چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ / ۱۸:۱۳
کد مطلب: 63370
۰

چهاردلیل بد خوابی زنان چیست ؟

چرا زنان بیشتر از مردان مشکل خواب دارند؟
چهاردلیل بد خوابی زنان چیست ؟
بدخوابی یا دیس‌سومنیا (Dyssomnia) دسته‌ای از اختلالات خواب است که در آن اختلال در به خواب رفتن یا در تداوم خواب وجود دارد. حدود دوسوم از زنان حداقل چندین شب در هفته برای خوابیدن مشکل دارند و تقریباً نیمی از آنها پس از بیدار شدن همچنان خسته هستند. علاوه‌براین، زنان حداقل چندین بار در هفته بیشتر از مردان بی‌خوابی را تجربه می‌کنند و ما می‌دانیم که زنان 30 تا 60 ساله تنها به‌طور متوسط 6 ساعت و 41 دقیقه در روزهای هفته می‌خوابند (در حالی که زمان خواب مطلوب نزدیک به 8 ساعت است).

چرا زنان بیشتر از مردان مشکل خواب دارند؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا زنان گاهی اوقات خواب کمتر و نامنظمتری نسبت به مردان دارند. مثل عوامل بیولوژیکی و مسائل کاربردی‌تر مانند مراقبت از کودکان. از جمله علل بی‌خوابی زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نوسانات هورمونی
سطح استروژن و پروژسترون در طول چرخه قاعدگی زنان در نوسان است که تصور می‌شود بر خواب آنها تاثیر می‌گذارد. استروژن‌ها روی چندین انتقال‌دهنده عصبی تاثیر می‌گذارند که می‌توانند بر تنظیم خواب تاثیر داشته باشند. پروژسترون‌ها هم می‌توانند اثر خواب‌آور داشته باشند. نوسانات این هورمون‌ها می‌تواند بر ریتم شبانه‌روزی تاثیر بگذارد.

2. بارداری و کودکان
بارداری با علائم مختلفی همراه است که خواب را مختل می‌کنند. مانند ناراحتی‌های فیزیکی، مراجعه مکرر به توالت و سوزش سردل. بارداری همچنین می‌تواند باعث اختلالاتی مانند سندرم پای بی‌قرار یا آپنه خواب شود، دو سندرمی که به کیفیت خواب آسیب می‌رسانند. پس از بارداری، مراقبت از نوزاد و سپس کودک شیرخوار همچنان خواب را مختل می‌کنند. حتی زمانی که ساعت خواب کودکان در طول شب منظم می‌شود، بسیاری از زنان به سختی می‌توانند مانند قبل بخوابند.

3. یائسگی
یائسگی نیز مشکلاتی به همراه دارد که می‌تواند خواب را مختل کند، از جمله گرگرفتگی و تعریق شبانه. آپنه خواب نیز در زنان در طول یائسگی و سال‌های پس از آن بدتر می‌شود و بی‌خوابی یکی از علائم اصلی آن است.

4. استرس، اضطراب و افسردگی
طبق تحقیقات، زنان به‌طور کلی بیشتر از مردان در معرض غم و اندوه و اضطراب هستند. همچنین نسبت به استرس چه در محل کار و چه در خانه حساس‌تر از مردان هستند. به‌عنوان مثال، ناراحتی معده به دلیل اضطراب در زنان بسیار بیشتر از مردان است. احساس غم و اندوه در پاسخ به استرس یا ناتوانی در توقف فکر کردن به چیزهایی که باید نگران آنها بود. همه این عوامل می‌توانند به کیفیت خواب زنان آسیب برسانند.

بنا بر همین گزارش از میگنا رسانه سلامت روان ایران عوامل شغلی بویژه در مشاغل پزشکی و پیراپزشکی و پرستاری میتواند ریتم زندگی را تحت تاثیر قرار داده و در طولانی مدت منجبر به فرسودگی و اختلالات خواب زنان باشد خود مراقبتی و تاب آوری زنان در این خصوص میتواند کمک کننده باشد .
مرجع : سلامت آی آر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟