دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۱۵:۵۹
کد مطلب: 10645
۰

ممنوعيت برگزاري دوره‌های معادل دركليه مقاطع تحصيلي آموزش عالي

 
  براساس اعلام دفتر آموزشهاي آزاد، غير دولتي و غير انتفاعي وزارت علوم، برگزاري دوره‌های معادل در كليه مقاطع تحصيلي آموزش عالي ممنوع است.

به گزارش ايسنا، دفتر آموزشهاي آزاد، غير دولتي و غير انتفاعي وزارت علوم با صدور اطلاعيه‌اي ضمن تبيين ضوابط برگزاري انواع دوره‌های آموزش عالی رسمی – غیررسمی و معادل دانشگاهها و موسسات آموزش عالي اعلام كرد: برگزاري دوره‌های معادل در كليه مقاطع تحصيلي آموزش عالي ممنوع است و براي دوره‌های آموزش عالی غیررسمی نيز صدور گواهی در كليه مقاطع از جمله سطح کارشناسی ارشد یا در سطح دکتری خلاف مقررات بوده و مورد تأیید وزارت علوم نيست، در این دوره‌ها گواهی اشتغال به تحصیل نیز ارائه نمی‌شود.

در بند نخست اين اطلاعيه آمده است: دوره‌های آموزش عالی رسمی دارای برنامه مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی است و از طریق آزمون سراسری انجام می‌گیرد و منجر به مدرک رسمی دانشگاهی می‌گردد. همچنين شامل دانشگاههای دولتی، غیردولتی – غیرانتفاعی، آزاد اسلامي، پيام نور و جامع علمي كاربردي است که به دانش آموختگان مدرک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اعطا می‌شود.

در ادامه اين اطلاعيه اشاره شده است: دوره‌های آموزش عالی غیر رسمی که در سطح آموزش عالی (بالاتر از سطح متوسطه) بوده و به منظور افزایش مهارتهای شغلی یا ارتقاي دانش تخصصی در زمان کمتر از یکسال طراحی شده و محتوای دوره منطبق با سرفصلهای دوره‌های رسمی نيست و بعنوان دوره کوتاه مدت خواهند بود و منجر به هیچ نوع مدرک رسمی دانشگاهی یا معادل یا همتراز یا مشابه نخواهد شد، لذا موسسات آموزش عالی آزاد و دانشگاه‌ها صرفاً گواهینامه دوره را بصورت ساعتی مطابق ضوابط دفتر آموزشهای آزاد وزارت اعطا خواهند نمود در این دوره ها استفاده از عناوین دانشجو، نیمسال و واحد ممنوع و بجای آن از واژه های دانشپذیر ، دوره ، ساعت استفاده می‌شود.

همچنين عنوان صدور گواهی در كليه سطوح از جمله سطح کارشناسی ارشد یا در سطح دکتری برای این دوره‌ها خلاف مقررات بوده و مورد تأیید وزارت علوم نمی‌باشد و در این دوره‌ها گواهی اشتغال به تحصیل نیز ارائه نمی‌شود.

براساس اين اطلاعيه، برگزاری دوره‌هاي فوق بر اساس بخشنامه‌های وزارتی تاريخ 11 فروردين 81 و اصلاحیه آن در تاريخ 24 ارديبهشت 87 با شرایط خاصی به دانشگاههای دولتی تفویض اختیار شده است. همچنین مجوز برگزاری این دوره ها در موسسات آموزش عالی توسط اداره کل آموزش های عالی آزاد وزارت متبوع صادر می‌گردد.

اين اطلاعيه مي‌افزايد: دوره‌های معادل در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری كه قبلاً دایر بوده است و مجوز برگزاری آنها با تصویب شورای عالی گسترش به دانشگاههای دولتی ابلاغ می‌گردید، براساس مصوبه جلسه 432 سال77 شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزاری این دوره‌ها ممنوع اعلام شده است و لذا از تاریخ 3 آذر 77 کلیه دانشگاههای دولتی و یا موسسات و مراکز وابسته به نهادها ( دانشگاه صنایع و معادن – مرکز مدیریت دولتی – مرکز مدیریت صنعتی و ...) حق برگزاری این دوره ها را نداشته‌اند و در صورت برگزاری این دوره‌ها هیچگونه مدرک معادل به دانشپذیران اعطاء نخواهد شد و صدور گواهینامه معادل نيز مورد تأیید وزارت علوم نيست.

براساس اعلام اين اطلاعيه، با توجه به بخشنامه شماره 21607/22 معاون آموزشی وزارت علوم امكان ادامه تحصیل دارندگان مدرک معادل اخذ شده قبل از مورخ 3/9/1377 براساس بخشنامه ذيل امكانپذير است.

دانش آموختگان دوره های معادل کاردانی ، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ( دارندگان مدارک معادل) به شرط آن که دوره فوق با مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم و قبل از 3/9/1377 برگزار شده باشد و مدارک معادل آنان مورد تأیید اين وزارتخانه باشد، می‌توانند با همان مدرک معادل درآزمونهای سراسری سازمان سنجش آموزش کشور برای ادامه تحصیل درمقطع تحصیلی بالاتر شرکت نمایند و در صورت پذیرفته شدن در آزمون سراسري ادامه تحصیل دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!