دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۶:۵۳
کد مطلب: 64424
۲

امید چیست و چگونه ایجاد میشود ؟

لیلا حضرتی مدرس دانشگاه
امید چیست و چگونه ایجاد میشود ؟
امید،انتظار و آرزوی اتفاقات خوب در آینده است از نظر روانشناختی، نشان داده شده است که امید برای افرادی که از بیماری بهبود می یابند،نقش مهمی بر عهده داشته است.

به گزارش میگنا رسانه سلامت روان ایران امید علاوه بر دلگرم سازی و ترویج سبک زندگی سلامت محور موجب افزایش کیفیت زندگی خواهد شد و حتی می تواند با ترشح اندورفین به مهار درد کمک کند همانگونه که ناامیدی می‌تواند منجر به پیامدهای نامطلوب سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب شود.
امید به عنوان یک محافظ قدرتمند در برابر بیماری های مزمن یا تهدید کننده زندگی با فراهم کردن آرامش و دلگرمی بعنوان راهی یا ابزاری برای پردازش مثبت رویدادهای آسیب زا عمل می کند.
این به افراد اجازه می دهد تا حتی در مواجهه با ناملایمات روی دستیابی به اهداف زندگی متمرکز کنند.
لیلا حضرتی در ادامه این مطلب آورده است امید جنبه ای عمیقاً ریشه دار از تجربه انسانی است که ابعاد مذهبی، روانی و فرهنگی را در بر می گیرد.
امیدواری منبعی ارزشمند برای مقابله با چالش ها و حفظ رفاه روانی است.
امید و سلامت روان به طور گسترده ای  در پیشینه پژوهشها مورد توجه بوده است و تأثیر معنادار امید بر بهباشی روانشناختی مورد توجه بوده است.
تحقیقات نشان می‌دهد که امید نقش مهمی در ارتقای پیامدهای سلامت روانی مثبت، از جمله محافظت در برابر استرس، اضطراب و افسردگی دارد امید با نتایج مثبتی مانند رشد پس از سانحه، رفاه و رفتارهای سالم، حتی در زمان‌های چالش‌برانگیز مانند همه‌گیری COVID-19 مرتبط بوده است.

علاوه بر این، امید با تاب‌آوری در جمعیت‌های مختلف، از جمله بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن، مرتبط است، جایی که مشخص شده است که با افسردگی رابطه معکوس دارد و علی‌رغم ناملایمات فیزیکی و بیماریها، تاب‌آوری را ارتقا می‌دهد.

ادبیات تحقیق بر اهمیت امید به‌عنوان یک عامل محافظتی که می‌تواند رفاه روانی و بهباشی روان‌شناختی را افزایش دهد، تأکید می‌کند شواهد نشان داده اند پرورش امید می‌تواند در ارتقای سلامت روان و تاب‌آوری در افرادی که با شرایط دشوار مواجه هستند مفید باشد.

امید درمانی از تکنیک هایی برای بهبود تفکر امیدوارانه و تقویت عملکرد روانشناختی با ایجاد افکار هدف و ذهنیت و مهارت های دستیابی به آنها استفاده می کند. درمانگران برای شناسایی اهداف واقع بینانه و در عین حال چالش برانگیز با مراجعان خود کار می کنند، گزینه هایی را برای دستیابی به آنها کشف می کنند و افکار امیدوارکننده را برای ایجاد انگیزه در مراجع برای دنبال کردن مسیر انتخابی پرورش می‌دهند.

اعضای خانواده میتوانند با حمایت عاطفی و تشویق یکدیگر ، احساس ارزشمندی و امیدواری را تقویت کنند
ایجاد یک محیط حمایتی در خانه می تواند به احساس امنیت و آسایش در فرد کمک کند که برای تقویت امید و بهبودی بویژه برای بیماران مبتلا به بیماریهای سخت درمان ضروری است.
همچنین تشویق مشارکت در فعالیت های مثبت، سرگرمی ها و تعاملات اجتماعی می تواند به تقویت خلق و خوی، عزت نفس و رفاه کلی فرد کمک کند و به چشم انداز امیدوارتر کمک کند.


برای داشتن یک زندگی پر از امید، چندین نکته وجود دارد که می توان آنها را مورد اشاره قرار داد:

1. مطالعه کتاب و متون معنوی و مذهبی: با مطالعه کتاب و متون مذهبی،میتوان همیشه سطحی از امیدواری را محفوظ نگه داشت .
   
2. دفتر خاطرات و سررسید شکر گزاری: دفتر خاطرات و نوشتن زیبایی های زندگی میتواند همیشه یادآور دارایی و توانایی ما باشد و همچنین یاد اور این نکته باشد که روزهای سخت رفتنی هستند.

3. خود را به اراده خداوند بسپارید: روابط، رویدادها و مسائل را از دیدگاه خداوند از طریق دعا، توکل و توسل به او برای رسیدن به نتایج امیدوارکننده نزدیک کنید.

4. ازافکار و رویداهای سمی پرهیز کنید: احساس گناه، شرم،حسادت‌ مانند اخبار منفی، وب‌سایت‌ها یا رسانه‌هایی که احساسات منفی ایجاد می‌کنند را حذف کنید و در عوض بر محتوای مثبت و نشاط‌آور تمرکز کنید.

6.موسیقی را فراموش نکنید : موسیقی همبسته امید و تاب آوری است موسیقی همبسته امید و مثبت اندیشی است همچنین هوشیار باشد از اشعاری که منفی یا نارضایتی را ترویج می کند دوری کنید.

7.  ارزش های ناب انسانی را مد نظرداشته باشید و به چیزهای برتر بیندیشید با منابع مثبتی که رشد شخصی و مثبت اندیشی را تشویق می کند، تعامل داشته باشید و از سرگرمی های سطحی فراتر بروید تا بتوانید مسیر رشد و توسعه را پیش بگیرید.

8. برای بخشش و مهربانی و رحمت میتوانید به یگانه منبع مهربانی و سخاوت یعنی ذات اقدس احدیت تکیه کنید.

9. خود را با دوستان خوب احاطه کنید: با دوستان موحد و خداپسندی که ایمان شما را بالا می برند و تقویت می کنند، روابط برقرار کنید، و از تأثیرات منفی که می تواند ارزش های اخلاقی را از بین ببرد اجتناب کنید.

با گنجاندن این شیوه‌ها در زندگی روزمره، افراد می‌توانند ذهنیت امید، مثبت‌اندیشی و ایمان را پرورش دهند که منجر به دید رضایت‌بخش‌تر و خوش‌بینانه‌تر به زندگی می‌شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

بحث سیاسی در خانواده هیچ برنده‌ای ندارد
چرا برخی از زنان جذب ویژگی‌های شخصیتی تاریک مردان می‌شوند؟
ازدواج روانشناس با درمان‌جو در طول مدت مشاوره تخلف است
آیا در مغز میکروب وجود دارد یا نه؟
نکات مهمی که هنگام مصرف داروهای روانپزشکی به شما نمی‌گویند!
بوتاکس، روشی کم‌هزینه اما اعتیادآور برای زیبایی
چاقوی روانشناسی  بر پیکره فیلم غریزه مادران؛ اثری به سبک هیچکاک
نوجوانی پل عبور از کودکی به بزرگسالی
این خوراکی خوشمزه شما را افسرده می‌کند
تاثیر میکروبیوم‌های روده بر تصمیم‌گیری اجتماعی
به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .