهاد دادند که انتخاب هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها براساس ضوابط و در گروه های تخصصی صورت گیرد تا متقاضیان جذب هیات علمی از میان افراد شایسته انتخاب شوند و از تحمیل افراد ویژه و خاص به دانشگاه ها در قالب هیات علمی جلوگیری شود.

**توزیع امکانات آموزشی و پژوهشی میان نخبگان به صورت عادلانه باشد

مشاور وزیرعلوم، توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی بین افراد مستعد، توانمند و نخبه جامعه را از دیگر درخواست های نخبگان دانشجویی برشمرد و گفت: متاسفانه دیده شده که امتیازاتی همچون بورس تحصیلی به افرادی داده شده که توانمندی و لیاقت لازم را ندارند و فقط از روی رابطه، بورس های داخل و خارج کشور دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: دانشجویان نخبه معتقد بودند که گرنت های پژوهشی باید در اختیار دانشجویان مستعد و علاقه مند قرار گیرد که اینها محبور نشوند یک کار بدون ارتباط با تخصص شان برای امرار معاش انجام دهند و گفتند ما نخبگانی سراغ داریم که برای تامین مخارج خود، به عنوان کارگر ساختمانی فعالیت می کنند.

** وام دانشجویی تقویت شود

به گفته امی، اختصاص وام پژوهش به دانشجویان برای تسریع در اجرای طرح های تحقیقاتی آنها، فراهم ساختن امکانات و تجهیزات پژوهشی موردنیاز دانشجویان مستعد و نخبه، ارتقای انگیزه دانشجویان و استادان برای انجام فعالیت های پژوهشی و علمی نیز به عنوان پیشنهادات دیگر در نشست با دانشجویان نخبه مطرح شد.

** عوامل ضد انگیزش در جهت ارتقای آموزش و پژوهش علمی در کشور شناسایی و رفع شود

وی با بیان اینکه توزیع ناعادلانه امکانات آموزشی و پژوهشی انگیزه دانشجویان برای تحصیل را کاهش می دهد گفت: دانشجویان خواستار بکارگیری روش های لازم از سوی مسوولان برای ارتقای انگیزه های آموزشی، پژوهشی و علمی در دانشگاه ها هستند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: بعضا دیده شده که دانشجویان در نیمه دوران تحصیل، انصراف می دهند و انگیزه ای برای ادامه تحصیل ندارند چون آینده روشنی برای خود نمی بیینند و بیکاری و عدم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها تاثیر منفی زیادی بر روحیه دانشجویان شاغل به تحصیل گذاشته است.

**درس 2 واحدی «اخلاق علمی» در دانشگاه ها و دبیرستان ها ارائه شود

امی به نگرانی نخبگان دانشجویی از نشانه های ضعف فرهنگ عمومی در جامعه اشاره کرد و گفت: این نخبگان ضمن اظهار تاسف از بروز و ظهور نمودهای اجتماعی که نشان دهنده ضعف فرهنگی عمومی در جامعه است، تقاضا کردند که دانشگاه ها در رشد فرهنگی جامعه، ایفای نقش داشته باشند و جرائم اجتماعی و اقتصادی را از طریق رشد فرهنگی، کاهش بدهند.

وی از پیشنهاد نخبگان به منظور ارائه درسی 2 واحدی با عنوان «اخلاق علمی» در دانشگاه ها و حتی دبیرستان ها خبر داد و گفت: با تعلیم مباحث این درس، می توان مسائل اخلاقی را به جوانان و نسل آینده توصیه کرد و کژ راهه ها مثل اعتیاد یا رشوه خواری و اختلاس را به نسل جوان آموزش داد تا در آینده، ناخواسته مرتکب جرم نشوند.

** استفاده از مدیران لایق و شایسته
به گفته امی، استفاده از مدیران لایق در وزارتخانه های علوم و بهداشت و مراکز فعال در امور علمی و فرهنگی را که توانمندی آنها در نظام ثابت شده و سوابق آنها نشان می دهد انسانهای با استعداد، عالم و با تجربه هستند،از دیگر تاکیدات دانشجویان نخبه بود.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند