جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۲
کد مطلب: 15186
۰

آشنايي با بيماري هاي عفوني کودکان

عفونت هاي تنفسي شايع ترين بيماري هاي عفوني کودکان
بيماري هاي عفوني جزو شايع ترين و شناخته شده ترين بيماري هاست و در صورت غفلت از آن ممکن است به قيمت جان انسان تمام شود.

عوامل ايجاد کننده بيماري هاي عفوني ويروس، ميکروب، قارچ و انگل است که هر يک از آن ها يک سري بيماري هاي خاصي را ايجاد و اعضاي مختلف بدن را درگير مي کند. خوشبختانه بروز اين دسته از بيماري ها در جهان رو به کاهش است و توزيع واکسن هاي ضدبيماري هاي عفوني خطرناک باعث شده است از مرگ و مير تعداد زيادي از افراد پيشگيري شود.

هم اکنون در سراسر جهان براي پيشگيري از ۱۴بيماري عفوني خطرناک ۱۴واکسن در طفوليت تزريق مي شود که ۹واکسن آن در کشور ما شناخته شده است.دکتر محمدرضا بلورساز استاد دانشگاه شهيد بهشتي و رئيس انجمن فوق تخصصي عفوني اطفال ايران با بيان اين مقدمه به خراسان مي گويد: در ايران به کودکان واکسن فلج اطفال، سل، سياه سرفه، کزاز، ديفتري، هپاتيت، سرخک، سرخجه و اوريون داده مي شود و بدن کودک در مقابل اين بيماري ها مصونيت پيدا مي کند.اين بيماري ها بسيار خطرناک و کشنده است و با تزريق واکسن مي توان از ابتلا به آن ها پيشگيري کرد اما نکته اين جاست که بيماري هاي عفوني متوقف نمي شود و بيماري هاي جديد عفوني، همواره سلامت انسان را به خطر مي اندازد.

در اين ميان واکسن آبله مرغان، روتاويروس و آنفلوآنزا در ايران به اطفال داده نمي شود. واکسن ضدروتاويروس که در بسياري از کشورها به اطفال داده مي شود، از ابتلا به اسهال کشنده در زمستان پيشگيري مي کند.اين نوع اسهال که عامل آن روتاويروس است، در صورت غفلت به قيمت جان کودک تمام مي شود. همچنين دو واکسن «مننگوکوک و آنفلوآنزا» هم از ابتلاي کودک به مننژيت پيشگيري مي کند.آلوده شدن کودک به اين ويروس ها باعث گوش درد، سينوزيت، گلودرد و در نهايت ذات الريه، درد مفصل، عفونت مفصل و استخوان مي شود. به اين ترتيب تزريق اين ۲واکسن نيز براي پيشگيري از ابتلاي کودک به اين بيماري ها بسيار ضروري است و اميدواريم در آينده تزريق واکسن آن اجباري  شود.

دبير انجمن کودکان ايران با اشاره به اين که در مهار بيماري هاي عفوني به ميزان بسيار زيادي مديون گسترش واکسيناسيون هستيم، تصريح مي کند: با اين حال هميشه خطر بروز بيماري هاي عفوني وجود دارد. مانند بيماري تب کريمه کنگو که بسيار خطرناک است، بيماري سارس که چند سال پيش شايع شده بود و انواع آنفلوآنزا که به شکل فصلي و در نتيجه تماس با حيوانات، انسان را درگير مي کند.


عفونت هاي تنفسي
شايع ترين بيماري هاي عفوني در ميان کودکان، عفونت هاي تنفسي است که به ۲شکل فوقاني و تحتاني کودک را مبتلا مي کند. عفونت هاي تنفسي فوقاني باعث گوش درد يا «اوتيت»، سينوزيت، گلودرد «فارانژيت»، گرفتگي صدا «لارانژيت»، «اتي گلوتيت» و ذات الريه و بيماري هاي ناشي از ذات الريه مانند آبسه ريه و عفونت ريه مي شود. شايع ترين عامل اين عفونت ها، ويروس هاست و بيشتر در فصول سرد سال کودکان را مبتلا مي کند.

پس از آن عفونت هاي گوارشي شامل اسهال و استفراغ شيوع دارد. گاهي ميکروب، ويروس، قارچ يا انگل باعث اين عفونت ها مي شود. البته علل بسيار زيادي وجود دارد و هر يک باعث ابتلاي کودک به اين بيماري ها مي شود.

همچنين عفونت هاي مغزي مانند آنسفاليت و عفونت هاي مفصلي و استخواني هم در ميان کودکان مشاهده مي شود. در سراسر جهان شايع ترين بيماري عفوني، عفونت هاي تنفسي است.بهترين راه مبارزه با عفونت هاي تنفسي، تزريق واکسن آنفلوآنزا به افرادي است که فاکتورهاي خطر را دارند.

علاوه بر کودکان، افرادي که به بيماري هاي قلبي، کليوي و آسم مبتلا هستند بايد اين واکسن را به منظور پيشگيري از عوارض آن دريافت کنند.

به گفته استاد دانشکده پزشکي شهيد بهشتي يکي از بزرگ ترين معضلات حوزه پزشکي در حال حاضر مقاومت بدن در برابر آنتي بيوتيک است. اين پديده ناشي از مصرف خودسرانه آنتي بيوتيک يا تجويز نا به جاي آن توسط پزشک است. در نتيجه مصرف نا به جاي اين داروها، بدن روز به روز در برابر آنتي بيوتيک ها مقاوم تر مي شود و کودکي که با يک آموکسي سيلين بهبود پيدا مي کرد، درحال حاضر بايد داروي سفيکسيم مصرف کند تا بهبود يابد. چنين فردي اگربه مننژيت مبتلا شود، با مصرف قوي ترين داروهاي آنتي بيوتيک هم بهبود نمي يابد. بنابراين توصيه اکيد ما اين است که به ويژه در مورد کودکان حتماً بايد تحت نظر پزشک متخصص آنتي بيوتيک مصرف شود. همچنين پزشکان بايد طبق ضوابط علمي آنتي بيوتيک تجويز کنند و از تجويز هر گونه داروي غيرضروري بپرهيزند.

دبير انجمن کودکان ايران با تاکيد بر اين که فقط يکي از دلايل تکرار عفونت هاي تنفسي در کودکان، نقص يا ضعف ايمني است، تصريح مي کند: مراجعه چند باره به پزشک متخصص بهترين راهکار براي درمان اين عارضه است. اين مشکل به حدي فراگير و پردامنه است که تشخيص و درمان عود عفونت هاي تنفسي يک رشته تخصصي است. بنابراين توصيه اکيد ما اين است که کودک حتماً تحت نظر يک پزشک باشد و والدين بهتراست کودک را از اين پزشک به پزشک ديگر نبرند و درمان ها را حتماً تکميل کنند. چنان چه عفونت تنفسي ادامه يافت، پزشک مشاوره مي کند و درمان را ادامه مي دهد. ضعف سيستم ايمني فقط يکي از دلايل تکرار عفونت هاي تنفسي در کودکان است و بهتر است خانواده ها در اين باره پيش داوري نکنند و تشخيص را به عهده پزشک معالج بگذارند.     خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد