سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۴
کد مطلب: 58807
۴

تاب آوری جوانان ناشنوا / عفت حیدری

باشگاه تاب آوری
تاب آوری جوانان ناشنوا / عفت حیدری
 عفت حیدری مترجم کتاب تاب آوری جوانان و فرهنگ در یادداشتی اختصاصی برای میگنا نوشت :تحقیقات و پژوهش ها در ایالات متحده و دیگر نقاط دنیا از این فرضیه حمایت می­کند که افراد ناشنوا دشواریهای مهمی را در طول زندگی خود تجربه می­کنند.این دشواریها با تشخیص مشکل شنوایی آنها شروع شده و نشان می­دهد آنها در فراهم آوردن خدمات حمایتی در سنین اولیه و بعد از آن، مشکل دارند.
 
برای مثال، والدین شنوایی که فرزندان ناشنوا دارند، از این شکایت دارند که افراد حرفه ایی در زمان تشخیص با آنها  آمرانه حرف می­زنند و در باره ی فرزندشان به آنها پند و اندرز می­دهند و والدین ناشنوا شکایت می­کنند که افراد متخصص و شنوا از مهارتهای کافی ایما و اشاره و زبان اشاره برای ارتباط موثر برخوردار نبوده و فرهنگ افراد ناشنوا را درک نمی­کنند.
به عبارتی، بررسی های متعددی در ایالات متحده، فرایندهای تاب آوری افراد ناشنوا را از طریق تلاش و کوشش فردی وحمایت از جوامع و طرفداران آنها نشان می­دهد.
این الگوی حمایتی اجتماعی و اکولوژیک از به دست آوردن پیامدهای مثبت با تعریف مایکل اونگار از تاب آوری هماهنگ است که شامل ظرفیت فردی برای غلبه بر دشواریها و ظرفیت جمعی برای فراهم کردن حمایت به شیوه های معنا دار فرهنگی است.
ما توجه زیادی به فرهنگ ناشنواها می­کنیم.(شیوه های زندگی و کارافراد ناشنوا) و اینکه چگونه فرهنگ افراد ناشنوا از فرایندهای تاب آوری در میان جوانان ناشنوا حمایت می­کند. بر اساس ارزشهای متغیر اولویت بخشی به حقوق انسانی و نسخه های تعریف شده ی واقعیت و عمل کردن از سر رابطه ی پر از اعتماد و قدردانی بین پژوهشگران و جامعه، اصل حیاتی آن است که مطالعات این فصل از متدولوژی های پاسخ گوی طراحی شده برای تسهیل تغییرات اجتماعی استفاده می کند.
 
علاوه بر این،پارادایم قابل تغییر و متحول کننده ای که برای قالب بندی مطالعات پژوهشی این فصل استفاده شده است دیدگاه معیوب در خصوص جامعه ی ناشنوا را رد می­کند. این پارادایم،پژوهشگران را دعوت می­کند تا به تفاوتهای فرهنگی احترام گذاشته و نسخه های متفاوت قابل رویتی از واقعیت بسازند که با توجه به جوامع حاشیه نشین ارائه شوند.برای مثال،در ایالات متحده آمریکا،خیلی از افراد ناشنوا خود را ناتوان نمی­بینند، بلکه آنها ترجیح می­دهند خود را به لحاظ فرهنگی و زبان شناسی یک اقلیت مجزا و مشخص بدانند که از یک زبان اشاره ی آمریکایی برای ارتباط  استفاده می کنند.
بسیاری از افراد ناشنوا، حاشیه نشینی را تجربه می­کنند. این حس حاشیه نشینی برای افرادی که نژاد و قومی در حاشیه دارند، دوبرابر می­شود.
فرهنگ افراد ناشنوا،مثل بسیاری از فرهنگهای دیگر، از تجربه های مشترک و زبان مشترک سر برمی­آورد.نژاد که مفهوم وزین فرهنگی دیگری است،نقش مهمی در متحول ساختن جوانان برخاسته از فرهنگهای مختلف، در مدارس و دانشگاه های مختلف دارد. بنابراین تحقیقات مورد بحث نشان دهنده ی تلاقی و اشتراک نژاد و وضعیت شنوایی از دیدگاه پژوهش های متحول کننده و تئوری تاب آوری است.
 
پژوهش های تاب آوری در جامعه ی ناشنواها
اونگار و دیگران هفت تنشی را شناساسی کردند که به هنگام حل شدن فرایندهای تاب آوری را تسهیل می­کند.این تنش ها همانگونه که در بخشهای زیر مورد بحث قرار گرفت،لازم است به شیوه هایی حل و فصل شود که برای جوانان با توجه به فرهنگ و محیط آنها معقول است
تنوع در جامعه ی ناشنواها به معنای آن است که هفت تنش از سوی افراد متفاوت به شکل های متفاوتی در این جامعه تجربه می شود.مطالعاتی که از پارادایم متحول کننده برای هدایت پژوهش ها استفاده می­کرد، نشان می­دهد که افراد ناشنوای آمریکایی چه تجربیاتی دارند و چگونه این هفت تنش را حل می­کنند.
در حالی این سری از تنش ها برای توضیح آنکه فرهنگ جوانان ناشنوا و برداشتهای فرهنگی و واکنش های جوانان به ناشنوایی و دسترسی نداشتن به زبان دیداری و بصری، در زمره ی مسائل مهم قرار دارد.بنابراین استدلال می­کنیم که تحقیق و پرسش در مورد این مسائل مهم،برگرفته از تحقیق و پژوهش در باره ی جامعه ناشنوایان، درک از مفهوم تاب آوری را بسط می­دهد، برای آنکه از پژوهش های جامعه ی افراد شنوا،الگو و تاثیر گرفته است.
دسترسی به منابع مالی
در حالی که تقریبا 16 درصد از جوانان ناشنوا در آمریکا،سیاه پوست هستند، هیچ داده ی ملی در دست نیست که بتواند وضعیت اجتماعی اقتصادی خانواده های سیاهپوست و سفید پوست را با کودکان ناشنوا مقایسه کند. بهرحال؛ فرد می­تواند نتیجه گیری کند که دسترسی به منابع مالی برای خانواده های ناشنوای سیاهپوست با توجه به تفاوتهای اقتصادی بین سفید پوستان و سیاه پوستان در کل جمعیت کمتر است.
 
برگرفته از کتاب تاب آوری جوانان و فرهنگ.
لیندا.سی.ترون.برگردان.
محمدرضامقدسی.عفت حیدری.
نشرشبگیر.1401
https://www.migna.ir/images/docs/000058/n00058582-b.jpg  
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!