يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ / ۰۱:۱۰
کد مطلب: 61652
۰

مقایسه ​آمار خودکشی در ایران با آمریکا و اروپا

مقایسه ​آمار خودکشی در ایران با آمریکا و اروپا
خبر تلخ خودکشی کارگردان خاطره‌ساز ایران " کیومرث پوراحمد" واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است؛ از ابراز تاسف برای خالق "قصه‌های مجید" تا واکنش‌های سیاسی به این اتفاق تلخ و غمناک که با توجه به ابهام درمورد علت تصمیم پوراحمد برای خودکشی، برخی از کاربران، شرایط سیاسی و اقتصادی کشور را عامل این اقدام تلخ دانستند و از خودکشی این کارگردان برای مقاصد سیاسی خود استفاده کردند.

خودکشی چهره‌های معروف، در دنیا و سایر کشور‌ها سابقه طولانی دارد؛ افرادی همچون رابین ویلیامز بازیگر سرشناس هالیوود با دارایی ۱۰۰ میلیون دلاری، هیث لجر ۲۹ ساله در اوج محبوبیت، ارنست همینگوی نویسنده سرشناس فرانسوی که کتاب "پیرمرد و دریا" او در آثار برتر جهانی قرار دارد، ویرجینا وولف نویسنده انگلیسی و آدولف مرکل مرد میلیارد دلاری آلمان، در اوج شهرت و ثروت مرگ خود را با خودکشی رقم زدند؛ به خوبی واضح است که همیشه وضعیت اقتصادی و سیاسی نمی‌تواند عامل خودکشی افراد و این انتخاب تلخ باشد.

بر اساس آمار مرکز اطلاعاتی "world population review" کشور‌های با بالاترین میزان خودکشی (تعداد خودکشی در هر ۱۰۰ هزار نفر) عبارتند از: لسوتو - ۷۲.۴، گویان - ۴۰.۳، اسواتینی - ۲۹.۴، کره جنوبی - ۲۸.۶، کریباسی - ۲۸.۳، ایالات فدرال میکرونزی، ۲۸.۲، لیتوانی - ۲۶.۱، سورینام - ۲۵.۴، روسیه - ۲۵.۱، آفریقای جنوبی - ۲۳.۵ است.

بلژیک به عنوان یکی از مهمترین کشور‌های اروپایی با نرخ فوق العاده بالا، در رتبه یازدهم خودکشی قرار دارد.


کره جنوبی؛ چهارمین رتبه خودکشی
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، کره جنوبی چهارمین رتبه از لحاظ میزان خودکشی است؛ در این کشور نرخ خودکشی در میان سالمندان بالا است. "world population review" در گزارش خود می‌نویسد: بسیاری از سالمندان در کره جنوبی به دلیل عدم مراقبت از آن‌ها و برای باری بر دوش خانواده نبودن دست به خودکشی می‌زنند؛ علاوه بر سالمندان، میزان خودکشی دانش‌آموزان بالاتر از حد متوسط است، که به دلیل ناکامی در موفقیت‌های تحصیلی یا ورود به دانشگاه اتفاق میفتد.

یکی از رایج‌ترین روش‌های خودکشی در کره جنوبی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن و پریدن از پل است؛ در سئول، پل ماپو به دلیل تعداد زیادی از مردم که از روی آن می‌پرند، لقب «پل مرگ» یا «پل خودکشی» را به خود اختصاص داده است، دولت کره جنوبی در حال تلاش برای مهار اپیدمی خودکشی است. این سازمان در تلاش است تا دسترسی به مراقبت‌های روانی را افزایش دهد.

نرخ افسردگی یکی از عواملی است که اهمیت جدی دارد، اما عوامل دیگری که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از تحصیل، عملکرد، وضعیت جسمانی، سلامت و رفاه روانی، وضعیت اقتصادی، مبارزات مالی، عملکرد محل کار و رضایت کلی از زندگی.


خودکشی ۵۳۲ هزار نفر در سومین اقتصاد جهان
آمار خودکشی در کشور ژاپن ۱۸.۵ نفر از ۱۰۰ هزار نفر است و سالانه تعداد ۲۳ هزار و ۵۳۲ نفر اقدام به خودکشی می‌کنند که زنان در سنین ۱۵ تا ۳۴ سال آمار بیشتری را در این مورد ثبت کرده‌اند. احتمال خودکشی مردان ژاپنی به ویژه پس از طلاق، دو برابر بیشتر از همتایان زن خود است؛ از دست دادن شغل یکی دیگر از عوامل اصلی خودکشی مردان در این کشور است.

جنگل آئوکیگاهارا، در پایه کوه فوجی ژاپن، کانونی برای خودکشی است، طوری که پلیس به طور منظم در این منطقه برای جلوگیری از خودکشی گشت می‌زند؛ سالانه صد‌ها نفر برای پایان دادن به زندگی خود به این منطقه می‌روند.


تاریکی طولانی سوئد قربانی می‌گیرد
در سوئد ۱۴.۷ به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر خودکشی می‌کنند، از نظر تاریخی، سوئد دارای نرخ خودکشی بالایی است، زمستان‌های تاریک (۲۰ ساعت تاریکی در هر روز یا بیشتر در برخی مناطق) باعث اختلال عاطفی فصلی (SAD) می‌شود که نوعی افسردگی است و با نرخ بالای خودکشی ارتباط دارد؛ خودکشی به کمک پزشک هنوز در سوئد غیرقانونی است، اما در برخی موارد پذیرفته می‌شود.

هر ۱۱ دقیقه ۱ نفر در آمریکا خودکشی می‌کند
آژانس حفاظت از سلامت در آمریکا (CDC) در گزارش خود می‌نویسد: خودکشی با ۴۵۹۷۹ مرگ در سال ۲۰۲۰ علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است؛ یعنی در هر ۱۱ دقیقه یک نفر خودکشی می‌کند. تعداد افرادی که به خودکشی فکر می‌کنند یا اقدام به خودکشی می‌کنند حتی بیشتر است. در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۲.۲ میلیون بزرگسال آمریکایی به طور جدی به خودکشی فکر کردند، ۳.۲ میلیون برای اقدام به خودکشی برنامه ریزی کردند و ۱.۲ میلیون اقدام به خودکشی کردند.

در سال ۲۰۲۰، خودکشی در میان ۹ علت اصلی مرگ و میر افراد ۱۰ تا ۶۴ ساله و دومین عامل مرگ و میر در افراد ۱۰-۱۴ و ۲۵-۳۴ ساله بوده است؛ این آژانس همچنین اعلام کرد که افراد با گرایش‌های جنسی دیگر در مقایسه با همسالان خود، درصد بیشتری از افکار و رفتار‌های خودکشی دارند.


فرانسه
بر اساس داده‌های رسمی اتحادیه ملی پیشگیری از خودکشی (UNPS) سالانه ۹۰۰۰ نفر در فرانسه خودکشی می‌کنند؛ فرانسه با ۲۵ خودکشی در روز، بالاتر از میانگین کشور‌های اروپایی است و پس از کشور‌های اروپای شرقی، فنلاند و بلژیک قرار دارد.

این اتحادیه ملی فرانسه دلیل میزان بالای اقدام به خودکشی در این کشور را وخامت وضعیت سلامت روانی جمعیت، در نتیجه بحران بهداشتی مداوم، همراه با وضعیت اجتماعی-اقتصادی نامطلوب بیان می‌کند؛ بر اساس آمار این وخامت وضعیت سلامت روانی به ویژه در میان جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله، به ویژه در دوران COVID-۱۹، فراگیرتر است؛ علاوه بر آن خشونت، اعم از فیزیکی، جنسی یا روانی، خطر خودکشی را در فرانسوی‌ها را به شدت افزایش داده است.

در سال ۲۰۲۰، در یک جامعه آماری ۱۰۰ هزار نفری از افراد ۱۸ تا ۸۵ ساله مورد بررسی قرار گرفتند، ۴.۲ درصد از افراد گفتند که در دوازده ماه گذشته به خودکشی فکر کرده‌اند. نرخ بستری شدن در بیمارستان برای اقدام به خودکشی برای زنان ۱.۴ برابر بیشتر از مردان است، اما میزان خودکشی در مردان تقریباً چهار برابر بیشتر از زنان در فرانسه است.


خودکشی و قوانین عجیب سوئیس
طبق قوانین این کشور سازمانی به نام Dignitas برای کمک به خودکشی، در سوئیس به صورت قانونی فعالیت می‌کند؛ در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۳۰۰ نفر از طریق خودکشی در این کشور جان باختند؛ به طور کلی آمار خودکشی در این کشور ۱۴.۵ در ۱۰۰ هزار نفر است که با توجه به رفاه اقتصادی در این کشور آمار بالایی است.

از نکات قابل توجه درخواست انگلیسی‌ها برای پایان دادن به زندگی خود از طریق سازمان Dignitas است؛ طوری که نزدیک به ۳۵۰ انگلیسی در سوئیس با کمک این سازمان به زندگی خود پایان داده اند. کسانی که همراه فرد برای خودکشی به سوئیس برود و در جریان این روند حضور داشته باشد، در صورت بازگشت به بریتانیا با خطر پیگرد قانونی و تا ۱۴ سال زندان مواجه می‌شوند.

انگلستان
جیمز تارکر رئیس بخش تجزیه و تحلیل در بخش رویداد‌های سلامت و زندگی، دفتر آمار ملی دولت انگلستان در گزارشات خود ذکر کرده است که در سال ۲۰۲۱، ۵۵۸۳ مورد خودکشی در انگلستان و ولز ثبت شده است که معادل نرخ ۱۰.۷ مرگ در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر است. در حالی که این میزان از نظر آماری به طور قابل توجهی بالاتر از میزان مرگ و میر در سال ۲۰۲۰ بود که ۱۰.۰ مرگ به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر بود.

تارکر نیز در مورد میزان خودکشی میان زنان و مردان آورده است: حدود سه چهارم خودکشی‌ها در انگلیس توسط مردان اتفاق میفتد (۴۱۲۹ مرگ؛ ۷۴.۰%)، و ۵.۵ در هر ۱۰۰۰۰۰ در این کشور مربوط به زنان ثبت شده است؛ در میان زنان، نرخ خودکشی در سنین خاص در سنین ۴۵ تا ۴۹ سال (۷.۸ مرگ در هر ۱۰۰۰۰۰) بالاترین میزان خودکشی بوده است، در حالی که در میان مردان این میزان در افراد ۵۰ تا ۵۴ سال (۲۲.۷ مرگ در هر ۱۰۰۰۰۰) بالاتر بوده است.

طبق دفتر آمار ملی دولت انگلیس، لندن کمترین میزان خودکشی را در میان سایر مناطق انگلستان داشته است (۶.۶ مرگ در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر)، و بالاترین نرخ در شمال شرق این کشور با ۱۴.۱ مرگ در هر ۱۰۰، ۰۰۰ در سال ۲۰۲۱ ثبت شده است.


آمار خودکشی آلمان ۳ برابر تعداد تلفات تصادف جاده
طبق آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در آلمان سالانه بیش از ۷۰۰ هزار نفر به دلیل خودکشی جان خود را از دست می‌دهند که حدود ۴۷۰ نفر از این آمار مربوط به برلین است. داده‌های اداره آمار فدرال نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ بیش از ۹۰۰۰ خودکشی در آلمان ثبت شده است که در واقع این رقم تقریباً سه برابر تعداد تلفات تصادفات جاده‌ای است.

همچنین بر اساس مرکز اطلاعات "world population review" در آخرین آمار، آلمان نرخ ۱۲.۳ (در میان ۱۰۰ هزارنفر) خودکشی را ثبت کرده است.

آمار خودکشی در ایران
با توجه به سیاه نمایی‌هایی که در چند روز اخیر در خصوص میزان خودکشی در ایران صورت گرفت؛ اما ایران حتی در میان ۱۰۰ کشور اول از لحاظ تعداد خودکشی حضور ندارد؛ طبق آمار جهانی نرخ خودکشی در ایران ۵.۲ (در ۱۰۰ هزار نفر) است.

در جدول آمار "world population review" بزرگترین اقتصاد‌های دنیا همچون ایالات متحده، آلمان، ژاپن و بسیاری از کشور‌های اروپایی همچون نروژ، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، سوئیس جزو ۱۰۰ کشور اول از لحاظ تعداد خودکشی ثبت شده‌اند که این خود نشانگر این امر است که اگر چه وضعیت اقتصادی خود می‌تواند عاملی برای این انتخاب تلخ برای پایان دادن به زندگی باشد، اما فردی که اقدام به خودکشی می‌کند درگیر مولفه‌های بیشتری می‌شود که به این آسانی نمیتوان آن را تحلیل کرد.
 
منبع: برنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود