شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۵
کد مطلب: 60843
۰

تعریف هوش سیال

توانایی تفکر و استدلال انتزاعی و حل مشکلات
تعریف هوش سیال
 هوش سیال شامل توانایی تفکر و استدلال انتزاعی و حل مشکلات است این توانایی مستقل از یادگیری، تجربه و آموزش، در نظر گرفته می ‌شود. یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی محققان کالج دانشگاهی لندن، بخش‌ هایی از مغز را مشخص کرده اند که در توانایی ما برای حل مشکلات، بدون تجربه قبلی، که با عنوان هوش سیال نیز شناخته می‌ شود، نقش دارند.
 هوش سیال شامل توانایی تفکر و استدلال انتزاعی و حل مشکلات است.
این توانایی مستقل از یادگیری، تجربه و آموزش، در نظر گرفته می ‌شود. مثال ‌هایی از استفاده از هوش سیال، شامل حل معما و ارائه راهکارهای حل مساله است. این هوش، همچنین با بسیاری از توانایی های شناختی مانند حافظه نیز در ارتباط است.
هوش سیال، نقش کلیدی در شکل گیری رفتار انسان، دارد؛ با این وجود، محققان هنوز دقیقا نمی دانند که هوش سیال، یک توانایی واحد یا خوشه ای از توانایی های شناختی است و ماهیت رابطه آن با مغز، همچنان بحث برانگیز است.
پژوهشگران، با استفاده از ماتریس های پیشرونده ریون (RPM)، معتبرترین آزمون سنجش هوش سیال، 227 بیمار که دچار تومور مغزی یا سکته مغزی در قسمت‌ های خاصی از مغز شده بودند، را مورد مطالعه قرار دادند. تمام سوالات تست ریون، شامل تصاویر هندسی بصری با یک قطعه گمشده است و آزمون دهنده باید با استفاده از یکی از شش تا هشت گزینه داده شده، قطعه گمشده را پر کند.

محققان، سپس یک رویکرد جدید با عنوان “نگاشت ضایعه-کمبود” را برای تفکیک الگوهای تشریحی پیچیده اشکال رایج آسیب مغزی، مثل سکته، معرفی کردند. این رویکرد، روابط بین نواحی مختلف مغز را در قالب یک شبکه ریاضی به تصویر می کشد که اتصالات آن، تمایل مناطق به تأثیرپذیری از یکدیگر را توصیف می ‌کنند.
محققان دریافتند: اختلال در عملکرد هوش سیال، عمدتاً به بیمارانی که دارای جراحات در ناحیه راست پیشانی بودند، محدود می شود. به گزارش سیناپرس،علاوه بر تومورهای مغزی و سکته مغزی، چنین آسیبی اغلب در بیماران مبتلا به طیف وسیعی از بیماری های عصبی دیگر، از جمله آسیب تروماتیک مغزی و زوال عقل، دیده می شود.
دانشمندان اظهار داشته اند: یافته ‌های ما برای اولین بار نشان داده که نواحی راست لوب پیشانی مغز، برای عملکردهای کلیدی مانند حل مسئله و استدلال، حیاتی هستند.نتایج تحقیقاتی این مطالعه، در مجله Brain منتشر شده اند.
 
مرجع : خبرگزاری علم و فرهنگ
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!