پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۷
کد مطلب: 62056
۱

خودکشی نوجوانان و اختلالات خواب

اختلالات خواب در جوانی و نوجوانی، با افزایش افکار خودکشی مرتبط هستند.
خودکشی نوجوانان و اختلالات خواب
خودکشی که به آن خودکشی موفق نیز گفته می‌شود، «عمل گرفتن جان خود» است. تحقیقات جدید محققان دانشگاه اورگن نشان داد: اختلالات خواب در جوانی و نوجوانی، با افزایش افکار خودکشی مرتبط هستند. خودکشی یکی از مهم ترین علل مرگ و میر در میان جوانان و نوجوانان به شمار می رود.
به گزارش سیناپرس، اختلالات خواب، مجموعه ای از مشکلات از جمله زیاد یا کم خوابیدن، پریدن از خواب، نرفتن به مرحله خواب عمیق و سخت به خواب رفتن هستند که بر توانایی خوب خوابیدن به‌ طور منظم، تأثیر می‌ گذارند.
تیم تحقیقاتی در این مطالعه، سوابق بخش اورژانس را برای جوانان زیر ۲۴ سال بررسی کردند. نتایج نشان داد: خطر خودکشی در جوانانی که از اختلالات خواب رنج می بردند، سه برابر بیشتر از جوانانی بود که برنامه خواب درستی داشتند.
یافته های این مطالعه نشان داد: اختلالات خواب می ‌تواند یک عامل خطر مهم برای افکار خودکشی باشند. پژوهشگران توضیح داده اند، افراد اغلب، اختلالات خواب را نشانه مشکلاتی مانند افسردگی می دانند. اما مشکلات خواب همچنین می توانند در اضطراب، اختلالات خلقی و خطر خودکشی نقش داشته باشند.
محققان افزودند: آگاهی از تأثیر اختلالات خواب بر خطر خودکشی و مشکلات سلامت روان، به خصوص در جوانان، می تواند به ما کمک کند تا این اختلالات را جدی تر بگیریم. شناسایی و درمان اختلالات خواب می ‌توانند تا حد قابل توجهی سلامت روان را بهبود بخشند و خطر خودکشی را کاهش دهند.یافته های تحقیقاتی این مطالعه در مجله Sleep Health منتشر شده اند.

خودکشی عمل کشتن عمدی خود می باشد. خودکشی با آسیب زدن به خود متفاوت است. آسیب زدن به خود لزوما به قصد مردن انجام نمی شود اگرچه کسانی که به خود صدمه می زنند، خطر بالایی جهت اقدام به خودکشی دارند. خوشبختانه بیشتر افرادی که افکار خودکشی دارند دست به این کار نمی زنند. فکر به خودکشی ترسناک و ناخوشایند است.

بیماری هایی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنیا ، برخی اختلالات شخصیت، وابستگی به الکل یا مواد مخدر، یا داشتن درد زیاد به خاطر بیماری جسمی مانند سرطان و برخی عوامل دیگر ممکن است خطر خودکشی را افزایش دهند.
چرا افراد افکار خودکشی دارند؟
افرادی که در حالت عادی و همیشگی نیستند مثلا افراد افسرده و یا تحت تاثیر مواد، یا افرادی که احساس ناامیدی نسبت به تحمل و یا مشکلات زندگیشان دارند،ممکن است تمایل به خودکشی پیدا کنند.معمولا این احساسات و افکار قابل درمان هستند و یا با گذشت زمان تغییر می کنند.
افراد با افکار خودکشی  اغلب فکر می کنند دیگران بدون آن ها راحت ترهستند. اما حقیقت این است که خودکشی باعث ایجاد احساس گناه در بازماندگان فردی که خودکشی کرده است می شود. افراد خانواده، دوستان و متخصصان سلامت روان از خود سوال می کنند که چه کار دیگری برای کمک به فردی که خودکشی کرده می توانستند انجام دهند و آرزو می کنند کاش فردی که خود را کشته است، احساساتش را با آنها در میان گذاشته بود.
 
مرجع : خبرگزاری علم و فرهنگ
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم