يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۷
پیشرفت پزشکی در درمان بیماری های روانی

درمان افسردگی

دانشمندان در یک مطالعه جدید از ذرات مغناطیسی و آهن رباها برای کنترل دقیق و از راه دور فعالیت سلول های مغز استفاده کرده و امیدوارند بتوانند آن را برای درمان افسردگی به کار ببرند.
 افسردگی یکی از بیماری های شایع است که زندگی مدرن امروزی به گسترش آن دامن می زند. تاکنون روش های درمانی و داروهای مختلفی برای کنترل و درمان آن مورد استفاده قرار گرفته که نمی توان گفت کاملا موثر بوده اند.
دانشمندان امیدوارند افسردگی را با برانگیختن سلول های مغزی از طریق آهنرباهای ریز درمان کنند. آنها معتقدند که این درمان ممکن است منجر به درمان های ملایم تری برای طیف وسیعی از اختلالات عصبی شود.
کارشناسان به سرپرستی تیمی از دانشگاه کالج لندن تکنیک جدیدی را برای فعال کردن سلول های مغزی از طریق روشی خارج از بدن توسعه داده اند که امیدوارند بتواند راه را برای درمان بیماری هایی مانند افسردگی هموار کند.
تحقیقات در مراحل اولیه روی موش ‌ها، سلول‌ های مغزی به نام آستروسیت ‌ها با استفاده از میکرو آهن ‌رباهای کوچک در فرآیندی به نام تحریک مغناطیسی مکانیکی تحریک شدند.
پروفسور الکساندر گورین (Alexander Gourine) یکی از محققان این تیم تحقیقاتی توضیح می دهد که آستروسیت ها سلول های ستاره ای شکل هستند که در سراسر مغز یافت می شوند و به طور استراتژیک بین رگ های خونی مغز و سلول های عصبی قرار دارند.
توانایی کنترل آستروسیت های مغز با استفاده از میدان مغناطیسی ابزار جدیدی را جهت مطالعه عملکرد این سلول ها در سلامت و بیماری به محققان می دهد. این یافته ها همچنین می تواند جهت توسعه درمان های جدید و موثر در آینده برای برخی از اختلالات عصبی رایج مانند صرع و سکته مغزی مهم باشد.

پروفسور مارک لیتگو (Mark Lythgoe)، از دیگر محققان این پروژه پژوهشی می ‌افزاید: از آنجایی که آستروسیت‌ ها به لمس حساس هستند، نشانه گذاری آنها با ذرات مغناطیسی به این معنی است که می ‌توان با استفاده از آهن‌ ربا یک منبع کوچک از خارج از بدن در اختیار سلول ‌ها قرار داد و به این ترتیب، عملکرد آنها را کنترل کرد.به گزارش سیناپرس، این توانایی برای کنترل از راه دور آستروسیت ها، ابزار جدیدی جهت درک عملکرد آنها فراهم کرده و ممکن است پتانسیل درمان اختلالات مغزی و خلقی، از جمله افسردگی را داشته باشد. ‌

دکتر یو ییچیو (Yichao Yu) سرپرست این پروژه تحقیقاتی در این رابطه می گوید: فناوری جدید ما از ذرات مغناطیسی و آهنرباها برای کنترل دقیق و از راه دور فعالیت سلول های مغز استفاده می کند و مهمتر از همه، این کار را بدون وارد کردن هیچ وسیله یا ژن خارجی به مغز انجام می دهد.
ما در آزمایشگاه ذرات مغناطیسی میکروسکوپی را با آنتی بادی پوشانده ایم که آنها را قادر می سازد به طور خاص به آستروسیت ها متصل شوند. سپس ذرات از طریق تزریق به ناحیه هدف مغز موش تحویل داده شدند. یکی دیگر از مزایای استفاده از میکرومغناطیس ها این است که در اسکن MRI روشن می شوند، بنابراین ما می توانیم مکان آنها را ردیابی کرده و بخش های بسیار خاصی از مغز را جهت کنترل دقیق عملکرد مغز مورد هدف قرار دهیم.
شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علوم پیشرفته (Advanced Science) منتشر شده و قابل دسترس است.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: independent

مرجع : سینا پرس

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند