جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۰
کد مطلب: 39488
۲
۳
در نشست «بررسی آسیب‌شناسی واگذاری روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت» مطرح شد؛

چرا وزارت بهداشت به جای تصاحب روان شناسی بالینی از فارغ‌التحصیلان این رشته استفاده نمي کند؟

چرا وزارت بهداشت به جای تصاحب روان شناسی بالینی از فارغ‌التحصیلان این رشته استفاده نمي کند؟

میگنا: دکتر غلامعلی افروز در نشست هم‌اندیشی بررسی و آسیب‌شناسی واگذاری رشته روانشناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت و پیشگیری از جدایی رشته روانشناسی از دانشگاه‌های وزارت علوم که امروز با مشارکت روسای دانشگاه‌های روانشناسی و علوم تربیتی، مدیران گروه و اساتید مطرح این رشته‌ها در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: نگاهی که وزارت بهداشت به انتقال رشته روانشناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به زیرمجموعه خود دارد عمدتاً نگاه روانپزشکانه است. چراکه طرح سلامت، طرحی پزشکی است تا روان‌شناسی و در تیم سلامت باید  متخصصین حوزه‌های مختلف از جمله رشته‌های روانشناسی حضور داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: نگاه به رشته روانشناسی بالینی در وزارت بهداشت نگاهی درمانی است و سلامت بالینی در این نگاه خلاصه می‌شود. در حالی که نباید این علم را با این نگاه محدود کنیم و باید تلاش کرد با نگاه دانشگاهی، علمی، منطقی و حقوقی مانع این انتقال ناعادلانه به وزارت بهداشت شویم.

مدیر گروه کودکان استثنایی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت چرا به جای استفاده از دانش علم روانشناسی بالینی دنبال انتقال و تصاحب این رشته است، گفت: وزارت بهداشت اگر می‌خواهد تیم طرح تحول سلامت خود را تکمیل کند نباید به جای استفاده از دانش فارغ‌التحصیلان رشته‌های روانشناسی بالینی و سلامت خود رشته را در زیرمجموعه خود قرار دهد. چراکه جدا کردن شاخه‌های روانشناسی از یکدیگر امکان‌پذیر نیست و گرایش‌های مختلف این رشته باید در ارتباط متوازن با یکدیگر قرار بگیرد.

این استاد رشته روانشناسی بالینی با بیان اینکه وزارت بهداشت متولی امر سلامت جامعه است نه آموزش، افزود: ما معتقد هستیم آموزش پزشکی که چند دهه پیش از وزارت علوم جدا و به وزارت بهداشت منتقل شد، تصمیمی کاملا نادرست بود اگرچه همچنان امیدواریم این آموزش دوباره به متولی اصلی خود بازگردد چراکه معتقد هستیم متولی آموزش و علم در کشور باید یک وزارتخانه باشد.

دکتر افروز خاطرنشان کرد: مشکل رشته روانشناسی بالینی و سلامت از زمانی شروع شد که اجازه دادیم دانشجویان از رشته‌های مختلف در این رشته تحصیل کنند که این تصمیم کاملاً نادرست بود. بنابراین با وجود همه مشکلاتی که در این رشته وجود دارد اما اجازه نمی‌دهیم صرفاً با نگاه محدود روانپزشکی این رشته به وزارت بهداشت منتقل شود.

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: براساس آماری که رسانه‌ها اخیراً اعلام کردند متاسفانه تخلفات پزشکی مطابق آمار پزشکی قانونی 30 درصد افزایش یافته است. در واقع وزارت بهداشت با وجود مشکلات نمی‌تواند آموزش دانشجویان رشته‌های روانشناسی بالینی و سلامت را عهده‌دار شود.
كانال روان شناسي میگنا
ايسنا

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

خسرو احمدی
Iran, Islamic Republic of
دکتر افروز روانشناس بالینی نیستند
بهنام
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام
وقتی صحبت از تصاحب این رشته می شود معمولا اولین چیزی که به ذهن انسان خطور می کند این است که انگار وزارت علوم کار زیادی برای این رشته انجام داده که الان دارد آن را از دست می دهد. بله به قول دکتر افروز اولین ضربه ای که وزارت علوم به کیفیت این رشته زد این بود که از رشته های مختلف برای تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش کرد در حالی افرادی می توانند در مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی وزارت بهداشت شرکت کنند که دارای مدرک کارشناسی در یکی از گرایش های روانشناسی باشند. در این جا مشخص می شود که چه سازمانی به فکر سلامت است و چه سازمانی به فکر پذیرش صرف دانشجو؟ جناب آقای دکتر افروز شما که معتقید نباید گرایش های روانشناسی از هم جدا شوند آیا اظهار نظر کسی که در زمینه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی تخصص دارد باعث انفکاک و اختلاف در این رشته نمی شود؟ ولی سوال من این است که اگر آموزش پزشکی به عهده وزارت بهداشت نیست پس متولی آن در جامعه کدام سازمان است؟ حداقل با جواب این سوال ما را از این سردرگمی در بیاورید. اما نکته آخر اینکه جدیدا سیاست به حوزه این رشته هم سرک کشیده و انگار منافعش به خطر افتاده است.
امیر
Iran, Islamic Republic of
آها. یعنی که؛
آموزش آبکیشون تو وزارت علوم باشه، اسما بالینی رسما پاتخته ای.

ولی درمانگر بیمارستانای وزارت بهداشت بشن.
چه عمیق و هوشمندانه
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...