چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۶ فروردين ۱۳۹۰ / ۱۵:۴۹
کد مطلب: 2746
۰

امکان تحصیل در نزدیکترین دانشگاه محل سکونت

وزیرعلوم فراهم کردن امکان تحصیل برای دانشجویان در نزدیکترین دانشگاه و مرکز آموزشی محل سکونت را سیاست کلان و محوری وزارت علوم اعلام کرد و گفت: این سیاست در راستای آموزه های دینی و فرهنگ اسلامی و ایرانی است که خانواده را رکن اساسی می داند. 
دکتر کامران دانشجو در دیدار با کارکنان حوزه معاونت دانشجویی و مرکز همکاریهای علمی و بین المللی وزارت علوم با اشاره به آمار متقاضیان متقاضی کارشناسی ارشد و دکتری در سال جاری افزود: باید با رعایت استاندردهای لازم سرعت روند توسعه تحصیلات تکمیلی ادامه یافته تا پاسخگوی متقاضیان باشیم. وی افزود: باید از توانایی 30 هزار عضو هیئت علمی و امکانات آموزشی و پژوهشی تمام دانشگاهها و دیگر دستگاههای اجرایی کشور برای توسعه تحصیلات تکمیلی استفاده کرده و دوره های تحصیلات تکمیلی در همه دانشگاههای کشور راه اندازی شده و فقط به دانشگاههای مادر اکتفا نشود. وزیر علوم با عنوان اینکه راه اندازی دوره های تحصیلات  تکمیلی در دانشگاههای شهرستانها در راستای عدالت آموزشی و تمرکز زدایی از مرکز است گفت: روند رشد دانشگاههای شهرستانها و همچنین ارتقا و ماندگاری اعضای هیئت علمی با تاسیس دوره های تحصیلات  تکمیلی بهتر می شود. دانشجو افزود: در گذشته براساس یکسری رویه های ناصحیح برای اعضای هیئت علمی محدودیت ایجاد کرده اند که فقط یک یا دو دانشجو را در مرحله نگارش رساله و پایان نامه راهنمایی کنند که این محدودیتهای بیش از اندازه و سلیقه ای که در برخی دانشگاههای ما وجود دارد حتی در معتبرترین دانشگاههای دنیا نیز مرسوم نیست. وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه معاونت دانشجویی وزارت علوم در سال گذشته تدوین و ابلاغ آیین نامه "انتقال و میهمانی دانشجویان" و "آیین نامه انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج ازکشور" یادآور شد: این دو اقدام اساسی در سال گذشته باعث رضایت و خرسندی بسیاری از خانواده های ایرانی شد. وزیر علوم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال 89 اولین سال اجرای این آیین نامه ها بود مسلماً در اجرا نقطه ضعف هایی وجود داشته که باید در یک کار کارشناسی آنها را بر طرف کرده و دانشگاهها نیز باید بدون کم کاست و بدون اعمال سلیقه و احیاناً تنگ نظری برای اجرایی شدن هرچه بیشتر این آئین نامه ها همکاری کنند. وی فراهم کردن امکان تحصیل برای دانشجویان در نزدیکترین دانشگاه و مرکز آموزشی محل سکونت را سیاست کلان و محوری وزارت علوم اعلام کرد که این سیاست در راستای آموزه های دینی و فرهنگ اسلامی و ایرانی است که خانواده را رکن اساسی می داند. دانشجو یادآور شد: با تحصیل دانشجویان در نزدیک محل سکونت خود، نقش تربیتی والدین پررنگ می شود و آسیب های اجتماعی، فرهنگی و روانی تحصیل در شهرستانهای دور برطرف می شود. همچنین نیازی هم به ساخت خوابگاه با هزینه های بالا نیست. وزیرعلوم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در اموربورس و دانشجویان خارج گفت: علیرغم تاریخ طولانی اعزام دانشجو به خارج برای ادامه تحصیل هنوز بورس و اعزام دانشجویان هدفمند نیست که این رویه باید اصلاح شود. وی اعزام دانشجویان با تعریف پروژه در راستای نیازهای کشور را از گامهای اساسی برای هدفمند کردن بورس دانشجویان عنوان کرد و گفت: یکی از اهدف اساسی بورسیه کردن دانشجویان حل مشکلات بخشهای مختلف جامعه است نه صرفا تحصیل به قصد عضویت به عنوان هیئت علمی در دانشگاهها. دانشجو در این دیدار افزایش نشاط سیاسی در دانشگاهها را از برنامه های وزارت علوم دانست و راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی را دراین راستا ارزیابی کرد و افزود: گفتگو و مناظره در یک فضای منطقی می تواند منجر به افزایش شور و نشاط سیاسی در دانشگاه شود و برخلاف تصور و عملکرد عده ای در گذشته، هیاهو، جنجال و سوت و کف زدن و ایجاد مزاحمت  در سخنرانیها نشاط سیاسی نبوده و در شاًن دانشگاهیان نیست که این موضوع که یک ناهنجاری است و عده ای می خواستند آن را به عنوان شور و نشاط سیاسی به هنجار تبدیل کنند. وی افزود: البته با تیزهوشی دانشجویان و دانشگاهیان در حال حاضر این ناهنجاریها دیگر در دانشگاهها جایی ندارد و فضای دانشگاهها و مراکز علمی کشور فضای منطقی و آماده برای تضارب اندیشه ها در چار چوب مقررات است. وزیر علوم تاکید کرد: مدیران و کارکنان باید با نوآوری و خلاقیت راههای حل مشکلات ارباب رجوع را پیداکنند و تلاش کنند با بررسی قوانین و مقررات راه حلهای انجام امور را پیدا کرده و خدمت بی منت به ارباب رجوع را نصب العین کارهای خود قرار دهند. دانشجو، گسترش همکاریهای علمی در قالب انجام تحقیقات مشترک، تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره های مشترک دکتری و...را از برنامه های مستمر این وزارت عنوان کرد و گفت گسترش همکاریهای علمی یکی از سیاستهای راهبردی وزارت علوم است./ مهر
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...